[HULP!] Paard met wedstrijdspanning --> onregelmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

[HULP!] Paard met wedstrijdspanning --> onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:12

Sinds januari ben ik met mijn paard (6,5 jr.) op wedstrijd, opzich gaat het best goed echter heb ik wel een probleem.
Wanneer ik eenmaal de ring in kom is mijn paard niet meer goed aan het been. (ze lijkt wat dood te vallen) Middendraf is dan ook een lastig probleem.. In plaats van veruimen komt ze wat tegen de hand en verkort ze in haar linker voorbeen,een soort huppeltje. Ze wil zich dan niet in haar lichaam los laten. Ik krijg dan op mijn coupon de aantekening 'onregelmatig'.
Op sommige dagen vind ze thuis de middendraf ook lastig. Wanneer ik doorzit veruimt ze echt in haar passen maar met lichtrijden lijkt het 10x zo moeilijk te gaan.
Ze is ook nog niet helemaal recht, ze houd snel haar rechterkant vast. De ene dag is dat stukken beter dan de andere dag. Ik rijd haar nu 3,5 maand daarvoor is ze 10 maanden uit de running geweest omdat ze een veulen heeft gehad. Begin 2007 is ze 2x gestart in de Z1 met winst en ik start haar nu sinds januari B dressuur.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan trainen? Of doormiddel van longeren o.i.d.?
Hoe kan ik zorgen dat ze regelmaat in haar passen houd tijdens de middendraf? (en met name op wedstrijd)

Afbeelding

CM_

Re: [HULP!] Paard met wedstrijdspanning --> onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:16

Heb je goed les?
Lijkt me een rijtechnisch probleem,
maar kan geen kwaad haar een keer goed na te laten kijken door veearts en ostheopaat.
Misschien zit er in de rug wat verkeerd Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:21

Ik heb 2x in de week les. Clubles: Deze instructrice heeft dit paard naar het Z gereden en ik heb privéles van iemand les die op Grand Prix niveau les geeft. Die zegt vooral dat ik haar meer moet laten doordraven van voor wat meer druk moet houden. ( krijg ik afgelopen zondag op wedstrijd te horen dat ik haar in een rustiger draf tempo moet laten lopen.. *zucht* dan weet je dus echt even niet meer wat te doen)
Tandarts is 3 weken geleden nog geweest en ze staat keurig recht op haar hoefjes.
Laatst bijgewerkt door JulienSVU op 17-03-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:22

een heel flauwe wedstrijdtip, die wel vaak werkt. Gewoon blijven doorzitten, zijn maar weinig jury's die dat zien Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:23

Maar de rug, hoe is die?

En clubles .. dat zegt me niet zoveel. Persoonlijk vind ik dat je veel meer hebt aan priveles..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:24

Ja maar ze kijken toch of je op het goede been lichtrijdt Knipoog
Ik vraag me ook af wat ik anders doe met lichtrijden omdat het met doorzitten wel goed gaat.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:25

crossmonster schreef:
Maar de rug, hoe is die?

En clubles .. dat zegt me niet zoveel. Persoonlijk vind ik dat je veel meer hebt aan priveles..

Ik heb clubles EN privéles.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:29

ditchie schreef:
Ja maar ze kijken toch of je op het goede been lichtrijdt Knipoog
Ik vraag me ook af wat ik anders doe met lichtrijden omdat het met doorzitten wel goed gaat.

het kan zijn dat je haar te lang laat worden waardoor ze uit elkaar valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:45

Lielle schreef:
een heel flauwe wedstrijdtip, die wel vaak werkt. Gewoon blijven doorzitten, zijn maar weinig jury's die dat zien Knipoog

Mijn idee. Als jij je middendraf netjes uitziet, doet die jury niks negatiefs met je punten hoor. Dus als het doorzittend beter lukt, vooral doen.
Verder is het misschien handig om eens op voorrijavonden mee te doen, de avond voor een wedstrijddag. Dan kun je 10 minuten ringtijd 'inkopen' zodat je je paard al even in de wedstrijdring kan rijden. Weet dat paard veel dat het geen echte wedstrijd is. Gewoon proefgericht even tien minuutjes rijden en de dan optredende probleempjes aanpakken.
OF je offert gewoon eens een proefje op. Als je de hoek uitkomt, rechtstelt voor de middendraf en je voelt dat dat 'm niet gaat worden, wat let je dan om een volte te draaien, 'm daarin even te corrigeren, en het opnieuw te doen???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:49

het kan je hooguit 1 punt kosten voor doorzitten ipv lichtrijden. En dat tov tenminste 2 voor een onregelmatigheid Pling

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 16:20

Dat ga ik doen! Knipoog Jullie horen wel of het is opgevallen op niet Knipoog
misschien nog wat trainingstips?

laykastorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:51

Ga dit topic even in de gaten houden , een stalgenootje heeft het zelfde probleem
heel vervelend!!

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:56

Ik raad aan om dit paard eens even laag in de stellen, en dan echt laag en lekker door de hals. Ga eens met deze instelling het paard terug-voorwaarts-terug-voorwaarts met afwisselende tussenposen.

En waarom schakel je in je proef niet iets vaker? Je hoeft echt niet je hele proef hetzelfde tempo te sjouwen, maar gewoon eens terug en voorwaarts! Zeker voor de middendraf.