Paard komt niet terug op zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Paard komt niet terug op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:22

Nou volgend probleem, aangezien ik van mijn instructeur mijn benen stil moet gaan leren houden mag ik voorlopig niet met sporen rijden maar enkel met zweep.

Van de zweep wordt mij paard wat loperig, maar door af en toe de zweep op zijn billen te leggen (dus niet tikken) kan ik toch zijn achterhand actief houden zonder te gaan kloppen met mijn benen.

Nu na 2 weken oefenen is hij wel al aardig gewend aan de zweep. Zolang ik alleen maar aai met de zweep wordt hij niet gespannen. Ik loop nu alleen tegen het probleem aan dat hij wel rustig gaat draven maar toch blijft hij wat sneller lopen dan ik wil. Dus kort door de bocht hij loopt onder me uit. Dit resulteert weer in drammerigheid en niet volkomen aanleuning.

Ik doe nu: klein ophouding maken en iets meer zitten. Maar hier reageert hij dus niet op. Komt hij niet terug maak ik een zwaardere ophouding...maar vaak moet ik hem echt stil zetten wil hij terug komen.

Mijn vraag is nu hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard meer terug komt op mijn zit?

Alvast bedankt Haha!

KozieZ

Re: Paard komt niet terug op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:26

Ik laat mijn paard terug komen op de zit door mijn billen/bovenbenen aan te spannen. Een beetje knijpe met mijn zit dus. Dan wordt het oefenen. Steeds weer proberen en belonen als het lukt (met stem).

heidi80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:55

je paard moet dit leren het gaat niet ineens. Probeer zwaar te gaan zitten door oa uit te ademen maar blijf wel recht op je paard zitten.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:15

het is ook niet zo dat ik pas 1 week aan het oefenen ben Bloos, ik heb dit paard al een paar jaar Haha!. Toch bedankt voor de tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:16

Maar kan hij het wel als je geen zweep in je handen hebt?
Het klinkt nu als dat hij toch wat bang is voor die zweep.
Of begrijp ik dat verkeerd? Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:20

Met zweep wordt hij activer van achteren, zonder zweep gaat hij na verloop van tijd wat sloffen.
Om tijdens de training ervoor te zorgen dat de achterhand actief blijft rij ik dus nu met zweep, anders ga ik teveel kloppen met mijn benen (en dit moet ik dus eerst afleren door ze niet te hoeven gebruiken)

Ik verwacht ook dat hij dus nog niet terug wilt komen, aangezien hij dit dan nog wat moeilijk vindt?
Hij reageert dus ook niet op de ophoudingen die ik maak, hij loopt er doorheen.

In het begin was hij er panisch voor, alleen maar middendraf e.d.. Dat gaat nu al veel beter na 2 weken elke dag met zweep te hebben gereden.

Ravell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:25

Je moet er inderdaad voor zorgen dat je niet alleen terug rijdt op je handen. Je zit/beenhulp is hier ook heel belangrijk is. Knieen aan het zadel en bovenbenen aanspannen. Zodra hij terug komt meteen ontspannen. En blijven herhalen, herhalen, herhalen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:26

Bedankt Ravell Ja. ik maakt op dit moment alleen een ophouding, die ik dus ook direct weer ontspan.