Ik ben vorig jaar met mijn paard op longeerweekend geweest bij Lammert Haanstra. Paard kende het wel, maar ik niet, vandaar.
Daar leerde ik om rustig met de zweep naar zijn schouder te wijzen om hem weer naar buiten te sturen. Dat snapte paardlief meteen, dus blijkbaar was het hem ook zo geleerd. Als hij bij het van hand veranderen niet direct reageert (staat dan recht voor me stil en kijkt me recht aan)en ik met de zweep naar de schouder wijs die binnen moet zijn,kiest hij ook de goede richting.
Dat omklappen en terugklappen ken ik niet. Komt misschien uit het mennen?
Ik heb daar trouwens ook geleerd om de longe op een teugelmanier vast te houden, dus duim erop en tussen ringvinger en pink omdat je het altijd zo gewend bent en op die manier kleine ophoudingen kan geven. Menners kunnen dan weer beter de longe op de menmanier vasthouden, dus misschien hebben die ook wel een ander zweeptruukje?
Was trouwens erg leerzaam dat weekend! Kost wat, maar dan hebbie wat en omdat mijn paard het wel al goed geleerd had konden we na dat weekend direct aan de slag zonder dat ik harde werkte dan mijn paard en soms alle hoeken van de bak zag