Help Tips ivm angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Help Tips ivm angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:33

Ik heb verschillende paarden en daarnaast heb ik ook al een hoop andere paarden getraint.
Maar het ergste komt nu.
IK heb nog nooit angst gehad, nu heb ik een hele lieve hengst ook met rijden. Ik zou er haast iemand op kunnen zetten die niks kan, maar toch krijg ik angst. NU was ik zelf al aan het denken dat het komt dat hij erg hoog opgooit dus erg stug zit, waardoor ik soms bijna mn evenwicht verlies, vooral als hij in de verkeerde stelling loopt . (het is een jong paard wat nog veel moet leren) Hij doet niks heb zelfs al iemand anders erop gezet om hem eens langer te rijden dan ik met mn 15 minuten want dan begin ik te verkrampen en krijg ik kriebels en hij merkt dat en hij word dan onrustig.

War kan ik doen? Iemand vragen die mij en het paard aan de longeerlijn pakt ? Zodat ik op die manier over mn angst heen kom? Of hoe.

Ik wil graag zelf met hem verder. IK ben gewoon teleur gesteld in mezelf.

detour

Re: Help Tips ivm angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:35

Als het dier jong is, toch iemand anders zoeken want je projecteert je angst op het dier en dat is imo niet fair, zeker niet als het nog groen is, je kunt het ook verpesten. MIsschien iemand emt het dier laten rijden tot het wat verder gevorderd is en het dan met diegene oppakken samen?..

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:11

ik zou iemand gaan vragen die me zou willen begeleiden.
aan de longeerlijn en dan langzaam aan los gaan rijden

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:00

Ik denk dat jij inderdaad eerst aan jezelf moet werken voor je zo'n uitdaging aangaat. Ik denk dat je zit niet voldoende is als je zegt dat je door de verkeerde stelling en door het hoge opgooien van het paard uit evenwicht raakt.
Daarbij is het belangrijk dat een jong paard een goede opvoeding en opleiding krijgt. Iets afleren is toch moeilijker dan iets aanleren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:29

bokriempje aan je zadel doen en vast houden met je buitenhand, goed door blijven ademen, diep in en uit, geeft rust en ontspanning. Cool

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:14

oefenen aan de longeerlijn is de beste optie

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:00

Heb vandaag met hem gereden aan de longeerlijn zodat ik me minder op hoefd te constetreren en meer op mn houden kan letten en werken , en ja dat ging al een stuk beter ook vertrouwen kwam met en met een beetje terug.
Bedankt

Corinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:42

Goed nieuws dan Haha! Gewoon door oefenen met de longeerlijn.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:27

montyjansen schreef:
bokriempje aan je zadel doen en vast houden met je buitenhand, goed door blijven ademen, diep in en uit, geeft rust en ontspanning. Cool

denk dat het idee om wat te hebben,,,al helpt om rustiger te worden Knipoog

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:32

Het paard gaat op een gegeve moment jou spanning voelen en daardoor doet hij zo onrustig. Al die hulptuigen kunnen jou zelfverzekerheid wel helpen maar is het dan niet beter om in te rijden zónder al die hulpen. Dat je ze pas gebruikt als het nodig is Lachen

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:39

longeerlijn lijkt me een goede oplossing. eigelijk vind ik het niet handig dat iemand een jong dier rijdt die zelf bang is, want dit wordt erg snel overgenomen door het paard, zeker een jong paard. maar een longeerlijn geeft iets meer vertrouwen, waardoor je er misschien zekerder opzit.
succes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:30

In het begin ging het altijd goed, totdat ik vond dat hij oud genoeg en sterk genoeg was om door te rijden, van de een op de andere dag sloeg de bom erin, het ergstige is nog dat ik zo erg van me zelf schrok van de spanning wat ik kreeg, ben dus ook meteen af gestapt, en 3 weken gewacht, en toen het topic geplaats. Met de lijn geefd me weer mn vertrouwen terug, en kan ik rustig aan zijn houding wennen, ben ook al een stuk zelfverzekerder. Hij word ook al meer ontspannender.
Wat ik raar vind is dat ik het met de andere paarden niet heb en die kunnen echt gek doen. Raar, voor de braafste van stal kreeg ik angst, die ik nu al bijna weer heb overwonnen. Mijn moeder houd de lijn vast, die kan niet eens longeren, maar het is maar het idee, het enige waar zij mee bezig is dat de lijn niet op de grond komt.
IN ieder geval bedankt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:58

[quote="oOoKellyoOo"]Ik heb verschillende paarden en daarnaast heb ik ook al een hoop andere paarden getraint.
Maar het ergste komt nu.
IK heb nog nooit angst gehad, nu heb ik een hele lieve hengst ook met rijden. Ik zou er haast iemand op kunnen zetten die niks kan, maar toch krijg ik angst. NU was ik zelf al aan het denken dat het komt dat hij erg hoog opgooit dus erg stug zit, waardoor ik soms bijna mn evenwicht verlies, vooral als hij in de verkeerde stelling loopt . (het is een jong paard wat nog veel moet leren) Hij doet niks heb zelfs al iemand anders erop gezet om hem eens langer te rijden dan ik met mn 15 minuten want dan begin ik te verkrampen en krijg ik kriebels en hij merkt dat en hij word dan onrustig.quote]

je bent geschrokken dat hij zo hoog opgooit, kan me wat bij voorstellen, heb ook eens zoon paard gereden die heel hoog opgooide in de draf, met een bokriempje geef het wel een gevoel van ontspanning, waardoor je jezelf niet uit het zadel klemt,(al hou je zelf maar vast met je pink zelf top ruiters rijden ook wel met zoon riempje) doordat iemand hem ook nog vast houd kan je jezelf mooi zitlessen geven op dit paard.
Waarom geen hulpmiddelen voor je zelf als dat ontspanning geeft, hoef je ook niet aan zijn mond te hangen, voor ballans op zoon paard.
Gefeliciteerd met je verjaardag. Go jij! Go jij!