Hooi! Ik zat met een vraagje, ik rijd op een manege en ben ook al rustig aan bezig met het leren van een paard nagevelijk rijden.
Nou is het zo dat op mijn manege er een aantal pony's zijn die eigenlijk nooit nagevelijk hebben moeten rijden en dus zo'n beetje eigenlijk niet rond te rijden zijn. Dat zou denk ik alleen lukken als 1 iemand er elke dag op rijd etc.
Als ik op zo'n pony zit laat ik het hoofd gewoon de hele les met rust en ben ik alleen maar bezig met actief laten reageren op mijn been, daarbij heb ik voor zover ik dat zelf kan beöordelen een zachte en vooral stille hand.
Veel van die pony's gaan dan toch uiteindelijk heel erg lekker lopen en knikken er regelmatig even een paar seconden in.
Maar hoe moet ik daar op reageren? Ik laat in mijn normale handhouding al gewoon 'los' dus meer ontspannen met mijn hand gaat niet. Op dan even een kneepje geven of een paar kneepjes reageren ze niet. Stop ik daarmee dan knikken ze er uit eindelijk weer even in en er dan weer uit. Ik wilde dit zowieso vanavond aan mijn instructrice vragen maar ik dacht, misschien weten jullie hoe ik hier op moet reageren..?