niet een volte willen maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olita

niet een volte willen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:43

Hoi iedereen,

Ik ben bezig om mijn 3.5 jarige door te pakken maar mevrouw heeft sinds 2 dagen wel kuren.
Ze wil niet na een aantal minuten een volte gelopen te hebben weer een volte te lopen op de linkerhand. Ik krijg haar gewoon niet van de hoefslag af. Eerst dacht ik van dat ligt eraan omdat ik de binnenteugel te strak heb maar ookal heb ik mijn teugels echt *los* dan vertikt ze het om een volte te maken. Op de rechterhand heb ik geen problemen met voltes .. die loopt ze wel. maar soms als we een volte lopen dan wil ze hem opeens niet meer af maken. Straffen heeft geen zin want dan zit ik in een rengalop door de bak heen waardoor ik er ook al erbijna eraf gevallen bent omdat ze me zowat abrupt stopte voor het schrikdraad. Heb het idee dat het met een tik niet op te lossen valt. Gisteren ben ik net zo lang door gegaan dat ze WEL die volte zou lopen.. dat deed ze dan uiteindelijk ook... want ik wou niet hebben dat zij een "win" gevoel zou krijgen.. maar zo met strijd rijden, vind ik helemaal niks. Misschien hebben jullie nog ideeen?

juval

Re: niet een volte willen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:45

wil ze wel linksom aan de longe? of heeft ze misschien ergens lichamelijk last van?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:46

Zo'n strijd is idd ten eerste niet fijn voor jezelf en het paard en ten tweede is het ook niet erg motiverend Lachen
Heeft ze altijd al problemen gehad met die linkervolte's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:47

Er zit nogal verschil tussen binnenteugel strak, en je teugels *los*.
Wat doe je met je buitenteugel en buitenbeen? Evt. een klein zweepje in de buitenhand om de buitenschouder extra te begrenzen? (dus om te verduidelijken, NIET om te straffen)
Een paard heeft altijd een sterke en een minder sterke kant. De jouwe vindt linksom (momenteel?) dus even niet prettig. Kwestie van met beleid rustig rechtrichten en soepel & sterk maken op beide kanten.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:48

Ja, met een volte merk ik dat ook aan de longe dat ze niet makkelijk die kant op gaat, en in het begin met het rijden ook.. toen had ook aardig wat druk op de binnenkant staan anders kreeg ik haar niet de volte rond. ik oefen juist die kant veel omdat ik graag wil dat die kant soepel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:50

Wel opletten dat je niet TE veel op die linkervolte gaat focussen, en ook voldoende afwisselt met rechtsom. Denk voor de grap even aan als je zelf een stijve nek hebt als je links achterom kijkt. Dan strek je ook graag even op naar rechts, als je een beweging naar links hebt moeten maken.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:50

hoi sonja, los bedoel ik dan ook mee minder strak.. maar een vorm van een tik reageerd ze erg heftig op.. en ik hou mijn binnenbeen er wel aan en de buiten teugel probeer ik haar mee te ondersteunen, maar dat is vrijlastig aangezien ze niet echt wil inbuigen als ik op de linkerkant rijdt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:51

Misschien kan je de volte's beter even de volte's laten en in kleinere stapjes gaan werken, door afwendingen te maken die niet heel scherp zijn maar alsof je een volte opdraait om vervolgens weer rechtdoor te stappen. En dan goed opletten dat ze de bocht niet omvalt maar echt rijdt Lachen
En ook aandacht blijven besteden aan de oefeningen rechtsom, ook al gaan die beter dan linksom Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:53

Je paard is jong, dus groeit nog, en wordt nu sinds korte tijd lichamelijk meer belast.
Misschien fijn om 'm even een keertje te laten checken door een ostheopaat of fysiotherapeut?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:54

hoi heino... ja dat misschien een goed idee Knipoog ga het in iedergeval uitproberen.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:54

Hoi sonja, ik rijd op het moment maar 2x per week.. en een maand lang dus gedaan, verder nooit echt kuren gehad. begint ze nu mee. heb het idee dat het niet echt iets lichamelijks hoeft te zijn maar dat het puur opzet is van haar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:55

les?

Vaak doe je toch net iets anders, waardoor je je paardje tegenstrijdige aanwijzingen geeft.
Of ze is scheef en ook daar heb je oefeningen voor.

lichamelijke problemen altijd eerst uitsluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:55

Paarden pesten geen ruiters Knipoog

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:57

Wel als ze geen zin hebben.. dan willen ze gewoon hun eigen ding doen. en aangezien ze het wel kan, want als ik doorga dan geeft ze uiteindelijk op.. en kunnen we wel 10x die volte lopen.. dus voor mijn gevoel is het gewoon niet mee willen werken.
Laatst bijgewerkt door Olita op 17-03-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:57

toch proberen om je volte te rijden.. en het liefst
op je buiten teugel, en niet door juist je binnenteugel
strakker te trekken..

wil ze in stap wel de volte op?

als je een volte rijdt, buigt ze dan in of loopt ze hem
recht gesteld?

hoe gaat ze door de hoeken als je linksom rijdt?
loopt ze dan gelijk op 2 teugels, of merk je dan ook
al verschil??

Dat ze niet echt wil inbuigen is natuurlijk wel lastig, maar
als je haar recht gericht op de volte kunt krijgen, kan je
daarna gaan werken aan het ietsje kijken en buigen naar
de kant waar je heen gaat..

doet ie het in stap wel?

trouwens paarden kunnen ook best eigenwijs zijn...
en dan heb je de nodige overedingskracht nodig om haar
toch linksom de volte op te krijgen..

tuurlijk lichamelijke problemen uitsluiten, maar ondertussen,
eerlijk en weloverwogen toch naar links, als jij vindt dat ie naar
links moet.. (gezien eigenwijzigheid van paarden.. )
dan maar met iets minder? geen stelling? de goede kant op..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:59

Olita schreef:
Wel als ze geen zin hebben.. dan willen ze gewoon hun eigen ding doen. en aangezien ze het wel kan, want als ik doorga dan geeft ze uiteindelijk op.. en kunnen we wel 10x die volte lopen.. dus voor mijn gevoel is het gewoon niet mee willen werken.

geen zin?
Een goede leider zorgt ervoor dat het paard voor hem/haar wil werken!
Wanneer het niet lukt, moet je altijd de fout bij jezelf zoeken!
(anders ga je nooit goed rijden Nagelbijten / Gniffelen )

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:01

In stap hebben we geen problemen.
Ze buigt niet in links, dus meer recht ingesteld. Ze voelt ook helemaal niet soepel aan om in te buigen op zo'n volte.
Kost blijkbaar wel enig moeite, maar als we hem poos rijden dan gaat ze netjes naar beneden met het hoofd.

Als we de hoeken in rijden moet ik haar echt proberen in te buigen anders loopt ze ook gewoon recht.

Ze hoeft voor mij die stelling niet te nemen, maar als ze maar een volte kan lopen, en ze houdt gewoon haar binnenkant stijf als ik haar de volte wil laten opdraaien. ze wil gewoon niet van de hoefslag af.

quote="Sjolvir"]toch proberen om je volte te rijden.. en het liefst
op je buiten teugel, en niet door juist je binnenteugel
strakker te trekken..

wil ze in stap wel de volte op?

als je een volte rijdt, buigt ze dan in of loopt ze hem
recht gesteld?

hoe gaat ze door de hoeken als je linksom rijdt?
loopt ze dan gelijk op 2 teugels, of merk je dan ook
al verschil??

Dat ze niet echt wil inbuigen is natuurlijk wel lastig, maar
als je haar recht gericht op de volte kunt krijgen, kan je
daarna gaan werken aan het ietsje kijken en buigen naar
de kant waar je heen gaat..

doet ie het in stap wel?

trouwens paarden kunnen ook best eigenwijs zijn...
en dan heb je de nodige overedingskracht nodig om haar
toch linksom de volte op te krijgen..

tuurlijk lichamelijke problemen uitsluiten, maar ondertussen,
eerlijk en weloverwogen toch naar links, als jij vindt dat ie naar
links moet.. (gezien eigenwijzigheid van paarden.. )
dan maar met iets minder? geen stelling? de goede kant op..[/quote]

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:02

Niet helemaal mee eens superwoman. Niet elk paard is gelijk en vooral jonge paarden proberen uit wat ze wel en niet kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:05

Olita schreef:

Ik denk dat het positiever (en realistischer) is om er vanuit te gaan dat een paard van nature de weg van de minste weerstand zal kiezen. Een ruiter kan dat opvatten als "niet mee willen werken" maar voor je paard is het gewoon logisch om niet links op een volte te willen als dat niet prettig aanvoelt. Toch kwestie van met beleid proberen de minder goede kant soepeler en sterker te maken.
Is de reactie die je krijgt minder heftig als je minder stelling vraagt? Dus zeg maar iets "rechter" door je volte rijdt? Dan zou je kunnen proberen of je 'm vanuit een minder gestelde volte eens rustig ietsjes kunt verkleinen, en dan voor je binnenbeen wat weg kunt tikken. Paar pasjes is genoeg, dan weer gewoon doorgaan. Op die manier pak je op hele kleine stukjes toch effectief (en "stiekum") steeds ff een klein oefeningetje dat goed inwerkt. Nog steeds wel genoeg afwisselen met rechtsom rijden, maar oppassen dat je daar niet teveel stelling en buiging gaat nemen. Probeer de rechter volte ook gerust wat "rechter" door te komen. Misschien kun je zelfs stiekum vanuit een "rechte" rechtervolte eens een paar pasjes contrastelling vragen, om 'm op die manier wat los te peuteren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-08 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:05

Olita schreef:
Niet helemaal mee eens superwoman. Niet elk paard is gelijk en vooral jonge paarden proberen uit wat ze wel en niet kunnen maken.

nee, ze nemen de ruimte die ze krijgen van de ruiter. Een goede ruiter gebruikt dié energie van het paard en houdt het paard lekker bezig.
jonge paarden leren snel en dat is voordelig voor de ruiter als hij dat goed benut. Een ruiter die steeds te laat is, krijgt problemen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:10

Ik mis in je hele verhaal wat je met je zit doet? Jonge paarden lopen bijna automatisch achter je gewichthulpen aan, dus als je die correct geeft, dan is er meestal van voor niet zoveel werk meer. Als je heel erg gaat focussen op dat ze van de hoefslag af moet, dan ga je bijna automatisch met je gewicht naar buiten zitten, waardoor het alleen maar lastiger wordt. Dan kunnen ze bijna niet meer van dde hoefslag.
UIt het feit dat ze het in stap wel doet, spreekt voor mijn gevoel alleen maar meer dat daar het probleem zit. In stap heb je namelijk veel meer tijd om (on)bewust je gewicht te verplaatsen. Probeer anders eens of je de hoeken eerst bewust kan afsnijden, van de hoefslag zeg maar, op je zit. Dan ben je al een heel eind!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:14

Hoe herkenbaar. Ik heb ook zo'n paard inmiddels wil hij wel maar af en toe als ik niet alles voor elkaar heb gebeurd het me nog wel eens.

Hij was in het begin slap en ook aan de longe verboog hij heel erg links om. Rechts om was het allemaal geen probleem.
Nu hij wat sterker is kost het hem minder moeite. Toch moet alles kloppen voldoende voorwaarts en aan het been (dit is bij ons de hoofdvoorwaarde) binnenteugel goed contact maar niet vast houden (dus de mond wat soepel houden) en buitenteugel goed erbij om te voorkomen dat hij alleen zijn hoofd naar binnen doet en met de schouder op de hoefslag blijft plakken.

Veel op de binnenhoefslag rijden. Ze hebben dan geen steun aan wand of draad. Ook kan helpen om wat stelling naar buiten te vragen en te rijden met been. Zo komt de schouder wat van de hoefslag af en dan voorzichtig wat stelling naar binnen vragen om zo te kunnen afwenden.

Verder kun je op de rechterhand wat stelling naar buiten vragen om zo de linkerbuiging toch wat mee te kunnen nemen. Ik heb ook veel geoefend met net voor het afwenden stappen in stap afwenden (wat dat lukte me wel) en dan gelijk aandraven met goed stelling en buiging. Dan werd het wel een halve volte want de volgende kant kreeg ik hem dan weer niet van de hoefslag af, maar weer stappen en weer aandraven in de wending hierbij moest hij toch meer op het linkerachterbeen komen. Dit later ook maar dan met draf/galop overgangen.

Ik ga ervan uit dat het zadel goed ligt, gebit ok is en het paard verder gezond is. Ik heb er destijds een fysio bij gehaald en hij constateerde dat hij scheef was en slap. Om hem sterker te maken kreeg ik als tip veel galopperen.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:15

Als het aan mijn zit lag dan had ik rechtsom ook wel problemen.
en waarom lukte het weken geleden dan wel?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:19

Nee, dat hoeft niet. Het kan zo zijn dat je zelf automatisch meer naar rechts zit. De meeste ruiters zitten namelijk automatisch meer naar één kant. En een paard heeft natuurlijk ook een slappe en een sterke kant. Ben je wel bewust met gewichthulpen bezig dan?
Waarom ze het een paar weken geleden wel deed, is lastig te zeggen van achter een beeldscherm Knipoog Misschien overdonderd door de teugelhulpen? Misschien zat je er zelf toen wat anders op, of wilde je minder van d'r? Ze was zelf toen nog slapper aan beide kanten dus was het verschil nog minder groot? Lastig te zeggen, wat zegt je instructeur ervan?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:19

Hoi Femmy, als het gebeurd dat ze me de hoefslag niet af wil, dan rij ik ook op de binnenhoef slag dit gaat dan op den duur als ze toegeeft wel goed. het is trouwens ook maar 1 bepaalde volte. en dat is achterin de bak.. voorin de bak linksom.. geen probleem. Het kan eventueel ook wel meespelen waar ik op het moment ook last van heb dat ze verlatingsangst heeft. misschien wil ze gewoon dichtbij stal zijn omdat daar de paarden zijn. als ik namelijk 'alleen' met haar ben luisterd ze niet graag omdat ze aldoor bij de andere paarden wil zijn en dat is ook een heel gedoe.

Femmy schreef:
Hoe herkenbaar. Ik heb ook zo'n paard inmiddels wil hij wel maar af en toe als ik niet alles voor elkaar heb gebeurd het me nog wel eens.

Hij was in het begin slap en ook aan de longe verboog hij heel erg links om. Rechts om was het allemaal geen probleem.
Nu hij wat sterker is kost het hem minder moeite. Toch moet alles kloppen voldoende voorwaarts en aan het been (dit is bij ons de hoofdvoorwaarde) binnenteugel goed contact maar niet vast houden (dus de mond wat soepel houden) en buitenteugel goed erbij om te voorkomen dat hij alleen zijn hoofd naar binnen doet en met de schouder op de hoefslag blijft plakken.

Veel op de binnenhoefslag rijden. Ze hebben dan geen steun aan wand of draad. Ook kan helpen om wat stelling naar buiten te vragen en te rijden met been. Zo komt de schouder wat van de hoefslag af en dan voorzichtig wat stelling naar binnen vragen om zo te kunnen afwenden.

Verder kun je op de rechterhand wat stelling naar buiten vragen om zo de linkerbuiging toch wat mee te kunnen nemen. Ik heb ook veel geoefend met net voor het afwenden stappen in stap afwenden (wat dat lukte me wel) en dan gelijk aandraven met goed stelling en buiging. Dan werd het wel een halve volte want de volgende kant kreeg ik hem dan weer niet van de hoefslag af, maar weer stappen en weer aandraven in de wending hierbij moest hij toch meer op het linkerachterbeen komen. Dit later ook maar dan met draf/galop overgangen.

Ik ga ervan uit dat het zadel goed ligt, gebit ok is en het paard verder gezond is. Ik heb er destijds een fysio bij gehaald en hij constateerde dat hij scheef was en slap. Om hem sterker te maken kreeg ik als tip veel galopperen.