Eindelijk redelijk voorwaarts.. wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje_

Eindelijk redelijk voorwaarts.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 21:57

Het gaat de laatste tijd onwijs goed met mijn paard!
Ik had een tijdje geleden een topc gestart omdat ik hem niet voorwaarts kreeg, nou er zit al onwijze verbetering in! Hij krijgt nu ipv alleen bix ook muesli voor de energie, naar mijn idee helpt dit onwijs! Natuurlijk moet ik nog steeds mijn best doen om te drijven, maar er is onwijze vooruitgang.
Nu mijn vraag, dit gaat dus beter, maar met voltes en wendingen gaat hij toch nog langzamer omdat hij dit erg moeilijk vind, hierdoor ga ik dan drijven en vergeet ik derest van de oefening goed uit te voeren waardoor de hele oefening rot gaat. Zo gaat dit dus heletijd en kan ik verder niet lekker rijden dan alleen rondjes in de bak op de hoefslag.
Weten jullie hier iets op? Misschien een bepaalde oefening? Lachen

Borg

Re: Eindelijk redelijk voorwaarts.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:09

Ik denk dat je jouw paard eerst goed aan het been moet krijgen.
Wat krijg je voor begeleiding?
Ik verval nog weleens in mijn oude fout van teveel drijven en dan start ik eerst met stapwerk waarbij ik me concentreer op overgangen en direct reageren om mijn been, anders tikje met de zweep achter mijn kuit of een spoortje. Ziet er niet spectaculair uit, maar het werkt wel.
Dan is hij meteen veel beter aan het been wanneer ik ga draven en reageert hij ook op een lichte kuitdruk op voltes ed.
Bij mij gaat het nu veeeel beter dan een jaar geleden, maar dat dan wel dankzij goede begeleiding. OK dan!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:14

Ik word erg goed geholpen door een goede instructeur.
Ik heb het allemaal al geprobeert, ben al anderhalf jaar bezig met voorwaarts rijden, doordat ik nu éindelijk een kleine vooruitgang zie zou ik graag verder willen.. Dat is toch te begrijpen lijkt mij?
Een tik achter mijn kuit werkt gewoonweg ook niet, het is net of hij de zweep niet voelt.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:36

Hebben mensen nog een oefening?

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:13

Hoi,

Ik weet niet of dit helpt maar: geef eens een tikje in de wending en druk je binnenbeen extra goed aan.
succes!

Mvg.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:45

Maar dat is het nou juist op 1 tikje reageert hij niet, en meerdere ook niet Clown

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:25

Helpt het om veel overgangen te rijden, zodat tie wat wakkerder wordt en beter op je been reageert. En zorgen dat ze goed reageert . als jij wil dat tie van halt in draf gaat, dat ze dat ook direkt doet.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:34

Ben het eens met sheela, idd veel overgangen rijden om hem oplettend te houden op jou hulpen,
en misschien veel figuren rijden, circel verkleinen en terug vergroten, slangenvoltes rijden, hem goed laten buigen om je binnenbeen..

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:40

Hoi,

Ik heb ook een pony die nog niet goed voorwaarts is, veel drijven werkt wel maarrrrrr je maakt hem dan een beetje afgestompt voor je been.
Ik probeer nu op advies van, en wat ik allemaal aan info gelezen heb, hem tijdens het rijden door een ander met een longeerzweep achter zijn vodden aan te zitten.

Ik doe dit zelf ook als mijn dochter op hem rijdt ook en hij is nu meer voorwaarts en reageert sneller op je kuit/been.
Het is in 1 week tijd enorm verbeterd, succes! 1x drijven is voorwaarts, geen druk op je teugels, de rem dus loslaten,
met lange teugels in draf gaan aan de longeerlijn in het begin.
Verder veel overgangen op de volte is ook een prima oefening, 4 passen draf, 4 passen stap, daarmee maak je hem attent,
het is een kwestie van balans (bij ons paardje dan), de achterhand moet je paard of pony beter gaan gebruiken.

Ik hoop dat je iets aan ons verhaaltje heb,

groetjes

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:20

@ Horseharvey: met een longeerzweep helpt op dat moment (hij is doodsbang voor dat ding dus dan loopt die wel). Maar zodra we die weghalen is zijn bui ook weer voorbij.
Het gemene is ook als ik idd met lange teugels draaf is die gewoon onwijs voorwaarts! Maar zorda ik mijn teugels op maat maakt gaat hij terug in tempo.
Die oefening op de volte ga ik porberen! Bedankt! Hoe krijg ik hem dan goed op de achterhand?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:31

Myrano schreef:
Ben het eens met sheela, idd veel overgangen rijden om hem oplettend te houden op jou hulpen,
en misschien veel figuren rijden, circel verkleinen en terug vergroten, slangenvoltes rijden, hem goed laten buigen om je binnenbeen..

Ja maar als ik dit doe gaat hij zó terug in tempo, zodra ik in die wending ben. En dan ben ik zo bezig met drijven dat ik de oefening verder vergeet.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:25

ga daar extrra op oefenen en veel overgangen rijden.