galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:23

hooi

Ik ben van een ijslander van 1.40m naar een kwpn'er van 1.56m gegaan.
Normaal gesproken kan ik wel goed rijden (niet arrogant bedoeld!).
Op dit paard moest ik eerst eventjes wennen vooral bij de draf aan de grote passen, dat lukt nu allemaal wel.
Maar mijn probleem is eigenlijk de galop, ik vind het een beetje eng, terwijl ik normaal gesproken gek ben op galop.
Vandaag wilde ik voor het eerst op het paard gaan galoperen, dat lukte eerst niet, hij ging alleen maar harder draven.
Uiteindelijk sprong hij aan in de hoek waardoor hij een soort van onder me vandaan liep.
Mijn voet schoot uit de beugel maar gelukkig kreeg ik hem wel aardig snel terug.
Morgen heb ik les op hem en word er verwacht dat ik ook kan galoperen.
Ik wil het wel, maar vind het gewoon een beetje eng. Het is ook niet zo'n grote bak, waardoor het moeilijker gaat vind ik.
Heeft iemand tips hoe ik makkelijk in de galop kan gaan en goed kan blijven zitten zonder dat mijn voeten uit de beugels schieten?

xx lilian

xandra88

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:29

Als je het echt eng vindt, kan je erover nadenken om eens een lesje aan de longe te doen puur om het vertrouwen te winnen van je paard. Diegene op de grond helpt jou om het paard in galop te krijgen en zo kan jij wennen aan zijn galop en zo van je angst afkomen. Gaat dit goed dan zet je het paard zelf in galop en uiteindelijk moet je natuurlijk van de longe af.

Wat zo ie zo belangrijk is bij het aangalloperen, is dat je als je paard erg hard gaat draven hem weer terug neemt naar arbeidsdraf en het opnieuw probeerd net zo lang todat hij aangelopeerd vanuit een arbeidsdraf. Anders blijft hij onder je vandaan rennen.

Succes ermee!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:31

Ik heb een paar tips
- aan de longeerlijn
- mischien de beugels wat korter doen? Vind ik wel 'safer' zitten dan lange beugels

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:33

een goede voorbereiding doet wonderen. probeer eerst kleine stukken te galloperen overgangen dus. om je paard te laten reageren op je hulp.
wanneer je voelt dat hij/zij harder(onder je uit) gaat DRAVEN dan meteen terug pakken en opnieuw proberen.
als je eenmaal gallopeerd blijf dan met je bovenlichaam recht en onspan jezelf.blijf je hakken uitduwen en maak je onderbenen lang.dus niet optrekken
heel veel succes

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:27

mijn moeder heeft/had ook hetzelfde probleem (schrik om te galoperen in de bak, maar tijdens een buitenrit niet)
en we hadden zo in een tijdschrift gelezen dat als je bang bent bv om te galopperen, dan kan je best beginnen zingen, fluiten, neuriën,...
als je bang bent dan stop je vaak met uitademen, span je je lichaam op. Hierdoor gaat je overgang naar galop dus ook veel moeilijker en minder vlot gaan. Bovendien voelt je paard dit en kan de kans bestaan dat hij deze angst overneemt.
Door te zingen, fluiten,... adem je terug uit, je gaat je gemakkelijker ontspannen en de overgang naar de galop zal (waarschijnlijk) gemakkelijker gaan. Ademhalingsoefeningen op je paard kunnen ook deugd doen!
in ieder geval: bij mijn moeder heeft deze tip al voor veel vooruitgang gezorgd Haha!

wens je nog veel succes

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:27

Pfoeeh dat heb ik ook hoor!

Heb ook al genoeg paarden gereden voor Tordis. Op Tordis gaat het ook wel lekker. Maar laatst ging ik op een hele grote slome Fries daar op stal rijden en die passen! Damn ik vond het dood eng had echt moeite om normaal in het zadel te blijven zitten.

Weet niet hoe je dit oplost, maar veel succes!

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:18

xandra88 schreef:
Als je het echt eng vindt, kan je erover nadenken om eens een lesje aan de longe te doen puur om het vertrouwen te winnen van je paard. Diegene op de grond helpt jou om het paard in galop te krijgen en zo kan jij wennen aan zijn galop en zo van je angst afkomen. Gaat dit goed dan zet je het paard zelf in galop en uiteindelijk moet je natuurlijk van de longe af.

Wat zo ie zo belangrijk is bij het aangalloperen, is dat je als je paard erg hard gaat draven hem weer terug neemt naar arbeidsdraf en het opnieuw probeerd net zo lang todat hij aangelopeerd vanuit een arbeidsdraf. Anders blijft hij onder je vandaan rennen.

Succes ermee!

Indy heeft nog nooit aan de longe gelopen, dus hij weet niet hoe het moet, ik kan het wel probreren

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:26

probeer je voeten goed steun te geven in de beugels en dan scherp been geven niet te gemeen maar wel dat hij weet dat je wilt galoperen