houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximepony

houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:00

hoi. ik heb wat problemen met mijn houding en wil wel graag weten hoe jullie het hebben opgelost.

ik leun namelijk naar achteren en anders leun ik wal naar voren. ik heb ook kapstokjes (voeten) en plaats mijn hand snel naar achteren. verder gaat het rijden wel goed.

ik hoop dat er wat tips krijg.. alvast bedankt!! groeten maxime
Laatst bijgewerkt door Maximepony op 20-03-08 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kingsley2

Re: houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:37

Je met echt wat beter schrijven en beter uitleggen wat je bedoeld met naar achter en naar voren. en wat je met kapstokjes bedoeld.

Dan willen we je graag helpen en advies geven. Knipoog Pling

(wouw wil) Wal

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:41

Kingsley2 schreef:
Je met echt wat beter schrijven en beter uitleggen wat je bedoeld met naar achter en naar voren. en wat je met kapstokjes bedoeld.

Dan willen we je graag helpen en advies geven. Knipoog Pling

(wouw wil) Wal

het is al verandert

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:49

ik zou aan de longeerlijn zit les nemen, ik weet niet of je nu al les rijd anders zou ik dat zeker doen. en anders moet je proberen met doorzitten goed je lijf ontspannen en kijk voor je uit en probeer gewoon goed op je houding te letten als je ontspant in je lijf dat is al het halve werk.

en wat bedoel je dan met je voeten,

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:53

Dergelijke gewoontes zijn inderdaad alleen af te leren wanneer iemand er consequent er op wijst en je het dus ook wel steeds goed moet doen.
Als het 1 x per kwartier gezegd wordt, gaat het 1 minuut goed en de volgende 14 niet, waardoor het nieuwe niet het automatische wordt.

Kapstokken: bedoel je je tenen te ver naar buiten neem ik aan?
Ook daarvoor geldt hetzelfde: zorgen dat je er consequent op gewezen wordt.

Zitles is inderdaad een hele goede methode, zodat je ook nergens anders mee bezig hoeft te zijn. Over jezelf: goed zitten, bekken kantelen en jezelf zo lang mogelijk maken.
Gymnastiek te paard werkt vaak ook bevordelijk, omdat je dan sneller uit balans zit, wanneer je fout zit dan wanneer je gewoon zit.
Bijv:
- beide armen omhoog in de lucht,
- 1 naar boven, 1 opzij (en dan omwisselen)
- 1 naar boven, 1 naar voren
- 2 naar voren
- 2 opzij
- van kleine naar grote rondjes draaien met je armen en dan vooruit en achteruit
- met je linkerarm je rechterteen aanraken en andersom
- met je armen zwaaien en dan je lichaam meezwaaien van links naar rechts en weer terug
- je benen optrekken en weer lang maken
- met je ogen dicht rijden

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:17

Kingsley2 schreef:
ik zou aan de longeerlijn zit les nemen, ik weet niet of je nu al les rijd anders zou ik dat zeker doen. en anders moet je proberen met doorzitten goed je lijf ontspannen en kijk voor je uit en probeer gewoon goed op je houding te letten als je ontspant in je lijf dat is al het halve werk.

en wat bedoel je dan met je voeten,

dat mijn voeten naar buiten steken.. en mijn pony (waar ik eigelijk wel op wil leren rijden) staal helemaal door aan de longeer lijn.. ik rij nu zelf al 3 jaar en heb al 1 onderlinge wedstrijd gewonnen Lachen. (dat was eigelijk ook de enige Tong uitsteken) doorzitten gaat prima. ik heb namelijk ook een paar keer western gedaan en dat ging ook prima. maar tog kwam ik weer in de knoei met mijn houding Boos!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:48

Dan zou ik het samen met iemand doen die concequent is, en je paardje eerst goed aan de longeerlijn leert lopen. En daarna zit les nemen van je instructrice/teur. Heb je eigenlijk wel les want dat is wel heel belangrijk.
Dat de gene die jou les geeft voorlopig alleen naar je houding,handen en voeten kijkt.

en echt met rijden alleen goed op je houding en zit letten en even geen andere dingen doen en net als wat judje zegt probeer eens wat ontspannings oefeningen te doen op je pony.

En let goed op als je iets plaatst dat je eerst je schrijf fouten verbeterd dat leest makkelijker Knipoog . Ik denk dat je met die zin bedoeld dat hij doorslaat aan de longeerlijn. En wat doet je pony dan voor geks als je longeerd.

nou succes en fijne pasen. Haha!

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:06

Met je voeten. moet je bierviltjes tussen je knieen en het zadel rijden en je mag ze er niet uit laten vallen dan moet je je benen wel aan knijpen. dus dan gaan je voeten ook automatisch naar binnen. met je handen begrijp ik niet echt

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 21:31

Kingsley2 schreef:
Dan zou ik het samen met iemand doen die concequent is, en je paardje eerst goed aan de longeerlijn leert lopen. En daarna zit les nemen van je instructrice/teur. Heb je eigenlijk wel les want dat is wel heel belangrijk.
Dat de gene die jou les geeft voorlopig alleen naar je houding,handen en voeten kijkt.

en echt met rijden alleen goed op je houding en zit letten en even geen andere dingen doen en net als wat judje zegt probeer eens wat ontspannings oefeningen te doen op je pony.

En let goed op als je iets plaatst dat je eerst je schrijf fouten verbeterd dat leest makkelijker Knipoog . Ik denk dat je met die zin bedoeld dat hij doorslaat aan de longeerlijn. En wat doet je pony dan voor geks als je longeerd.

nou succes en fijne pasen. Haha!

dankje Knipoog en als ik longeer dan gaat i bokken en dat soort dingen..

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 21:32

Mniquee schreef:
Met je voeten. moet je bierviltjes tussen je knieen en het zadel rijden en je mag ze er niet uit laten vallen dan moet je je benen wel aan knijpen. dus dan gaan je voeten ook automatisch naar binnen. met je handen begrijp ik niet echt

DANKJE !! het heeft echt geholpen en ik zal het zeker vaker proberen!!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:17

Met longeren is het niet erg als hij even zijn ei kwijt wil maar daarna moet hij wel weer normaal doen. Dus ook weer concequent zijn hij mag ook best wel een keer een tik krijgen als hij echt loopt te klieren niet opgeven het longeren jij bent de baas en niet hij.

en met die bierviltjes is een heel goed idee probeer wel je benen lang te houden en te ontspannen dat je niet de neiging hebt om echt te knijpen want dan heb je ook weer grote kans waar je dan op moet letten dat je,je benen niet optrekt.

succes je leerd het vanzelf als je maar voor je zelf denkt ik moet ontspannen dan ga je vanzelf al beter zitten.

En met je handen moet je voor je zelf denken ik heb twee cola in mijn handen en er mag niks uit klotsen. Dus handen rechtop en ontspannen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:04

Zonder beugels rijden. Ja
Probeer je handen iets voor de boom van je zadel te houden, pak eventueel een stuk manen beet.

Wat ook wel helpt.
Neem in stap de juiste houding aan.
Draaf een half rondje en ga dan terug naar stap, neem de juiste houding weer aan.
Draaf nu een heel rondje en ga terug naar stap, neem de juiste houding weer aan.
Maak de rondjes steeds groter, pak er een stukje galop bij.
Na een tijdje merk je dat je in de stap je houding nauwlijks meer bij hoeft te stellen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:21

Mniquee schreef:

Zoals Kingsley ook al zegt: kijk uit dat je niet je benen aan gaat knijpen, want dat is NIET de bedoeling, zoals in deze reactie wordt gezegd.
Je moet zitten op je kont en op je zitbeenknobbels, bekken kantelen, jezelf lang maken en vooral ontspannen te paard zitten. Je kan van het paard niet verwachten dat deze ontspant, wanneer jij dat niet doet.
Zonder beugels rijden is trouwens ook een goede.