Jonge pony rijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Jonge pony rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:30

Hee iedereen!
Sinds kort rijdt ik een jonge fjord. Hij is net een paar maand onder het zadel maar heeft nog kent (uiteraard) nog niet veel.

Hij kan stappen, draven en galloperen (huh hoe schrijf je dat nou) en that's it.
Hij komt er nu ongeveer 2 à 3 keer per week uit. Ik longeer hem nu nog veel, soms elastiek zodat hij een beetje aan de teugel leert. Als ik rijdt, stap en draaf ik, geen galop al kent hij dit al wel. Eerst moet hij leren de (been)hulpen beter begrijpen.

Uiteraard krijg ik hier hulp mee maar toch wil ik weten hoe jullie het aanpakken, waar ik het beste mee kan beginnen etc.

stoplicht

Re: Jonge pony rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:30

Ik zou hem eerst lekker op eigen benen laten lopen, eerst maar leren dat hij voorwaarts moet op een kleine hulp. Juist wel kleine stukjes galop meepakken, en ook overgangen. Laat de voorkant maar even voor wat het is, altijd eerst voorwaarts en dan pas neerwaarts. Snap wel dat jij al meer wilt, maar als hij pas een maand onder het zadel is, zou ik het rustig doen. Maak het hem niet te moeilijk! Als hij je beenhulpen beter snapt, en hij blijft goed voorwaarts (zonder dat jij hem hoeft te helpen!), kan je heel voorzichtig iets meer aan de voorkant gaan zitten.

O ja, als je de zoekfunctie gebruikt, zul je een heleboel topics met bruikbare tips vinden! Knipoog

Veertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:41

ik ben het niet met anandi eens..! ik ben het er niet mee eens om kleine stukjes galop mee te pakken..! ik vind dat je bij een jong paard eerst de stap en draf onder controle moet hebben.. dan pas ga je aan de galop werken.. met het rijden vooral nog rustig aan doen.. in de stap wel gewoon lekker de teugels op maat nemen en eventueel heel rustig ermee kneden met je vingertoppen.. dus niet echt gaan spelen voor naar beneden rijden.. maar zodat hij lekker op het bit gaat knabbelen en dat hij het een beetje gewend raakt.. verder proberen lekker figuren te rijden.. en niet al te vaak idd onder het zadel.. als hij gereden heeft zorgen dat hij de volgende dag wel zijn stal uit komt vanwege spierpijn.. dus gewoon lekker rustig aan doen.. maar nog geen galop..! heel veel succes.. ik hou dit topic in de gaten dus als je vragen hebt zal ik ze beantwoorden..Knipoog heb meerdere paarden ingereden even als informatie en iedereen doet het anders.. maar dit is mijn manier;) groetjes jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:47

Ik heb meerdere pony's en paarden ingereden en doorgereden. Wat galopperen betreft, dat hangt voor mij altijd van het dier af. Op dit moment rijd ik een haflinger die ontzettende moeite heeft om op eigen benen te lopen. In de bak is het voorlopig dus veel overgangen rijden (alleen draf, stap en halthouden), op de binnenhoefslag rijden en wat figuren. Buiten laat ik hem echter wel altijd even galopperen (ik rijd 1 keer per week buiten). Dan 'draagt' hij zichzelf wat meer en kan ik rustig toewerken naar eens een galopje in de bak.

Begin bij de basis; je zit-en beenhulpen moet hij leren kennen. Overgangen, figuren (niet te moeilijk nog, geen erg kleine voltes etc.)

En les nemen is heel verstandig Lachen

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:07

veel overgangen en figuren en niet allemaal hulpteugels eraan hangen. is nergens voor nodig

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:16

He!

Zoals er al ston krijg ik 'hulp' en daarmee bedoel ik les. bedankt voor de tips! ik zal er zeker wat mee doen!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:53

Veertjuuhh schreef:
ik ben het niet met anandi eens..! ik ben het er niet mee eens om kleine stukjes galop mee te pakken..! ik vind dat je bij een jong paard eerst de stap en draf onder controle moet hebben.. dan pas ga je aan de galop werken.. met het rijden vooral nog rustig aan doen.. in de stap wel gewoon lekker de teugels op maat nemen en eventueel heel rustig ermee kneden met je vingertoppen.. dus niet echt gaan spelen voor naar beneden rijden.. maar zodat hij lekker op het bit gaat knabbelen en dat hij het een beetje gewend raakt.. verder proberen lekker figuren te rijden.. en niet al te vaak idd onder het zadel.. als hij gereden heeft zorgen dat hij de volgende dag wel zijn stal uit komt vanwege spierpijn.. dus gewoon lekker rustig aan doen.. maar nog geen galop..! heel veel succes.. ik hou dit topic in de gaten dus als je vragen hebt zal ik ze beantwoorden..Knipoog heb meerdere paarden ingereden even als informatie en iedereen doet het anders.. maar dit is mijn manier;) groetjes jessica
Tuurlijk, je moet eerst wel normaal kunnen stappen en draven, en idd ook onder controle. Misschien beter eerst aan de longeerlijn zorgen dat hij goed reageert op je stemhulp (voor galop), voor je het ohz probeert, maar ik denk niet dat je nog (bij wijze van spreken) nog een halfjaar moet wachten.

@ Veertjuuhh: Waarom vind jij dan dat je (mits hij in stap en draf onder controle is) nog niet mag galopperen? Tuurlijk, het zal lastig voor hem zijn, maar dat blijft het ook als je een halfjaar wacht. Misschien heeft hij dan meer balans, maar lastig blijft het als je het niet probeert. Alle begin is moeilijk! Ik zou het eerst aan de longeerlijn oefenen, en als hij dat snapt, kleine stukjes ohz. Al zijn het maar een paar passen, wees er blij mee en stop ermee als het goed gaat. Iig succes ermee! Knipoog

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:18

Bedankt voor de reacties!

Ik ben er maar 7/14 dagen dus ben niet heel vaak met hem bezig. Deze week heb ik niet gereden maar ik ga zeker wat mee doen vrijdag.

Hij heeft 3 dagen per week rustdag maar meestal meer omdat ik het ook druk heb met andere pony. Maar het gaat steeds beter.
Soms rijde we in het weekend (max 1 x per week) buitenrit, daarbij galloperen we soms wel, dat doet hij heel fijn.
(in de bak hebben we ook 1 of 2 keer gegallopeerd deed hij opzich ook wel goed, beetje moeilijk met 'sturen' maar dat komt nog wel)

EDIT: dat ik er 7/14 niet ben betekend niet dat er niemand komt hoor. de eigenaar longeert hem altijd maar deze is zelf niet zo ervaren vandaar dat ik hem rijdt.

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:01

overgangen veel voltes en gewoon zoals als je al doet veel longeren

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:07

ja inderdaad heel veel overgangen rijden zodat de achterhand lekker sterk wordt en daar horen ook kleine stukjes galop tussen (vind ik Knipoog ) maar dat is aan je zelf ofz je gaat galoperen Clown

ik doe dat namelijk ook vooral omdat het rechter achterbeen erg zwak is (mijn vp is dan wel 11 jaar) maar ik versterk die door veel overgangen rijden wijken en al die dingen.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:17

Als hij een wat regelmatiger tempo krijgt, kun je zelf proberen wat in het tempo te schakelen door middel van je zit, dit maakt je paard veel sterker aan de achterkant en de rug wordt er ook sterker van.