Jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:16

ik ben bezig met een jong paard inrijden, en het gaat op dit moment erg goed.
aan de longeerlijn doet ze braaf zijn ding, en onder het zadel ook alleen de galop is nog een beetje een moeilijk geval. Hij spring wel aan maar valt naar 3 passen terug ik voel dat dit een soort van onwennig voor hem is en ook voor zijn balans nog erg moeilijk is hoe kan ik dit doorpakken om toch die galop er in te krijgen.

Gewoon doorpakken en toch telkens opnieuw die galop in te gaan en die tik bij te geven bij het terug komen naar draf ? aan de longeerlijn heb ik hier geen problemen mee
Laatst bijgewerkt door Armani88 op 23-03-08 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:21

Zorg dat je volte groot genoeg is, anders raakt ze haar balans snel kwijt. Gewoon rustig opbouwen. Het is me niet helemaal duidelijk of ze dit nu aan de longe doet of ook als je er op zit...? Waarom zou je een tik geven, je kunt toch ook meteen het commando galop weer geven en EH of Nee laten horen als ze de fout in gaat. Ze snapt het nog niet.... Maar dat komt wel.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:23

Als ik erop zit doet hij dit, meestal krijg ik dan ook nog een bok erachteraan.

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:24

Hoi,

Het kan misschien helpen: Zet pionnen neer en ga eens slalommen dat is goed voor de balans van je paard.

Mvg.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:24

Idd zorg dat ze genoeg ruimte heeft zodat jij zeker weet dat haar balans in orde is. En voorderest zorg dat jij haar sneller terugneemt dan zij terug valt. Zo moet je dit langzaam opbouwen en telkens weer iets langer galoperen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:25

ik zou niet gelijk alles willen... eerst stap, dan draf. en als ze haar evenwicht helemaal heeft beginnen met galop een lang recht stuk. heb wel ervaren dat dat een stuk makkelijker gaat...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:30

ja maar dat heeft hij ook al wel netjes onder de knie, ik zal dat met die pionen oefenen is doen.
dankje wel.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:31

Hoelang is hij al onder het zadel dan? En hoe oud is hij? Ik zou idd niet alles te gelijk willen gewoon lekker rustig aan doen, eerst de goed balans in stap en draf vinden wanneer dit goed gaat zou ik pas gaan galoperen. Galopeert hij aan de longe wel goed?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:39

ja aan de longeerlijn doet hij het braaf, ik ga wel eerst zijn balans goed oefenen.

MarciaBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:42

In rechte lijnen galopperen.
Tijdens het longeren erop trainen dat je paard reageerd op je stem en dit gebruiken tijdens het rijden.
Het balans oefenen heeft tijd nodig en probeer dit niet in een paar weken te bereiken.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:50

ja, moet ook eerlijk zeggen dat hij dat draf ook goed doet ik hoef maar een drrrraf te zeggen en mijn been eraan en hij draaft aan.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:51

Maar hoelang is hij nu onder het zadel dan? Met ruiter erop.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:57

umh denk nu een week of 3, ik weet dat ik eht rustig aan moet doen, en dat doe ik ook maar wou toch even graag weten hoe ik dit dan aan moet pakken

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:58

Oke dan, in elk geval succes ermee Lachen

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:03

Armani88 schreef:
umh denk nu een week of 3, ik weet dat ik eht rustig aan moet doen, en dat doe ik ook maar wou toch even graag weten hoe ik dit dan aan moet pakken

Dan kan ik wel begrijpen dat die er moeite mee heeft, met een ruiter op de rug is het toch anders dan aan de longe Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:06

ja, ik gun hem ook alle tijd om het te leren

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:22

Dat met die pionnen zou ik echt niet doen. Dat is nog veel te belastend voor de gewrichten. Gewoon, veel rechtuit en grote figuren rijden. Van een slalom raakt hij alleen zijn balans maar kwijt en dat doet het zelfvertrouwen weer geen goed.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:26

Liedje_ schreef:
Armani88 schreef:

Dan kan ik wel begrijpen dat die er moeite mee heeft, met een ruiter op de rug is het toch anders dan aan de longe Knipoog

Bij de academische rijkunst gaan ze pas met een paard galopperen als het sterk genoeg is om in draf de passage/piaff te doen Haha!

Ik heb mijn 2 jonge paarden eerst een half jaar sterker gemaakt via de draf en ben daarna pas gaan galopperen. Voor die tijd sprongen ze wel eens aan in galop, maar vielen ze er inderdaad heel snel weer uit, omdat ze nog niet sterk genoeg waren om door te galopperen. Succes!

carlijn63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:30

je moet een jong paard niet te veel tikken geven!
laat iemand anders hem/haar longeren en ga zelf galopperen
als ie terug valt dan kan hem met een longeer zweep bij tikken
maar niet te veel raken

veel plezier

xxxxxxxx ik

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:23

Als ik jou was zou ik de galop laten voor wat het is, denk dat dat n nog te zwaar is voor Armani (volgens mij is hij nog geen 3 jaar?), en hij doet echt wel zn best lijkt me! Tong uitsteken Als je dat gaat afstraffen met n tik wordt de galop nog n nachtmerrie voor m Knipoog Nouja ietwat overdreven maar het is niet goed voor zn zelfvertrouwen Bloos

Denk dat je het beste eerst aan zn balans kan gaan oefenen ja, door gewoon veel figuren te rijden (geen slalom) veel overgangen te maken van stap naar draf en draf naar stap! Ja en anders straks (over n paar maandjes) de galop inderdaad zonder zweep maar met iemand erbij met longeerzweep!

Veel succes en plezier Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:33

Ik zou eerst zorgen dat de stap en draf helemaal goed is en dan pas aan de galop gaan denken.
De bok die hij geeft zegt al genoeg lijkt me , hij vind het moeilijk, is niet in balans, dus hel veel werken aan het rechtrichten , veel zijgangen maken , eerst in stap en dan pas in draf, zou het lekker op mijn gemak doen, dan heb je denk ik een betere basis dan in 1 mnd alle knopjes er op te willen krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:38

ik zelf werk eerst de stap en draf goed door,en zorg dat daar de balans is,en daarna pas galop,dat is dan veel makkelijker voor het paard....maar ieder heeft zijn eigen methode...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:39

Ik begrijp uit je post dat je paard aan de longe braaf galopeert en onder het zadel heel snel terugvalt. Het probleem lijkt dus te zitten in het feit dat er een ruiter op de rug zit. Ik zou eens samen met je instructrice heel kritisch kijken of jij niet per ongeluk iets doet waarmee je je paard hindert.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 24-03-08 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:40

ik zou em idd ook eerst sterker maken in stap en draf en over een tijdje pas aan de galop gaan werken!
zeker niet afstraffen als ie van moeilijkheid terug valt van galop naar draf... dan kun je em beter gewoon weer in normaal tempo laten draven en opnieuw laten aangaloperen
alles heeft zen tijd nodig en bij zulke dingen kun je beter treuzelen dan dat je je paard over de kop rijd...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:43

Met een jong paard kun je in de galop het beste beginnen op rechte lijnen. Pas nadat ze daar hun balans in gevonden hebben kun je voltes gaan rijden. En bij terugvallen vooral geen stress opwekken door te tikken, meestal doet een paard dat niet om vervelend te zijn...maar gewoon uit onmacht. Gewoon weer opnieuw aangalopperen, zonder stress en de galop zo langzaam uitbouwen. Hand voor houden, er zeker niet aan zitten te plukken...alleen voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts...