Ik krijg haar niet meer vooruit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

Ik krijg haar niet meer vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:30

Hallo Allemaal,
Mijn merrie is drachtig en is in juni uitgeteld. Eerst ging het rijden nog goed etc, maar nou wil ze in de bak
helemaal niet meer vooruit. Ik krijg haar echt met geen mogelijkheid! (sporen/zweep tikjes helpen niet) vooruit!
Als we naar het bos gaan dan is ze ook niet echt vooruit te krijgen. Ik krijg haar in de bak en in het bos nog net in stap,
maar dat is dan ook alles. Zijn we echter in het bos, dan leeft ze zich helemaal uit! ik hoef maar iets naar voren te zitten of
mevrouw schiet ervandoor. Ik dacht dus eerst dat het aan haar drachtigheid lag, want zulke symptonen heeft ze nog nooit vertoond en ze doet het pas sinds een maandje ongeveer. Ze is eerder lekker voorwaarts en kijkerig dan absoluut niet voorwaarts.
Maar wat moet ik nou doen? Rustig aan doen met haar, of toch nog even doorgaan totdat ze wel draaft
(ik heb het hier absoluut niet over hard slaan/schoppen) Maar als ik dus naar het bos ga, dan is ze zo hyperactief dat ik haar
niet echt kan houden en dat vind ik dan ook wel weer een gevaarlijke situatie worden.

Vjestagirl

Re: Ik krijg haar niet meer vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:32

In principe geeft een merrie zelf aan of ze nog kan of niet. Het kan best zijn dat het ondertussen zwaar voor haar word. Geef haar lekker vakantie op het land...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:35

Hou er rekening mee dat haar hormonen op tilt slaan. En net wat Vjestagirl al zei...lang niet elke merrie kan je tot het eind blijven rijden.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:44

aerdenhout1 schreef:
Hou er rekening mee dat haar hormonen op tilt slaan. En net wat Vjestagirl al zei...lang niet elke merrie kan je tot het eind blijven rijden.

Nee dit snap ik, maar waarom is ze in het bos dan helemaal in haar sas?
Ik krijg binnenkort ook weer privéles en zij zei dat zelfs een drachtig paard nog wel wat kan doen.
Maarja in hoeverre geeft ze nou aan dat ze niet meer kan?
Is dit dus echt haar grens of is dit gewoon niet willen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:47

Mloei schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik krijg binnenkort ook weer privéles en zij zei dat zelfs een drachtig paard nog wel wat kan doen.

Het kan best zijn dat ze in het bos wel loopt omdat ze daar niet hard hoeft te werken, maar gewoon lekker mag lopen en mag rennen. In de bak moeten paarden steeds de bocht door, en dat is best zwaar voor een drachtige merrie.

Een drachtige merrie kan idd nog prima werken, maar deze merrie hoeft nog maar 2 of 3 maanden. Een veulen trekt veel van een merrie.

Ik zou de les uitstellen tot nadat je merrie bevallen is en haar gewoon vrij geven, of alleen rustig stappen... Ja, het is balen een paar maanden niet te kunnen rijden, maar dat wist je toen je je merrie liet dekken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:49

misschien is ze wel heel moe,dat komt voor..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:50

Je hebt nog priveles terwijl het paard niet vooruit te krijgen is??
Ik zou maar gewoon lekker gaan afbouwen met je paard en alleen dingen gaan doen die zij nog leuk vind. Ik neem aan dat je paard overdag buiten kan staan?

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:59

aerdenhout1 schreef:
Je hebt nog priveles terwijl het paard niet vooruit te krijgen is??
Ik zou maar gewoon lekker gaan afbouwen met je paard en alleen dingen gaan doen die zij nog leuk vind. Ik neem aan dat je paard overdag buiten kan staan?

Nee ik heb geen priveles. Al ongeveer een jaar niet. Ik was opzoek naar een nieuwe instructrice en ik heb voorgesteld om mijn eerste les na de bevalling te doen en daar gaf zij dit antwoord op. Dus niks staat nog vast Knipoog
Ja mijn paardje loopt elke dag zo ongeveer acht uur buiten en gaat daarna op stal met haar weidemaatje.
En ik wist dat toen ik mijn paard ging dekken dat ik dan even niet kon rijden, maar dat heb ik er ook best voor over hoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:07

Staat toch heel duidelijk dat je binnenkort prive les hebt.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:15

aerdenhout1 schreef:
Staat toch heel duidelijk dat je binnenkort prive les hebt.

Ja klopt, voor het eerst! Een proeflesje dus. Maar dit is besproken toen ze nog nergens last van had.
Het kon door verschillende omstandigheden niet eerder.
Nou ze deze symptonen krijgt, heb ik een mail gestuurd naar mijn (aankomende) instructrice.
Vandaar!

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:53

Hoi,

Als je je pony niet meer vooruit krijgt (staken) moet je niet te veel gaan drijven of slaan.
Gebruik een keer een snoepje (niet teveel) maar een stem kan ook helpen. Ga ook een keer naar buiten met je pony voor afleiding zodat ze het interesant gaat vinden.

Mvg.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:05

Mijn merrie werd ook slomer toen ze nog maar een paar maand moest en ik ben blij dat ik haar toen lekker zwangerschapsverlof heb gegeven. Want daar had ze het zelf gewoon aan toe. Een veulen weegt behoorlijk door in de buik van de merrie en het hindert ook als je paard stelling moet rijden. Dus als ik jou was zou ik lekker je merrie pauze geven Knipoog Paarden geven vaak zelf aan wanneer ze er toe aan zijn Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:12

Mloei schreef:
aerdenhout1 schreef:

In t bos kan ze lekker rechtuit lopen. Ik kan me voorstellen dat buigen met een dikke buik in de bak wat minder prettig word voor haar.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 16:41

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb besloten per dag te kijken wat ze wil. Ik longeer haar sowieso en dat gaat prima en ik rij nou ongeveer twee á drie keer in de week en ga vaak naar het bos!