Opbouwfase na rugproblemen: Hoe goed over de rug houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Opbouwfase na rugproblemen: Hoe goed over de rug houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:11

Hey,
Vorstin liep al een tijdje niet zo lekker meer. Hiervoor heb ik de fysio laten komen, en zoals ik al dacht: Vorstin had last van haar rug. Dit kwam waarschijnlijk doordat het zadel niet goed lag. Ik heb haar 2 weken rust gegeven, we hebben alleen gelongeerd. Ook heb ik veel oefeningen gekregen om haar rugspieren sterker te maken.

Nu zijn we weer bezig met opbouwen. Ik mag weer rijden: veel galopperen, goed over de rug, en in verlichte zit. Ook moet ik veel halthouden (en dan zorgen dat de achterbenen goed onder de massa staan) en veel achterwaarts. Als ik begin met losstappen, loopt Vorstin goed voorwaarts, ruim, laag en met licht contact. Als ik begin met rijden loopt ze in draf en galop ook eerst wel even fijn laag en voorwaarts, en gebruikt ze haar rug goed, dat kan ik dan echt voelen. Maar als ik een minuut of 10 bezig ben, wil ze steeds vaker haar hoofd omhoog doen. De aanleuning is niet constant, en ik moet haar echt met veel druk beneden houden, om te zorgen dat ze niet omhoog gaat met haar hoofd. Dit doe ik overigens niet door te gaan zagen ofzo. Als ze beneden loopt is het contact gewoon licht, maar als ik voel dat ze haar hoofd omhoog doet, moet ik meer druk houden. Ik voel dan ook dat ze niet goed over de rug loopt, terwijl dat juist het belangrijkste van het hele rijden is.
Nou vraag ik me af, is een slof misschien een handig middel om haar in de opbouwfase goed over de rug te laten lopen?
Dan kan ik hem gewoon los laten hangen als ze laag loopt, en als ze omhoog wil komen met haar hoofd kan ik haar veel makkelijker laag houden. Ik heb nog nooit met een slof gereden, maar als ik dit zou doen doe ik dat zeker onder begeleiding. Ik rijd nu zowiezo (bijna) iedere keer onder begeleiding van mijn instructrice, en de fysio komt ook iedere week langs. Ik ga het ook nog met mijn instructrice overleggen wat zij er van vindt, maar de mening van Bokt wil ik ook wel graag horen Ja

Amadeo

Re: Opbouwfase na rugproblemen: Hoe goed over de rug houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:25

zou ik niet doen, een slof erbij pakken. Ik zou eerder nog met een half lang teugeltje en de rug goed ontlasten (dus niet doorzitten in elk geval) gewoon wat warming up rijden. Je moet haar in een opbouwfase juist niet belemmeren in haar bewegingen, ze moet kunnen aantonen dat ze ergens nog pijn heeft of onzeker is en dat moet je niet blokkeren!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:44

Longeer je weleens met pessoatuig?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:47

Ik zou longeren met een chambon en in het begin nog niet te lang rijden, haar rug moet ook sterker worden en blijkbaar kan ze het nog niet zo lang volhouden, dus rustig aan opbouwen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:51

Waarom loopt ze in het begin wel fijn over de rug en na 10 minuten niet meer? Ik zou daar eerst eens bij stilstaan voor je er van alles aan gaat hangen. Een slof kan wel een heel handig hulpmiddel zijn in deze, maar als jij bijv. totaal niet aanvoelt hoe je je paard van achteruit naar je hand toe moet rijden (ik noem maar gewoon even een zijstraat) dan heb je aan een slof ook helemaal niets.

Als je nu een paard hebt dat zo slecht gereden is dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt of er urenlang mee bezig bent, kun je zoiets best sneller, en daardoor effectiever (zeker bij een blessure) oplossen met een slofteugeltje. Maar je geeft juist aan dat je wel fijn kunt beginnen, maar na een minuut of 10 in de problemen komt. Ik zou me dan eerst daarop richten. Waarom krijg je het in het begin wel voor elkaar en later niet meer? Wat zegt je instructrice daarvan?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:50

ik zou zeker niet met een slof aan de slag gaan.
heeft je fysio ook al naar je rijden gekeken?
die kan dan gelijk zeggen wat er veranderd en hoe je het op kan lossen.
ik zou op dit moment zeggen: neem korte pauzes tussendoor net voor het moment dat je paard tegen gaat werken (als het goed is voel je het aankomen) waarschijnlijk heeft hij/zij toch moeite met de andere wijze van lopen en is het het beste om de tijd geleidelijk op te bouwen.

succes.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:36

* De rug ontlasten doe ik al, ik rijd bijna alleen maar in verlichte zit.
* Longeren met een pessoatuig ben ik 2 weken geleden mee begonnen, en dan loopt ze wel heel braaf naar beneden. Ze doet het alleen maar met rijden.
* Ik wil ook niet zomaar van alles aan haar hangen, de enige hulpteugel die ik gebruik met springen, crossen en buitenrijden is een borsttuig met martingaal, omdat ze dan echt haar koppie erop zet.

Ik snap overigens wel dat het tijd nodig heeft, voordat Vorstin weer fijn loopt. Maar ik vind het heel lastig, daarom roep ik ook de hulp van Bokt in. Voordat de rugproblemen geconstateerd waren, verzette Vorstin zich echt. Ze kwam heel hevig met haar hoofd omhoog, en liep constant met haar oren in haar nek, wisselde heel vaak in galop. Nu doet ze dat niet, ze blijft alleen moeilijk beneden lopen. Ik heb haar oren nog niet een keer in haar nek gezien, en ze blijft ook heel voorwaarts. Vorstin heeft echt weer zin in het rijden, en ze geeft geen signalen dat ze pijn heeft.
Van de fysio mag ik een half uurtje rijden, en zolang rijd ik ook iedere keer ongeveer. Ze heeft niet naar het rijden gekeken, alleen de eerste keer naar de bewegingen aan de longe. Ze komt overigens iedere week, en ze vind Vorstin elke keer wel goed vooruit gaan. Met de fysio ga ik ook nog overleggen, misschien dat zij een oplossing heeft. Bedankt voor de reacties Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:41

Hoe lang rijd je achter elkaar in de aanleuning?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:54

Amadeo schreef:
zou ik niet doen, een slof erbij pakken. Ik zou eerder nog met een half lang teugeltje en de rug goed ontlasten (dus niet doorzitten in elk geval) gewoon wat warming up rijden. Je moet haar in een opbouwfase juist niet belemmeren in haar bewegingen, ze moet kunnen aantonen dat ze ergens nog pijn heeft of onzeker is en dat moet je niet blokkeren!

lichtrijden is niet lichter voor een paard dan doorzitten. mits je goed doorzit...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:59

Hmm Katja, dat is een lastige vraag. Ik rijd haar eerst los, in die lage houding, en dan rijd ik denk ik een kwartiertje ofzo. Daarna even stappen aan de lange teugel, en daarna weer ongeveer een kwartiertje aan het werk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:36

Als de Rug echt goed losgemaakt is, heb je geen opbouwfase nodig, maar kunnen je meteen "normaal" rijden.
Als de problemen er nog steeds zijn,kan het zijn, dat de rug (nog) niet goed losgemaakt is en/of dat het paard nog steeds spier/wervel problemen heeft..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:57

Voor het rijden doe ik al oefeningen, en masseer ik haar rug ook. Dan zou de rug toch aardig los moeten zijn? Gelukkig komt donderdag de fysio weer, dan weet ik ook weer wat meer Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:00

Mijn paard heeft ook een slechte rug, veel zwakheden. Mij werd juist aangeraden om met slof te rijden. Wel omdat hij niet wil ontspannen...

Edit: door de DA aangeraden dus Knipoog

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 23:13

Vorstin heeft van nature een lange rug, en als ze in haar natuurlijke houding staat, staat ze ook nog eens heel uitgestrekt, waardoor ze haar rug niet aanspant. Hierdoor is het extra moeilijk om Vorstin's rug sterker te maken. Ze werkt er zelf niet echt aan mee..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:37

heb je een pb gestuurd

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:46

Snoekiej schreef:
Vorstin heeft van nature een lange rug, en als ze in haar natuurlijke houding staat, staat ze ook nog eens heel uitgestrekt, waardoor ze haar rug niet aanspant. Hierdoor is het extra moeilijk om Vorstin's rug sterker te maken. Ze werkt er zelf niet echt aan mee..

Dan zijn zowel haar bilspieren als rugspieren verkort,en dat is niet "natuurlijk"
Een paard wil best wel meewerken, maar is hier simpelweg niet toe in staat.
Pas als dat probleem verholpen is, (is meestal na 3 massage's ) zijn de spieren weer in staat om te ontspannen en dus ook (weer) te verlengen.
Daardoor kan ze ook weer een normale houding/stand aannemen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:50

Snoekiej schreef:
Hmm Katja, dat is een lastige vraag. Ik rijd haar eerst los, in die lage houding, en dan rijd ik denk ik een kwartiertje ofzo. Daarna even stappen aan de lange teugel, en daarna weer ongeveer een kwartiertje aan het werk.
Ik zou proberen veel meer af te wisselen.
Omdat ze het niet gewend is moet ze veel kracht zetten om de juiste houding te gebruiken. Vergelijk het met je armen recht voor je uit houden dat is ook heel zwaar als je dat 15 minuten achter elkaar moet doen.
Als je telkens even je armen kunt onspannen houd je het veel beter vol.

Persoonlijk train ik paarden in een opbouwfase telkens 5 minuten en dan 2 tot 3 minuten stappen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:14

Bedankt voor alle tips Lachen!
Vanmiddag ga ik weer rijden, dus ik kan de tips gelijk uitproberen!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:43

Het rijden ging al een stukje beter. Ze had weer wat praatjes tijdens het rijden, en ze liep regelmatiger beneden Lachen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:08

ikenindi schreef:
lichtrijden is niet lichter voor een paard dan doorzitten. mits je goed doorzit...

Mee eens, maar in een fase waarbij je paard niet lekker los door zn lijf loopt of nog wat instabiel is, zou ik niet gaan doorzitten omdat de kansen groter zijn op fout doorzitten. Dat bedoel ik ermee.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:20

Gelukkig is dat hier zowiezo niet aan de orde, want ik rijd zowat alleen maar in verlichte zit, en voorlopig ga ik nog niet doorzitten Lachen