Vast aan de rechterkant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

Vast aan de rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 11:53

Mijn paard is al een tijdje niet erg los aan de rechterkant en pakt deze kant vast
ben er erg mee bezig met voltes enz om hem los te rijden gisteren ook
maar ging niet lukken. Hij laat dan 2 seconden los en pakt dan vast en komt in verzet als ik doorvraag
dit heb ik meestal erger als ik aan het lessen ben..
ben na de les even bezig geweest met grondwerk in de hoop dat het vanmiddag beter gaat
ik rij m-2 en heb dus die lossigheid hard nodig
ook rij ik hem lang en laag voor zover hij dat doet Clown hij vind het erg moeilijk
dus hebben jullie ook nog oefeningen oook heb ik hier nog een topic
souplesse tact en ontspanning en ik moet filmpjes en foto nog downloaden
zo kunnen jullie ook zien hoe ik rijd
alvast bedankt Knipoog

Romyv

Re: Vast aan de rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:33

Probeer niet terug te gaan trekken!

Wat je kan doen is de volte sluiten en dan je binnenhand (rechts) een stuk omhoog doen, zo deblokeer je zn kaak en zal die loslaten.. de druk veranderd hierbij niet.. Zo kan je hem in het begin wat sneller en gemakkelijker losrijden.. Let wel op: dit is om symptomen weg te nemen en niet het probleem op te lossen!!!! Daarvoor moet je je paard goed rechtrichten!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:41

Hier heb ik soms ook last van met rijden maar het komt altijd vanuit mezelf, dwz als ik merk dat mijn paard vasthoud komt dat omdat ikzelf mijn hand te vast zet. Naast de tip van Romyv misschien een extra tip om ook op je eigen had/arm te letten of die wel ontspannen genoeg zijn. Verder ga ik met Romyv mee, dat is een goede methode om weer lossigheid te krijgen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:51

Zelf proberen echt te ontspannen. Veel rechte lijnen (ook voltes, maar niet alleen maar.) En vaak moet je er niet teveel aandacht aan besteden. Goed op je benen rijden en zorg alsjeblieft dat je goede les hebt!
Dit is eigenlijk een basis probleem, dus het is jammer dat je al in de M2 zit, dit had eigenlijk eerder opgelost moeten zijn.
Die tip van Romyv zou ik dus nooit gebruiken. Meningen verschillen. Dit is vaak toch een kwestie van niet goed recht, op 2 teugels en 2 BENEN. (Dat noemt zij ook wel, maar ik zou geen 'trucjes' gaan gebruiken. Bereik je niks mee (mijn mening), en ik denk dat het bij de meeste paarden alleen maar zorgt voor frustratie en spanning als je met je hand bezig gaat.) Mijn pony heeft iets meer moeite met linksom, hij houdt dan ook vast. Maar door zelf veel te ontspannen gaat dit echt heel hard vooruit. Als ik met mijn hand bezig ga (omhoog oid) dan gaat hij heel erg kantelen en komt er spanning. Op dit moment heeft hij gewoon erg veel plezier in het lopen, we rijden ontspannen en gaan erg hard vooruit, en als ik met mijn binnenhand zou beginnen, is dat snel afgelopen.
Het is echt een kwestie van een goede basis, waardoor ze soepel worden en de gangen meer takt krijgen. Goede instructie is daarin zó belangrijk.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:22

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 13:48

bedankt
ik heb hier nooit last me gehad maar omdat het moeilijker word en
het eigenlijk geen dressuurpaard is
wij vinden het allebei zo moeilijk die rechterkant
maar ik had dus wat grondwerk gedaan en hij was gisteren echt stukken beter
helaas was het erg druk in de bak dus heb verder matig gereden
was haast de ene na de andere botsing

1dreamteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:38

is je paard al eens naar de tandarts geweest?
in de meeste gevallen is dit dus een gebits probleem.
als een paard op rechts vast houd kan dit betekenen dat hij links last heeft van haken aan de kiezen waardoor hij rechts vasthoud(en andersom ook) laat dit dus eens na kijken door een paarden tandarts.
sucses

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:45

1dreamteam schreef:
is je paard al eens naar de tandarts geweest?
in de meeste gevallen is dit dus een gebits probleem.

Hoewel je fysieke problemen natuurlijk eerst moet uitsluiten, is dit in de meeste gevallen toch een rijtecnisch probleem. @TS jouw paard was toch een omgeschoold renpaard? Ik kan me foto's herinneren pas geleden, waarin erg weinig lengtebuiging te zien was? Waarschijnlijk komt dit probleem nu naar voren omdat je steeds meer van hem verwacht. Blijkbaar is je paard niet helemaal recht. Lijkt me een kwestie van een stap terugzetten naar de basis en eerst weer eens met het rechtrichten aan de slag te gaan: paard op twee teugels krijgen, onder alle omstandigheden. Daarover zijn al heel veel topics geweest op bokt met goede tips, maar het beste is natuulijk een kundige instructeur op de grond Knipoog

deeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:10

Probeer eens met elastiek te rijden? bij mij helpt dat.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:55

Elastiek zou misschien kunnen helpen en inderdaad niet terugtrekken! Paarden hebben net als wij een moeilijke en een makkelijke kant en waarschijnlijk is dat dan zijn moeilijke kant, die moet je proberen los te werken. Het kan inderdaad goed zijn dat je paard (een beetje) scheef is, dus probeer eerst recht te richten en je paard recht te maken en vraag vooral niet meteen teveel stelling maar stel je paard recht en vraag op den duur beetje bij beetje wat stelling op die kant Lachen