17 jarig paard zegt : doe het lekker zelf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

17 jarig paard zegt : doe het lekker zelf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:26

Hallo,

Ik zal even uitleggen wat het geval is.

Ik heb jasmijn nu ruim een jaar, voor ik haar kocht heb ik haar ruim twee jaar niet gezien en voor die tijd heb ik haar recratief bijgereden. Ik reed haar omdat ik een handicap heb aan mijn rug, ik moet dus een braaf paard hebben want ik kan geen bokken riskeren. Toen der tijd was ze heel braaf
Jasmijn heeft vanaf haar 4de jaar elk jaar een veulentje gegeven tot haar 15e. (ze word april 17 ) Bij haar vorige eigenaar ( een man met een boerderij en een hoop paarden) hoefte Jas nooit iets en hij reed dan ook bijna niet op haar. Toen ik jasmijn na twee jaar weer ging bezoeken stond ze er ontzettend armoedig bij, stal al weken niet gemest, een baal kuil voor de box waar ze wat van kon eten en twee veulens die bij haar dronken.
zo kwam ze bij mij aan:
Afbeelding
Ik heb haar bij haar oude eigenaar nog 3 keer gereden, dat ging goed, het enige was dat ik dacht dat ze elk moment om kon vallen zo dun ze was.

toen heb ik besloten dat het paard daar weg moest, ze stond er te mager en vies voor woorden bij.
Ik heb haar gekocht en toen ze naar mij kwam moest ik van de DA een week lang jasmijn in de molen laten stappen.

Toen ik begon met rijden liep jasje helemaal hoog met haar hoofd, dit vond ik logische, paard was lang niet gereden en moest nu aan het werk. ik heb ik die tijd te veel getrut met haar, ik was te lief en vond dat ze wel een poosje zo met haar hoofd in de lucht mocht lopen.

In maar vorig jaar veranderde ik van stal, toen zag ik in dat ze wat harder moest gaan werken.. we gingen meer lessen,meer op de ontspanning rijden en dat deed ze wel vrij goed. ik had haar nog niet voor elkaar, maar je kon duidelijk zien dat we onderweg waren zie foto:
Afbeelding

Nu gaat het inmiddels nog slechter met mijn gezondheid en mag ik bijna niet meer rijden,maar toch doe ik het nog regelmatig. (nu al een week niet)

Tijdens het rijden pikt jasmijn niets meer, ik mag niets aan haar vragen, wanneer ik sporen om doe schopt ze naar mn been wanneer ze de sporen al voelt. en als ik haar naar beneden vraag gaat ze staken, op haar plaats. Loopt ze achter uit, dan geef ik haar een tik gaat ze bokken en moet ik er verplicht af. Nu heb ik wel iemand die haar daar door heen reed, maar wanneer het dan bij haar klaar is begint het bij mij weer. Ik ben lichamelijk dus niet instaat om haar op haar flikker te geven tijdens het rijden.

Nu denk ik dat jasmijn te weinig respect heeft voor mij. Ik ben haar nu een week lang met bijzet aan het longeren, afspuiten ( dat is normaal een drama, ze gaat hangen tot ze het halster kapot trekt) en ik probeer haar er meer bewust van te maken dat ik de baas ben.

De eerste twee dagen longeren gingen prima, alleen nu gaat ze de vierde dag hangen in de bijzet, gooit ze zich achter over en doet er werkelijk alles aan om niet te hoeven werken.. gister stijgerde ze zowat boven op me, het is dus best link

Mijn ouders vinden dat ze weg moet omdat het geen goed paard is in combinatie met mijn handicap, maar ik wil heel graag geloven dat ze gewoon een dip heeft en daar wel weer door heen komt.

Nu is mijn vraag alleen hoe??? en wat is hier de oorzaak van..

Lichamelijk heb ik haar al laten onderzoeken en er was gelukkig niets verontrustends te vinden.

Kan ik haar nog zo krijgen dat ze wel voor me werkt en braaf word, of hebben mijn ouders gelijk en is het te riskant om hier mee door te gaan??

alvast bedankt

Naomi_unique

Re: 17 jarig paard zegt : doe het lekker zelf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:30

Dit is een hele moeilijke kwestie. Wat wil je zelf? Wil je haar houden? Zoja dan zou ik als ik jou was goede professionele begeleiding gaan zoeken zodat ze weer gewoon normaal naar jou gaat luisteren. Ook zou ik heel veel grondwerk doen. Echt teruggaan naar de basis. Succes!

edit: Met mijn paardje heb ik soms ook moeite met laten zien wie de baas is. (ook stijgeren enz.) Maar met een goede instructeur kom je al heel ver! En het motiveert je ook heel erg! (althans dat is bij mij zo)
Laatst bijgewerkt door Naomi_unique op 19-03-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:31

Ik wil haar houden, maar dan moet ik er wel weer plezier aan gaan beleven, bij professionele begeleiding denk je dan aan een africhtings stal? deze zijn geloof ik ontzettend duur Boos!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:37

doerakje schreef:
Ik wil haar houden, maar dan moet ik er wel weer plezier aan gaan beleven, bij professionele begeleiding denk je dan aan een africhtings stal? deze zijn geloof ik ontzettend duur Boos!

Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar ja die zijn wel prijzig. Je zou ook gewoon kunnen beginnen met structureel 2 lessen per week nemen. Dat is toch al een stuk goedkoper maar helpt wel! Je moet zorgen dat je zelf samen met haar uit die dip komt, en dat kan je beter samen met een goede begeleider/instructeur doen, want dat gaat veel snelle/makkelijker/fijner.
Ik heb zelf ook gehad dat ik 2 weken geen les meer had gehad en dat ik dan eigenlijk meteen al in een dipje kwam te zitten, en als ik dan les had was het allemaal vrij snel opgelost, en was ik weer gemotiveerd!
Ik weet eigenlijk wel zeker dat als je goede begeleiding krijgt en zelf goed je best gaat doen dat het goed zal komen!

nog een keer edit: Als je haar wilt houden (zoals je zegt) dan moet je je er ook meer dan honderd procent voor gaan inzetten dat het kan! En als je dat besluit, dan scheelt dat ook al heel veel.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:43

Ja voor me zelf heb ik wel besloten dat ik haar niet weg doe, daar ben ik niet van, ik heb mn pony waar ik veelste groot voor ben ook nog en die gaat ook niet weg. maar wanneer het echt te gevaarlijk word heeft het paardje er ook weinig aan. Ik ga nog even door met longeren en hopelijk kan ik van het weekend weer beginnen met mn instructrice

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:42

Heeft er nog iemand een goede raad?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:05

Ik zou niet door middel van afspuiten (waar ze blijkbaar een hekel aan heeft) laten zien dat jij de baas bent. Zo zal ze je echt niet gaan respecteren. Grondwerk lijkt me belangrijker en zinvoller. Je hebt er niet zozeer professionele hulp bij nodig dan wel gewoon iemand met veel ervaring. Laat het rijden even het rijden en ga sámen met haar dingen doen en laat je niet overheersen. Ook is het misschien een idee om haar ook lichamelijk te laten checken? Paarden doen meestal niet 'zomaar' zo raar. Misschien zere rug of zere tanden.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:59

Is er niet iemand bij die stal die je als bijrijder zou kunnen nemen?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 11:17

frisiangirl
dit heb ik al geprobeerd, maar dit ging een week goed en daarna is het dus zo slecht gegaan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:38

Tsja, dan is dat dus geen oplossing....Wat me aan die ene foto opviel, was dat het zadel wel erg naar voren ligt.....Ben alleen nog aan het nadenken over of dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn voor je probleem... Verward