Soepel rijden en achterhand er meer onder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Soepel rijden en achterhand er meer onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:11

Ik zou graag wat tips krijgen om je paard wat soepeler te krijgen en de achterhand er meer onder te krijgen.

Momenteel is het niet mogelijk om les te volgen maar hopelijk binnekort wel Lachen

Ik probeer veel figuren te rijden en regelmatig overgangen te rijden. Maar misschien doe ik dit nog te weinig?

In ieder geval, iemand tips?

Bedankt!

RoodZonnetje

Re: Soepel rijden en achterhand er meer onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:44

Zo te horen ben je op de goede manier bezig! Het kan alleen wel een tijd duren voor je echt resultaat gaat zien denk ik, omdat zoiets een geleidelijk proces is Lachen
Is je paard genoeg aan je been en voorwaarts? Dat is namelijk ook een belangrijke voorwaarde om zijn achterhand er onder te krijgen Lachen

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:56

Probeer veel overgangen te rijden daar komen ze vanzelf meer van op de achterhand. Het soepeler krijgen, buig veel van linker naar rechterstelling etc. Ook het rijden van voltes en 8en kan helpen. Succes

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:00

Bedankt!
Wel vroeger was hij niet zo voorwaarts of goed aan het been! Dit is nu al veel beter dus daarom geef ik mezelf een beetje nieuw 'huiswerk' Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:34

Ik volg het even aangezien ik met hetzelfde probleem zit. tot nu toe heb ik bedacht: veel wendingen, overgangen en stelling (schoudervoor), hij vindt het mooeeeiiiilijk! maar ik ben erg benieuwd wat andere bokkers voor tips hebben.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:16

IK ben hier nu ook mee bezig en heb wel een paar tips die voor mij fijn gewerkt hebben. Ik krijg overigens wel les waardoor iemand die toekijkt het verschil in beenzetting kan zien. Dat geeft voor mij extra bevestiging dat ik op de goede weg ben. Vaak foto's van jezelf laten maken is ook nuttig Cheese!. Daar kan je een heleboel van leren.
Inderdaad veel overgangen rijden. Niet alleen maar voorwaarts laten draven, maar ook juist terug. En dan wel goed laten draven, ook al gaat hij zo langzaam. Natuurlijk wel op je zit terug laten komen en niet met je handen.
Leuke oefening is afwenden van A naar C, bij de D (?, tussen F en K) een 8 rijden met voltes 10 meter dus en daarna rechtuit in middendraf wegrijden. In het begin ging het vreselijk slingerend bij mij, maar nu gaat het all steeds beter.
Halthouden, 6 passen achterwaarts en vooruit wegdraven is ook een hele fijne. Als ik dat 3 keer doe is ze daarna enorm goed aan mijn been.
Ook werk ik veel met pionnen. Kriskras door de bak en dan voltes rijden. Zo klein mogelijk. Steeds proberen de kont naar buiten te duwen met je binnenbeen. Pionnen steeds in een andere volgorde nemen zodat het niet voorspelbaar wordt en tussen de pionnen middendraf rijden. Of een heel constant tempo proberen waarbij je paard ook niet mag terugvallen als hij om de pion gaat.
En tot slot is het ook goed om balkjes te draven. Goed actief houden en als het lekker gaat iets verder uit elkaar leggen. Of balken door de bak verspreiden zodat je met het rijden van verschillende figuren steeds een balk tegen komt. Daardoor verwachten ze de balk niet op de zelfde plek en gaan ze beter opletten en de benen beter gebruiken.

Hopelijk heb je hier wat aan. Het heeft mij enorm geholpen. Ik ben nu alleen in de galop nog erg zoekende, dus als iemand daar nog goede tips voor heeft...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:19

Dat zijn handige tips! Bedankt!
Galoptips zijn ook steeds welkom hier Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:27

Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen helpen hierbij.
Wat ik wel wil adviseren is om niet constant de hoefslag te blijven volgen of constant hetzelfde rondje (volte), maar wissel dit af met voltes; slangenvoltes met diverse bogen, kleine voltes, grote voltes, achtjes en s-jes.

Succes met oefenen Knipoog!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:54

Bovenstaande oefeningen zijn ideaal, eigenlijk alle vermelde tips zijn erg nuttig (ga ze zelf ook eens toepassen Haha! ) Let erop dat je veel met je zit en je been werkt en weinig met je hand. Dit zorgt ervoor dat je paard mooi in aanleuning blijft.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:20

Dank je wel voor al de tips!
Ik ga er hard aan werken Knipoog

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:18

om de achterhand er onder te krijgen miss heuvels op en af en zo proberen de axchterhand er onder te krijgen of pessoa

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 23:16

Ik vind niet dat de pessoa erg veel effect heeft? Ik zet hem wel erg los...

Laatst kreeg ik een oefening: namelijk cirkel steeds verkleinen en zeer traag draven: kan iemand hier wat meer uitleg bij geven?

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:21

Volgens mij doe je inderdaad ook al veel dingen waarmee je dit kunt bereiken.
Je zou ook wat contrastelling kunnen vragen en dit afwisselen met ietsjes overdreven stelling.
Dus bijv lange zijdes contrastelling, en op korte zijdes (kan dus ook in de wending), ietsjes meer stelling dan gewoonlijk.
Hier gebruik je uiteraard je been bij, dus dit voordeel heb je al!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 10:50

Bedankt voor de tip!

Zou iemand wat meer uitleg kunnen geven ivm dat traag draven op kleine cirkel? Hoe werkt dit precies?

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:38

Probeer je paard vrolijk en fris te houden.
Lekker veel schakelen en allert houden, veel tempo wisselingen.
Aanspringen in galop en weer terug kleine stukjes dan...
Balkje neer leggen kan ook geen kwaad
Je kan proberen je paard lekker te verzamelen en zo vanuit de achterhand voorwaarts te rijden.
Het is moeilijk en kan erg veel tijd inbeslag nemen maar is wel super belangrijk voor het dier.
Zodra hij/zij zijn achterhand niet meer gebruikt wordt de voorhand te veel belast en kan je daar problemen krijgen.
Ga het niet forceren dat werkt averechts.
suc6

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:05

Wat bij mij heel goed werkt is 8 tjes rijden en die zo klein mogelijk maken ( tot uiteindelijk een meter of 10 in totaal ). Ook "wijkend" door de hoeken gaan wil helpen de achterhand er meer onder te krijgen. Verder uiteraard veel overgangen rijden, maar dat zegt iedereen al.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:32

Ahem... wat we tot nu toe allemaal vergeten zijn, misschien wel omdat het zo voor de hand liggend is: zorg voor een goed passend zadel! De eigenaar van het paardje dat ik rijd is na 10 maanden tot het inzicht gekomen dat een schuivend zadel niet zo handig is, morgen wordt het dan ook opgevuld, hoera! Gisteren heb ik zonder zadel gereden, wat een verschil zeg! Het leek wel een heel ander paard en ik kan niet wachten tot het zadel gefikst is.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:07

Bedankt voor de tips Lachen
Zadel ligt goed, is bekeken door zadelmaker en heeft enkel op mijn paardje gelegen Lachen

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:16

je bent al heel erg goed bezig misschien kun je ook veel bergop gallopperen ga ergens op een berg gealooperen word zen achterhand sterk van

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:41

Alizeetje schreef:
Bedankt voor de tip!

Zou iemand wat meer uitleg kunnen geven ivm dat traag draven op kleine cirkel? Hoe werkt dit precies?

als je dat goed doet (dus zonder voro vast te houden), alleen op je zit, moet je paard volkomen op eigen benen door die volte draven. Dat kunnen ze alleen maar als ze niet op de voorhand duiken maar goed zichzelf draven. Niet te lang doen!