Te diep lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:35

Paardrijden is toch echt een sport apart Clown

Toen ik m'n paard kreeg kon ik hem nauwelijks rond rijden, hij heeft ontzettend een eigen houding, hij kon heerlijk opgekropt lopen, en ontspanning was ver te zoeken Nagelbijten / Gniffelen Hoe ik ooit punten reed vraag ik me nog af... Nou ben ik dus absoluut geen Anky of whatever, en heel veel echt 'rij'ervaring heb ik niet, laat staan op wedstrijdniveau.

Nou is het zo, dat ik druk mee bezig ben geweest, veel rechtrichten, en proberen lekker laag en rond te rijden. Nu gaat ie dus heel snel te diep lopen Nagelbijten / Gniffelen Niks meer hoge hals etc, maar te diep. Ik heb het idee dat hij achter het bit loopt, al heeft ie hem gewoon wel rustig in z'n mond.

Nou hoor ik men zeggen, overgangen rijden. Klinkt goed, maar in de praktijk gaat ie daar alleen maar ronder van lopen.

Iemand misschien tips, ervaringen, verhalen, om mij een beetje op weg te helpen? Tong uitsteken

_soraja_

Re: Te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:38

als ze te diep lopen moet je ze naar voren rijden en ruimte geven zodat ze weer met hun hoofd om hoog komen.
mijn pony heeft der ook een handje van Tong uitsteken

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:21

Dit kan ik niet duidelijk uitleggen over deze afstand, het is een kwestie van een aantal ophoudingen/ overgangen/ wendingen rijden en dat ik combinatie met voelen. Van daaruit kan je dan verder rijden. Dus ik zou iemand vragen die je ziet rijden en weet waat het over gaat en jou zo kan laten voelen waar je heen moet en hoe je dat doet. Sorry dat ik je niet verder kan helpen op afstand.......

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:33

ik kijk hier even mee duie van mij doet t ook!!
Wat ik hoor is voorwaarts rijden... handen overdreven hoog houden en idd ook veel over gangen!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:52

waarom zou je je handen overdreven hoog moeten houden? Je kunt het hoofd toch niet optillen? De hand houding moet nagenoeg onbelangrijk zijn, de verbinding moet goed zijn. De reden van een hoge handhouding is mij zeer onduidelijk.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:44

het is inderdaad een koppeling van been en ophouding, maar nu vraag ik mij het volgende af:

Als je je paard netjes van achter naar voor rijd, kan je hem in welke positie dan ook brengen qua hoofd hals houding. Doe jij je hand iets naar voren volgt je paard, breng je deze weer iets op incombimatie met je been en een ophouding richt het paar zich meer op. Dit is namelijk het gevolg van de ondertreding van het achterbeen. (opwaartse beweging)

Ik ben een heel klein beetje bang dat je je paard iets teveel op de hand gereden hebt...

Op richting komt vanuit het achterbeen, is jou paard lekker voor het been en opwaarts gereden zou je dit probleem niet moeten hebben....

Kijk altijd eerst naar de oorzaak van je probleem en dan naar de oplossing. Kruipt hij achter de teugel? moet je m ervan af gaan rijden HEEL VEEL overgangen zet m op dat achterbeen en je probleem is opgelost.

Het is heel goed om je paard soms ietsje ronder en of dieper in te stellen als dit het gewenste effect heeft maar houd altijd in je achterhoofd dat de achterkant(lees benen Haha! ) belangrijker is dan het koppie

Succes

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:31

Als je paard door veel ophoudingen NOG ronder gaat lopen, is dat het teken dat je teveel met je hand inwerkt. Probeer veel overgangen te rijden op zit en been, en niet aan je teugels te komen, desnoods zelfs met lange teugel in het begin!
Nu weet ik wel dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is...
Heb je les? Want dat helpt ook altijd natuurlijk...

Succes!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:41

Hij is vooral heel wiebelig met z'n hoofd, hij is ontzettend oplettend en wil graag alles zien. Wanneer die met z'n hoofd schud geef ik been en dan doet ie z'n hoofd wel weer laten zakken, maar ik heb vandaag wel gemerkt wat ik ongeveer doe.

Als hij bijvoorbeeld stapt en hij wordt lui dan zaktie teveel van voren. Het is niet zo dat ik z'n kop op de plek trek, maar ik moet hem van voren losser laten zodat ie op z'n eigen pootjes blijft lopen en niet in de hand gaat hangen. En inderdaad, meer naar voren blijven rijden.

Thanks voor de tips.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:58

Amadeo schreef:
waarom zou je je handen overdreven hoog moeten houden?

het is meer dat ie dan gemakkelijker hoger loopt, t heeft iig al wel iets geholpen en kost m minder moeite!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:58

Met handen hoog bereik je imo alleen maar meer dat het paard erachter gaat lopen.
ik vind een paard wat te diep loopt erg moeilijk om te rijden. Ik ben het wel met de anderen eens dat je hem misschien teveel op je hand hebt gereden. Ik heb een soort van 'denkwijze' waar ik aan denk als ik rijd op een paard dat te diep loopt.
Je moet het gevoel hebben alsof je een kruiwagen wegduwt. De teugels zijn dan de handgrepen, ipv vooruitrijden, duw je dan de neus weg. Pas wel op dat je geen contact verliest (dit kan met een kruiwagen ook niet). Voor mij helpt dit goed.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:51

Ik denk dat je hem teveel uitelkaar hebt gereden doordat je hem eerst naar beneden wilde krijgen. Nu heb je het probleem dat je hem aktief moet krijgen, maar hem voor wat omhoog wil hebben. Hierdoor ga je onbewust een beetje trekken. Gevolg: je paard probeert zich te onttrekken en kruipt achter de teugel. Om dit op te lossen moet je hem drijven, zwaar zitten en voor een beetje nageven. kruipt hij achter de teugel, geef je extra been. In het begin zal hij af en toe wat te hard lopen, houd hem dan niet met de teugels tegen, maar met je zit. Maar je moet de tijd nemen om dit op te lossen, een fout is er snel ingeslopen en kost veel tijd te herstellen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:34

Oké, bedankt voor de tips, denk dat ik hier wel wat mee kan!

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:59

ik ook... meer dan met t verhaal dta ik me handen hger moet houden!!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:31

Heel veel been tempo wisselingen en ophoudingen maken, Misschien is hij te stijf in zijn lijf dat hij dit doet kan je ook veel kleine figuren rijden.

Goed losrijden en dan aan het werk zetten.
Let op je zit goed rechtop zitten in één lijn.
Op je foto's houd je,je handen heel netjes maar je zit te ver voorover blijf goed rechtop zitten en op één foto zit je te veel naar binnen maar dat kan ook bedrog zijn. Maar let goed op dat je in je figuren goed rechtop blijft zitten alleen je boven lijf iets mee draait dus kijk waar je heen rijd.

succes Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:44

@ hierboven: Ik zou juist niet teveel ophoudingen maken, maar z'n mond lekker met rust laten zodat hij zich niet kan onttrekken aan die ophoudingen door diep te gaan lopen. Wel contact houden, het voorbeeld van die kruiwagen vond ik wel een goeie.

Verder toch veel overgangen en schakelen in het tempo, lekker voorwaarts houden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:08

Met ophoudingen bedoel ik wel wanneer het nodig is.
Had ik er even bij moeten zetten. Knipoog

Dus als je paard te diep loopt been geven en ophoudingen van voren, en als hij weer netjes gaat lopen je handen weer netjes stil houden en op zijn plaats en je been gewoon weer aangesloten zonder te drijven. Wel lang maken je been niet optrekken en tenen iets naar binnen. Knipoog

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:26

Inderdaad been eraan houden en wat ruimte geven van voor. Dan zou hij je hand toch weer op moeten gaan zoeken, normaal gesproken. Veel wendingen maken hierbij, gezien je aangeeft dat hij wiebelt met zijn hoofd. Hij zou dan toch zijn balans moeten bewaren op bijvoorbeeld een volte.