Moeite met mijn rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iinkiieJ

Moeite met mijn rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:49

Hallo,
sinds een paar lessen overgestapt op een ander pony genaamd Sunday.(>De pony waar ik op reed is weg.)
Het is een manege pony, dus over zadel/hoofdstel &nz geen commentaar aub.
Maar nu heb ik al mijn rij-jaren als moeite met mijn rug & schouders,
We zijn de fysio gaan opzoeken maar na veel oefenen enz. ging het al een stuk beter.
Totdat ik op deze pony ging.
Je ziet op de fotó ook dat mijn rug helemaal fout is.
Ik weet dan ik niet perfect rij! Er is nog zoveel te verbeteren.
Maar nu mijn vraag,
Hebben jullie mischien tips om dit te verbeteren?
Afbeelding

Anoniem

Re: Moeite met mijn rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:31

Je rug is het grootste probleem niet. Dat is je stoelzit. De vertikale lijn die er hoort te zijn tussen schouder, heup en hak. Jouw been ligt te ver naar voren.
Je beugels moeten wat langer (je knie ligt te hoog tegen het zadel) en je zult je bekken wat anders moeten kantelen (en dát ga je inderdaad zien in de rug), maar dat is via internet lastig uit te leggen. Maar een béétje instructeur kan jou prima helpen hiermee hoor. (ALS dat zadel tenminste geen stoelzit afdwingt...)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:51

ben mee eens zoals hierboven beschreven.
ik denk dat door je stoelzit dus niet een juiste en lekkere houding kunt vinden, het lijkt ook alsof je wat verkrampt erop zit, niet lekker los en ontspannen dus, misschien omdat je jezelf in die houding dwingt.
Als je beugels al zeker 1 -2 gaatjes langer zijn komen je benen meer in 1 lijn met je lijf (zoals hier boven beschreven) je kantelt je bekken makkelijker, waardoor je rug rechter wordt (makkelijker) dus ook ontspannender kunt gaan zitten/rijden.
Laat ook je schouders lekker los, lijkt allemaal heel gespannen op de foto.
maar ook zoals hierboven dus, vraag een instructeur, dat werkt 100 x makkelijker dan via internet.
succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:57

Als je instructeur hier niks van zegt, zou ik HEEL GAUW op zoek gaan naar een andere instructeur.
Een goede houding is zeer belangrijk, zoals je al merkt.
Verder ga ik met bovenstaande reacties mee.

iinkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 09:23

Oke, heel erg bedankt. Mijn instructeur die zegt alleen dat ik fout zit en helft me eigenlijk niet echt ''verder''.
Ik ga zeker mijn beugels langer maken.
Ook mijn schouders lijken heel gespannen, dit is ook zeker zo maar voor mijn gevoel heb ik dit niet.
Alsnog bedankt!

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:07

Probeer ook op paard eens wat gymnastiekoefeningen te doen, dan ga je in de loop van tijd automatisch meer ontspannen rijden. Of vraag een keer om een specifieke zitles. Centred Riding kan ook helpen, omdat je daar uitgaat van je natuurlijke balans.
En wat je ook kan doen is een filmpje laten maken als je rijdt, heel leerzaam om jezelf terug te zien en in een filmpje zie je ook goed hoe je beweegt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:11

Ik heb zelf ook rugklachten en op sommige paarden kan ik gewoon niet rijden, dat heeft meer met het paard te maken dan met mijn rug/houding. Ik ga dan gewoon op zoek naar een ander paard. Misschien dat de tips hierboven helpen, maar als dat niet zo is dan is dit misschien niet het meeste geschikte paard voor jou.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:31

ik weet wat je moet doen Knipoog je moet op pilates gaan! Dan zou ik wel privé lessen nemen en voor de klassieke methoden gaan. pilates is een methoden waarbij je je diep liggende buikspieren traind en je ruggenwervel ''tretsst''. Ik heb zelf ook een holle onderrug en kon me bekken nooit kantelen. ik ben nog maar 3 x naar privé les geweest en kan het nu wel. het is ook fijner voor je ookal zit je niet op je paard.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:37

LauraaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:22

ik heb ook last van mijn rug gehad, dat kwam doordat ik mijn schouders vastzette. Door mijn schouders te laten zakken en overdreven te bewegen tijdens het rijden, heb ik minder last van mijn rug gekregen. Een ander zadel heeft mijn trouwens ook geholpen, misschien is dat ook een optie:D

Succes!

iinkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:53

Allemaal héél erg bedankt,
Ik ga zeker eens in de buurt kijken voor pilates. (ken het niet)
Filmpje maken ook zeker!
Binnenkort moeten we toch weer over op ander paard , kijken hoe het daarbij gaat. (deze wordt verkocht)
Allemaal heel erg bedankt!

ilsebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:52

Gewoon de rug recht houden, zodat je de spieren oefent.
En goede instructeur zoeken.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:58

In ieder geval moet je je onderrug naar achteren duwen.
je zit nu met je kont naar achter.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:25

Indd beugels een gaatje lager dan zit je al tien keer beter, en probeer je schouders te laten zakkken je trekt ze op dus ga je ook gespanner zit, en zitten op je zitbeen knobbels. probeer te ontspannen doe anders eerst oefeningen zwaaien met je armen draaien met je lijf, dat je, je spieren een beetje los maakt voor je aan het werk gaat.

en zoek een andere instructeur/trice, want die van jou hoort te zeggen wat je fout doet en je daar ook bij te helpen daar ook op te blijven hameren tot dat je het goed doet.

Ik heb reuma dus ik moet ook goed op mijn zit letten en dat ik ontspan in mijn lijf anders heb ik heel veel pijn.

succes Haha!