Zadel fout of bij mezelf een steekje los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Zadel fout of bij mezelf een steekje los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 09:58

Hey allemaal,

Mijn bijrijdarabier heeft sinds kort een nieuw boomloos zadel (heather moffet). Ik helemaal enthousiast want het vorige zadel paste gewoon niet meer goed. Nou geprobeerd , ging prima. De keer dat ik daarna ging rijden: eerst goed aansingelen, checken..het gebruikelijke. Tijdens de galop schuift het zadel een beetje naar links. Ik hang wat naar rechts om het zadel weer recht te krijgen en daar gleed ik met zadel in al in volle galop eraf. Nou flink bezeerd en geschrokken. Nou is het probleem dat ik het vertrouwen in het zadel kwijt ben. Ik kan niet op dat zadel zonder opstapje want anders glijdt het weg. Hierdoor zit ik superangstig op mijn paard en daar reageert ze als een ware hypergevoelige arabier erg sterk op. Het rijden is zo doodeng voor mij.
Nou vroeg ik mij af: Glijdt een boomloos zadel gewoon snel en moet je altijd met een opstapje erop? Of moet ik echt gaan twijfelen aan het zadel? Ik ben namelijk echt niet bang uitgevallen maar het is nu echt niet normaal hoe bang ik ben.

Nou goed ik hoor graag jullie commentaar/advies aan!

Jolliegirl

Re: Zadel fout of bij mezelf een steekje los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:59

dit zadel past niet als het wegglijd.
Nieuw zadel kopen of aan laten passen door een zadelmaker.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:02

Ik dacht dat je met een boomloos idd altijd met een krukje op moet stappen, maar dat het wel goed moet blijven liggen en aan te singelen moet zijn. Wel vraagt het veel van de zit en balans van de ruiter, dus het kan een combi zijn. Kon de eigenaar wel goed met het zadel overweg, dan kan hij/zij je misschien nog wat tips geven hoe het te leggen en aan te singelen?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:27

past niet Tong uitsteken
misschien de zadelmaker erbij dat deze er wat aan kan veranderen, anders een nieuwe kopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:34

Het kan ook aan de singel liggen. Mijn ervaring (met een barefoot waar ik gewoon opstijg) is dat de ene singel meer schuift dan de andere. Vaak moet je ook nog even nasingelen na een aantal rondjes lopen.

Moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit van dit merk zadel heb gehoord.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:37

past idd niet , boomloos zadel waar ik wel eens mij rijd schuift hellemaal niet
ook niet met opstappen

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:57

Ik zou gewoon even met de eigenaar overleggen. Kijken hoe hij/zij er mee rijd. en als het zadel dan ook schuift het zadel even laten na kijken.

Ik snap je angst heel goed hoor. Mijn grootste angst is ook dat het zadel ineens niet meer goed vast zit of schuift.
Dus zolang je zo bang bent en het zadel niet is na gekeken zou ik niet meer met dat zadel rijden.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 11:22

Nou het rare is dus dat de bazin dit niet heeft met het zadel. Zij stapt overigens altijd met een opstapje op en zij rijdt veel meer easy way easy going dan ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:23

vriendin van me heeft het zadel van heather moffet ook,zij stapt wel met opstapje op(maar moet ook,groot paard)
maar het zadel schuift bij haar totaal niet.

lijkt me dan ook dat dit zadel niet goed past

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:12

Als de bazin het niet heeft met dit zadel en jij wel, lijkt me dat het er niet goed op gelegen heeft? Niet goed aangesingeld?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:21

stalgenootje heeft ook een boomloos zadel (barefoot) en die is er dus ook al 2 keer afgevallen op dezelfde manier als jij, zadel ging schuiven. Zij heeft een vrij rond paardje met weinig schoft, misschien dat het daardoor komt, maar vervelend is het wel. Ik begrijp je 'angst' om er weer zo af te vallen.

oplossing zou ik zo niet kunnen bedenken, stalgenootje rijd inmiddels weer met een boomzadel.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:25

juval schreef:
Zij heeft een vrij rond paardje met weinig schoft, misschien dat het daardoor komt, maar vervelend is het wel.

Is dat niet vaak ook een reden voor mensen om JUIST boomloos te gaan rijden omdat veel boomzadels niet goed passen?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:39

Ik had hetzelfde probleem bij m'n pannenkoekzadel,maar dit kwam echter omdat het te los zat..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:42

Probeer eens een ander soort singel, of kijk eens of de singel wel symmetrisch zit ! Wij hadden dit eerst ook met één van onze barefoots, maar we hebben de singel nu aan de rechterkant een gaatje hoger gedaan, en nu blijft het prima liggen, zelfs bij het opstijgen !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:48

Met een krukje opstappen is niet slecht, alleen een zadel dat schuift is niet handig. En dan is het ook nog de vraag of die dan wel echt past.

Maar goed een klein beetje schuiven kun je opvangen met zo'n antislib matje en werken aan jou evenwict, en uitzoeken hoe het komt dat het zadel schuift.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:11

dank jullie voor het meedenken. Aansingelen ligt het ondertussen niet meer aan. Ik singel mee een ongeluk aan en het kan echt niet strakker. Kijk evenwicht moet je als ruiter sowieso aan werken maar zelfs als een paard ervandoor gaat en je krijgt daardoor druk op een beugel dan nog mag het zadel niet direct schuiven vind ik. Mijn paard is ook erg rond met weinig schoft..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:15

Nee idd. Vind het alleen typisch dat de bazin het niet heeft. Als ze gaat rijden volgende x, stiekem om het hoekje kijken hoe ze het doet? Knipoog

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:33

HedwigO schreef:
Hey allemaal,

Mijn bijrijdarabier heeft sinds kort een nieuw boomloos zadel (heather moffet). Ik helemaal enthousiast want het vorige zadel paste gewoon niet meer goed. Nou geprobeerd , ging prima. De keer dat ik daarna ging rijden: eerst goed aansingelen, checken..het gebruikelijke. Tijdens de galop schuift het zadel een beetje naar links. Ik hang wat naar rechts om het zadel weer recht te krijgen en daar gleed ik met zadel in al in volle galop eraf. Nou flink bezeerd en geschrokken. Nou is het probleem dat ik het vertrouwen in het zadel kwijt ben. Ik kan niet op dat zadel zonder opstapje want anders glijdt het weg. Hierdoor zit ik superangstig op mijn paard en daar reageert ze als een ware hypergevoelige arabier erg sterk op. Het rijden is zo doodeng voor mij.
Nou vroeg ik mij af: Glijdt een boomloos zadel gewoon snel en moet je altijd met een opstapje erop? Of moet ik echt gaan twijfelen aan het zadel? Ik ben namelijk echt niet bang uitgevallen maar het is nu echt niet normaal hoe bang ik ben.

Nou goed ik hoor graag jullie commentaar/advies aan!

Iemand bij mij op stal had dat ook. Toch denk ik dat het zadel dan niet goed ligt of dat er misschien een verkeerd dekje onder ligt. Laat er is door een zadelmaker of iemand waar je een boomloos zadel kan kopen naar kijken.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:38

anniee schreef:
Is dat niet vaak ook een reden voor mensen om JUIST boomloos te gaan rijden omdat veel boomzadels niet goed passen?

Zeg anniee houden we het gezellig?? Als je gewoon een zadelmaker erbij haalt komt het allemaal goed. Er is altijd een passend zadel te vinden of te maken. En het zadel hoort gewoon goed te liggen ook boomloos! Anders verpest je de rug van een paard!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:48

arnjojo schreef:
Zeg anniee houden we het gezellig??

Ik bedoel niets ongezelligs met mijn opmerking Verward
Is puur een vraag omdat er geopperd werd dat het paard toch wel erg rond was met weinig schoft. Dat is toch geen reden meen ik dat een boomloos zadel niet goed zou liggen, deze worden toch juist vaak gebruikt met ronde paarden?
Oftewel: dit zadel is denk ik niet goed voor het paard qua pasvorm.

Zit er tussen jou en de eigenaar nog verschil in gewicht, misschien dat dit meespeelt met het verschil in schuiven tijdens het opstappen?

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:07

Dan schrik je idd wel, als je er dan naast ligt.
Sowieso niet prettig om je zadel recht te moeten trekken tijdens het rijden en al helemaal niet correct. Heb geen verstand van boomloos, maar zou dit toch ook niet vertrouwen.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:44

anniee schreef:
arnjojo schreef:
Zeg anniee houden we het gezellig??

Ik bedoel niets ongezelligs met mijn opmerking Verward
Is puur een vraag omdat er geopperd werd dat het paard toch wel erg rond was met weinig schoft. Dat is toch geen reden meen ik dat een boomloos zadel niet goed zou liggen, deze worden toch juist vaak gebruikt met ronde paarden?
Oftewel: dit zadel is denk ik niet goed voor het paard qua pasvorm.

Zit er tussen jou en de eigenaar nog verschil in gewicht, misschien dat dit meespeelt met het verschil in schuiven tijdens het opstappen?

ja er zit wat verschil in gewicht. Maar naar mijn idee mag dat niet meespelen (ik ben 65 kilo dus een zadel moet dat kunnen hebben dacht ik...

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:02

Ok nu niet heel Bokt over me heen krijgen die boomloos rijdt!
Maar ik heb meerdere deskundigen gehoord over de boomloze zadels en dan bedoel ik ook echt deskundig zoals; zadelmakers, veeartsen en paardenfysio's.
Van allemaal heb ik te horen gekregen dat een boomloos zadel absoluut niet beter is dan een gewoon Engels zadel, sterker nog dit zorgt voor veel rugkwaaltjes zoals drukplekken, verdwijnen van spieren op de schouder etc.
Misschien zou je daarom inderdaad beter eerst een zadelmaker kunnen raadplegen en naar zijn mening vragen.
Ik heb namelijk ook ooit nagedacht over een boomlooszadel, want dit zou het helemaal zijn voor het paard. Maar ik heb toen wat clinics en lezingen bijgewoond van o. a Jarko Dun en andere gerenomeerde veeartsen en bij allemaal kreeg ik te horen dat het niet goed was voor je paard.
Dit is dus niet mijn mening maar die van deskunigen.
In iedergeval veel succes en ik hoop dat je snel weer fijn kunt rijden met je paardje!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:29

Maar een passend boomloos zadel is wel weer beter als een niet passend boomzadel.

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:48

ja maar een passend boomzadel is altijd beter dan een boomlooszadel zoals ik het vernomen heb.