Van ijslander naar groot paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Van ijslander naar groot paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:59

Beste allemaal,

Ik zou graag advies van jullie willen. Ik rij nu ongeveer 10 jaar op ijslanders en heb een tijdje een ijslander gehad. Doordat deze paardjes vrij klein zijn, zijn hun bewegingen ook niet zo ruim als van een groot paard. Vanaf november heb ik niet meer gereden. Sinds vorige week heb ik 2x op de kwpn-er van mijn vriendin gereden. 1,60 hoog, wat voor mij enorm is. In stap word ik alle kanten op geslingerd, in draf heb ik totaal geen controle over mijn lichaam. Laat staan in galop. Door de grote bewegingen (het maakt natuurlijk nogal wat uit of je paard een stap neemt van 30cm of een halve meter) voel ik me een echte manegeruiter die net zijn 1e les heeft gehad. Geen controle over mijn lijf, mijn benen gaan alle kanten uit, waardoor ik niet fijn in het zadel zit en bang ben dat ik eraf val. Hierdoor merk ik dat ik toch wat angstig ben. Puur omdat de bewegingen niet 'normaal' aanvoelen voor mij. Een rustig galopje is voor mij nu erg hard, een ijslander kan ook hard, maar die passen waren voor mij beter uit te zitten en te controleren.

Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?

Wat zijn jullie adviezen? Hoe kan ik weer een vertrouwd gevoel krijgen bij een groot paard en hebben jullie tips en tricks die ik kan toepassen waardoor ik niet als een wasknijper op die kwpn-er zit en wat meer controle krijg over mijn lijf.

Wibo

Re: Van ijslander naar groot paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:24

Steeds op een groter paard gaan rijden. begin eerst kleiner, als dat kan, en ga daarna pas op een grote. dat lijkt mij handig. Of ga gewoon vaak rijden op die grote KWPN

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:31

Hahahaha...ik moet erg lachen om je opmerking om als een wasknijper op het paard te zitten....(ik kan nogal goed visualiseren...).

Mijn tip is: dit leer je alleen door het veel te doen. Dus veel vlieguren maken op grote paarden...in een manege misschien?
En je niet schamen voor je gestuntel....het went vanzelf.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:48

Of gewoon weer ijslanders gaan rijden, bespaart je een heleboel moeite. Ik kan er niet aan wennen aan die grote passen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:12

als je maar vaak genoeg oefent dan gaat het vanzelf beter en raak je aan de "paarden "gewend Lachen maar je moet eerst natuurlijk oefenen in stap en kijken met sturen en kleine overgangen om steviger te gaan zitten
het gaat steeds beter Knipoog ik ben het nu ook aan het doen Knipoog (van dikke pony ,, 1. 49 meter naar paard van 1.75 ))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:09

Een paar prive lessen nemen misschien of een paar keer op de manege mee rondrijden. Daar kun je ook weer verschillende paarden rijden en dat is ook weer goed voor je zit.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:41

Het lijkt mij ook een heel groot verschil, van een ijslander naar een paard van 1.60

Kun je niet eerst op een pony van 1.40 en dat een beetje opbouwen?
Ik reed normaal ook altijd op pony's (heb zelf uiteindelijk een e-pony gekocht) en ik kon ook echt niet op paarden rijden.
Had het idee dat ik meelifte en maar gewoon moest blijven zitten Koe
Op mijn vorige stage en bij een handelaar had ik de kans om ook op paarden te rijden.
Bij sommige ging het wel goed en bij anderen wat minder Vork

Mijn voorkeur blijft toch altijd bij pony's.. Als mijn e-pony toevallig een paardje was, had ik hem ook gekocht Tong uitsteken

Edit: vind het dan ook erg jammer dat ik ging groeien Tong uitsteken Het liefst hobbelde ik nog gewoon op shetlanders rond Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:45

Ik heb IJslanders maar rij af en toe ook nog op 'grote' paarden. In eerste instantie had ik mijn beugels erg lang (dat ben ik gewend op mijn IJslander), en had ik ook het gevoel niet stevig te zitten. Ik heb de beugels daarom 2 gaatjes korter gedaan en dat zat meteen al een stuk prettiger. Voor de rest is het denk ik vooral gewenning. Je moet weer even dat langzame ritme in de draf krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:53

Ik herken je verhaal Haha! Ik rij over het algemeen onze ponies, maar als ik dan eens op onze WPN'er stap dan heb ik echt het gevoel dat ik op een kameel zit Haha! terwijl hij superlekkere gangen heeft. 'k Heb alleen altijd even een omschakelmomentje nodig.

Ik denk dat je het beste even een paar keer aan de lijn kunt rijden. Even een zitlesje doen. Weer wennen aan die ruime gangen, en je even alleen maar concentreren op je eigen zit en houding.

't Went wel weer Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:09

Ach mij is het destijds ook gelukt, van een welsh cob (1.40) naar een paard van 1.75 en ik durfde eerst echt niet op grote paarden. Moet zeggen dat ik nu niet anders meer zou willen, vind het al niet prettig om op een kleiner paard te rijden, wat kortere gangen heeft. Enige manier om van je gevoel af te komen is veel rijden, en idd een (zit) lesje kan zeker geen kwaad.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:13

Ik ben destijds van een pony van 1.35 naar een paard van 1.75 gegaan en tijd terug ben ik van mijn pony van 1.50/1.55 naar een paard van 1.80/1.85 gegaan.
Ik zat er de eerste keren ook op als ik weet niet wat, maar nu na heel wat uurtjes rijden op een grote gaat het echt super fijn Lachen

Veel, heel veel oefenen dus.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:14

wahaha ik herken je verhaal helemaal. Paardjes gewend van 1m40-1m50 en dan ineens een kasteel van 1m80 onder m'n kont. Haha!

Gewoon verder oefenen, komt wel weer in orde. Als je er echt geen goed gevoel bij hebt, is een lesje aan de longe idd geen slecht idee, denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:10

Wow, wat een cultuurshock! Mag ik vragen waarom je weer op grote paarden bent gaan rijden? Ik heb juist net de overstap de andere kant op gemaakt *LOL* Wat hier al gezegd is is ook wat ik je zou aanraden: kilometers maken en wachten tot het went... als ik jou was zou ik voorlopig wel in de bak blijven en misschien een zitles aan de longe boeken. O, en niet vergeten dat je een stuk hoger zit als je afstijgt he Haha!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:02

Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen! Ik ga er hard aan werken en als ik inderdaad komende tijd maar veeeeeel rij, wordt het vast beter. Vroeger heb ik immers ook op joekels gereden, dus ik weet dat ik het kan. Het voelt nu alleen zo enorm gek Haha!

@Hestejente: Ik heb 10 jaar dus op ijslanders gereden, zelf een ijsco gehad. Die heb ik sinds november niet meer en sindsdien dus niet meer gereden. Op ijslanders krijg ik erg snel last van mijn rug, ja ik weet dat het 't ideale paardje is voor mensen met rugproblemen, maar ik moet er juist voor zorgen dat mijn rug los wordt... en op een dribbel of schweiner (die ik had) werd het alleen maar erger en NOG meer gespannen. Op aanraden van mijn fysio heb ik dus een keer op een groot paard gereden en doordat dit echt als een schommel voor mij aanvoelt, heb ik geen last van mijn rug. Uiteraard kan ik dit niet na 1 keertje zeggen, maar voorheen toen ik nog op mijn ijslander reed, had ik tijdens het rijden en erna enorme last, waardoor ik weken echt pijn had. Op dit grote paard ging het erg goed en tot op heden (ff afkloppen) nog geen pijn gehad. Het is dus niet dat ik een groot paard ga kopen... mijn vriendin heeft toevallig 2 kwpn-ers en aangezien ik niet op een manege wilde uitproberen of ik na een half uur rugpijn kreeg, heb ik haar paard hiervoor gebruikt. Duidelijk Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:53

ShadowFax: bij mij went het wel weer na een tijdje (meestal een les of 2). Zitoefeningen en zonder beugels helpt.
Geestelijk moet ik ook even een omschakeling maken naar wat een redelijk tempo is, dat vind ik namelijk altijd wel moeilijk in te schatten. Het is me wel eens gebeurd dat ik een groot paard zeg maar in het ritme van de kleintjes wilde laten lopen ("wil je de trein halen?" ROFL ) en een andere keer heb ik het idee dat ze al zo bewegen dat ik ze veel te veel laat sloffen. ("Kom maar, dat kan best actiever!" En ik dacht: nog actiever? Het zwaait nu al alle kanten op!)
En ik schat meestal wel minstens 1 keer een bocht te krap in omdat ik gewend ben aan de wendbaarheid van onze kleintjes Tong uitsteken

Dat is dus even afstemmen en maakt het rijden in het begin even rommelig. Maar daarna blijkt dat het er allemaal echt nog wel in zit, dus vreest niet! Tong uitsteken (Maar ik heb al wel gemerkt dat ik het niet om en om moet doen - want dan raakt mijn lichaam in de knoop.)
Wel fijn dat je op deze manier minder last van je rug hebt (en ik vind het niet gek klinken, wel aannemelijk juist.)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:24

Hihi, ik ken het gevoel, maar dan omgekeer Haha! Ben van een trakehner merrie van 1.80m overgestapt op een haflinger van 1.45m. Ik ben eerst van mijn trakehner op m'n bwp merrie overgestapt en daarna op mijn engels volbloed. Die zijn telkens wat kleiner en uiteindelijk ben ik op m'n haflinger opgestapt. Het is wennen en het duurt wel even, maar eens je het op een groot paard gewend bent wil je niets anders Haha! Tenzij je net als mij toch iets meer voelt voor pony's Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:06

ik ben van een pony van 1.24 naar een paard gegaan van 1.62 en dat ging eigenlijk bijna zonder moeite. eerste dagen even doorbijten en goed diep in het zadel zitten bij galop, het komt wel in orde Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:59

Oefenen, oefenen, oefenen.

Ik moet er nu ook niet aan denken hoor, de grootste die ik nu rijd is 104 Knipoog.
Maar ik heb ook een tijd gehad dat ik 2 pony's van 90 en 94 cm reed, en daarnaast ook 2 groters van 160 en 166. Die reed ik rustig allemaal op 1 dag zonder problemen. Maar vind nu een pony van 130 al 'groot' om zelf op te stappen en dat is al ff wennen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:30

Ik herken je probleem eerlijk gezegd niet. Bloos
Zelf heb ik vier jaar op verschillende maneges gereden, waar ik bijna altijd op pony's moest, af en toe eens op een paard. Ik moet zeggen dat ik nooit problemen had met die "omschakeling". Zelf heb ik nu een paard van rond een meter 64 en als ik nu op een pony kruip gaat dat voor mij ook nog, ik heb wel even "gewenning" nodig, maar lang is dat nooit. Echter kan ik me wel voorstellen dat als je al je halve leven op kleine dieren rijdt, het moeilijk is om je aan te passen aan een groot dier. Wat ik in jouw plaats zou doen is: zitlessen volgen en daarna gewoon veel gaan oefenen op paarden. Het zal vanzelf wel beter gaan, naarmate je er meer op rijdt. Veel succes. Lachen

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:58

Haha o jee ik ga volgende week voor het eerst op een 'normaal' paard rijden, na ruim 12 jaar ijslanders gereden te hebben. De reden is dat ik momenteel even geen ijslander voor handen heb en dat mijn verzorgijslander in training staat voor een maand of 2. Dus dan maar eens de dressuur uitbouwen, maar als ik jullie verhalen zo lees gaat dat een ramp worden. Gelukkig rijd ik 2 ijslanders met allebei een mega draf, de meeste ijsland ruiters kunnen het ook absoluut niet uit zitten op die twee.

Nou ik hoop maar dat het goed gaat!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:08

Hihihihi Wat een heerlijk bekend verhaal!
Ik heb sinds een paar maanden die vriend met een kwnp'er en zelf rijd ik altijd op een haf van 1.40....
Voor de eerste keer vond ik het dooooodeng! Was nog wel bij hem achter op zijn paard (jaaaahhh hoe romantisch kan je het hebben samen over de vlaktes langs de ijssel!)

Maar later ben ik meer en meer op haar gaan rijden en tegenwoordig voelt het redelijk normaal aan.
Maar idd die passen van een paard zijn compleet anders en voelen aan alsof je een beginner bent.

Maar gewoon door blijven gaan Haha!
Misschien nog een tipje... vraag eens of iemand haar aan de longe wil zetten en ga wat beginners oefeningen doen.

Mijn kleine leskindjes zet ik ook wel een op Ruby en dan vraag ik ze basis oefeningen en yoga te doen op het paard... ze rijden tegenwoordig nog beter dan mij op zo'n grote knol! <LOL>

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:43

Dit is echt heel herkenbaar.

Ik heb zelf drie jaar lang op ijslanders gereden, daarna een KWPN gekocht (ik ben zelf vrij lang en iedereen hield maar vol dat dit beter bij mij zou passen.)

Achteraf was het niet zo'n slimme keuze, overigens niet alleen door de grootte Clown

Wat al is gezegd; je beugels (in eerste instantie) een stuk korter doen dan je gewend was op ijslanders, en oefening baart kunst denk ik. Maar ik snap dat je angstig blijft. Ik reed op een ijslander die wel eens een bok gaf, maar dan blijf je prima zitten, mijn KWPN-merrie hield ik het nét een bok uit.

succes ermee in ieder geval!

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:47

plezier maken is het belangrijkste dus maak je geen zorgen op wat voor ras je ook zit als je het maar naar je zin hebt en niet bang bent ook maakt het niks uit hoe het eruit ziet we zijn niet als nky's geboren veel oefenen in wat je wil