overwinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mamajuana

overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:51

Hoi

Ik heb sinds kort een nieuw paard, een 3.5jarige dressuurruin. Hij staat nu ongeveer een maand in de nieuwe stalling. Ik ben er al 2 keer afgevallen omdat hij nog veel verschiet van alle nieuwe dingen, wat normaal is. Hij draait dan plots 180graden de andere kant op (niet handig als je dat niet verwacht) of hij rent dan gewoon weg naar andere kant van de piste, alle remmen los. Mijn vorig paard was een iets ouder en dan ook rustiger paardj. Het is een hele aanpassing, zowel voor mij, om van een ouder ervaren paard over te gaan naar een jong paard die nog praktisch alles moet leren. Ik heb dan ook wekelijks privé les om dit dan ook in goede banen te leiden. Maar ook voor m'n huidig paardj nu is het een hele aanpassing. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen, andere paarden, het is allemaal niet zo evident. Die 2 valpartijen hebben m'n vertrouwen terug een enorme deuk gegeven, maar ik wist het van voordien dat het niet makkelijk zou zijn. Maar ik heb geluk dat hij al bij al nog wel braaf is. Maar hebben jullie soms tips om me van mijn angst, die ik dan ook overzet op mijn paard, vanaf te geraken? Hoe ik er het best mee kan omgaan? Wat te doen om hem vlugger te laten wennen aan de nieuwe omgeving, want dat is nog altijd niet verbeterd. Ik laat hem 1maal in de week rijden door een vriend van mij, die gewoon is om met jonge paarden om te gaan. Zodat hij nog eens goed doorgereden wordt, want ik slaag daar momenteel nog niet zo goed in. Ik wil zeker niet dat mijn paardj de dupe wordt omdat ik toch nog niet helemaal op mijn gemak ben. Ik denk altijd dat er vanalles en nog wa zal gebeuren, dat hij weer zal verschieten met alle gevolgen van dien.

Heeft er iemand soms tips? of herkent iemand zich in mijn situatie, hoe ben je er dan mee omgegaan?

MVG

Myrano

Re: overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:33

Zolang je niet zelfzeker bent raad ik je af om hem zelf te rijden.
Het paard voelt immers ook aan dat je vertouwen ver zoek is, (wat begrijpelijk is)
en dat vertouwen moet de ruiter hem juist kunnen geven.
Je geeft zelf al aan dat alles nieuw voor hem is..
Geef hem de tijd om aan zijn nieuwe omgeving te wennen..
Ga met hem eens aan de hand een klein wandelingetje maken, laat hem de omgeving zien..

Voorlopig zou ik je paardje laten rijden door iemand met veel ervaring in het rijden van jonge paarden.
Probeer zoveel mogelijk aanwezig te zijn, kijk hoe hij reageerd onder het rijden en vraag tips aan de ruiter of instructeur..
Als je er zelf weer klaar voor bent (zelfzeker bent) laat je dan zoveel mogelijk begeleiden en probeer zeker in't begin niet alleen te rijden, dat zowel jij en je paard met veel vertrouwen er terug tegenaan kunnen gaan Knipoog

Je zal zien dat het dan beter gaat Lachen

Veel succes ermee Knipoog

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:38

Myrano schreef:
Het paard voelt immers ook aan dat je vertouwen ver zoek is, (wat begrijpelijk is)

Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens Hoe kunnen ze een vertrouwensband opbouwen als ze er zelf niet opgaat en met hem aan het werk is? Grondwerk en longeren vind ik bij lange na niet te vergelijken met echt rijden en dat is uiteindelijk toch wel de bedoeling neem ik aan?

Ik zou zeggen, rijd de komende tijd alleen onder begeleiding, desnoods aan de longe als jou dat meer vertrouwen geeft? Dat er een andere ruiter opzit om hem door te rijden kan heel goed zijn maar ook in je nadeel werken, omdat diegene zo anders rijd dan jij en je paard al zoveel moeite heeft om zich aan te passen. Het kan dus ook verwarrend werken.
Veel uit stal halen/wandelen in je nieuwe omgeving kan misschien ook helpen? Ernaast kun je er niet afvallen en zo kan je je paard toch laten wennen aan omgeving.

Succes ermee, mij staat hetzelfde te wachten Schijnheilig

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:45

Patriciavt schreef:
Myrano schreef:

Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens Hoe kunnen ze een vertrouwensband opbouwen als ze er zelf niet opgaat en met hem aan het werk is? Grondwerk en longeren vind ik bij lange na niet te vergelijken met echt rijden en dat is uiteindelijk toch wel de bedoeling neem ik aan?

Ik zou zeggen, rijd de komende tijd alleen onder begeleiding, desnoods aan de longe als jou dat meer vertrouwen geeft? Dat er een andere ruiter opzit om hem door te rijden kan heel goed zijn maar ook in je nadeel werken, omdat diegene zo anders rijd dan jij en je paard al zoveel moeite heeft om zich aan te passen. Het kan dus ook verwarrend werken.
Veel uit stal halen/wandelen in je nieuwe omgeving kan misschien ook helpen? Ernaast kun je er niet afvallen en zo kan je je paard toch laten wennen aan omgeving.

Succes ermee, mij staat hetzelfde te wachten Schijnheilig

Als zij zelf bang is en weinig tot geen vertrouwen of ervaring heeft,vind ik het niet zo slim om het allemaal zelf te doen.
Daar kan je meer kwaad dan goed mee doen.
Dat moet ze zelf weten wat ze doet, dit is mijn menig en ervaring

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:04

Ik ben er degelijk wel mee eens myrano. Een jong paard is neit makkelijk en de ruiter moet eigenlijk zijn verstand op nul kunnen zetten en het paard kunnen begeleiden.

Als je zelf twijfelachtig op een jong paard gaat zitten die zelf redelijk nerveus (door bijvoorbeeld een nieuwe omgeving) is de zekerheid van zowel ruiter als paard ver zoek.

Ik ben zelf al heel lang bezig met het beleren van paarden (Onderandere op mijn eigen stal) En als ik zelf onzeker erop ga zitten dan gaat het "nog" niet goed in het beginstadium.

Ik vergelijk het begeleiden van een paard met het begeleiden van een kind. De leraar van het kind moet met zekerheid kunnen zeggen dat drie plus drie zes is. Als de leraar daaraan gaat trijfelen, raakt het kind ook in onzekerheid.

Als ruiter moet je je paard kunnen begeleiden, en vooral naar voren durven blijven rijden. Als je angst hebt, of je bent ontzeker, word je snel afwachtend. Op die manier heeft het paard meer tijd om een trucje te bedenken.

Ik weet niet precies hoe lang dit paard onder het zadel is, maar het kan ook zijn dat die in een uitprobeerfase zit. Van tot hoe ver kan ik gaan.

Doet die het bij die vriend van je ook? Het wegspringen of omdraaien?

Ik denk dat dit een consucuentie probleem van de ts is, ook omdat de ts zo onzeker is.

Ik zou zeggen laat je paard nog even door rijden, of probeer als je opstapt je verstand even op nul te zetten, je alleen met je paard bezig te houden, probeer je paard aan te voelen, en probeer er op in te spelen en hem voor te zijn, dat die zijn trucjes achterwege laat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:22

laten rijden is wel goed, maar ga wel mee, blijf er bij en kijk wat en hoe die ander het doet, doe zelf zo veel mogelijk wat je zonder aarzelen durft, ga hem eerst zelf uitstappen, desnoods aan de longeerlijn, waardoor er geen knopjes op het paard komen te zitten waardoor je, een vreemde reactie kan krijgen, leer mee met je paard, die gene die hem dan rijd kan je ook gelijk helpen. Knipoog Haha!