wil niet ! :@

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ykme

wil niet ! :@

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 20:06

Hoi!

Ik heb een E pony, en hij gaat heletijd stilstaan.
Reageert NIET op been,sporen,zweep etc.
Hoe kan ik dit oplossen?

Groetjes !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: wil niet ! :@

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:08

Is er misschien een medische oorzaak?
is hij nagekeken? Heeft hij nog meer problemen?
Vertel er eens wat meer over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:12

is dit van de ene op de andere dag gebeurd? wat zegt je instructrice ervan?
zit je zadel wel goed?
hou je hem zelf niet onbewust tegen?

lastig probleem om even zo via bokt op te lossen lijkt me, succes/sterkte ermee!

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:14

Heel raar dat je pony niet wil lopen.

Een paard (pony in dit geval) liegt niet, dus wellicht toch een lichamelijke oorzaak?
Zou, als ik jou was, de hulp inschakelen van een paardendierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:24

Medische oorzaak?
Zo niet, dan moet je er zeker proffesionele hulp erbij halen. Doe je zelf niet iets fout? Is je pony ergens bang voor?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:32

Hoi, mijn pony heeft dit alleen als ik met haar de weg op ga. Ze staat dan stil en weigert echt om te lopen. Niks maar dan ook echt niks helpt ect goed. Ik heb hier op bokt daar al wel eens een topic over geplaatst. Veel mensen kwamen op hele slimme ideeën en die heb ik dan ook allemaal uitgebrobeerd, maar helaas heeft (bijna) niet geholpen. Soms lukte het dan even om haar vooruit te krijgen maar al snel stond ze toch weer stil. Ik snap heel goed hoe je je dan voelt als eigenaar, uiteindelijk ga je toch aan jezelf zitten twijfelen (dat had ik te minste dan Knipoog ). Je had het over sporen en een zweep maar ik heb ook uit eigen ervaring gemerkt dat het met straffen toch niet zo veel helpt. Mijn pony ging in plaats van stil staan zelfs achter uit lopen (uit angst?). Hoelang doet jou pony dit trouwens al? En is dit alleen tijdens het rijden in de bak of ook aan de hand? Als dit bijvoorbeeld alleen tijdens het rijden is kan je een paar keer proberen om er heel even op te stappen en daarna er weer af en (met zadel) eventjes laten grazen. Lekker met lang teugeltje stappen en niet altijd "sirieus" rijden. Ook kan je een handje bix in je jas zak houden en als je pony een paar pasjes heeft gelopen wat gebven. Het is in ieder geval de bedoeling dat je het je pony heel erg leuk maakt tijdens het rijden. Loopt je pony weer gewoon? Bouw dan heel rustig op en doe af en toe een sirieuze oefening. Steeds wat vaker ga je siriues rijden. Wel moet je zorgen dat je pony niet weer begint met stil staan, daarom moet je het je pony leuk houden en af en toe bijvoorbeeld een spelletjes met dr doen.
Ik heb bij mijn pony altijd zeker geweten dat er nooit iets is gebeurt op de weg waardoor ze niet meer zou willen lopen... Ik heb haar al erg lang en ik zou haar nooit zomaar slaan of iets dergelijks. Maar toch toen ik lang na had gedacht kwamen er toch dingen uit mijn herinnering naar boven. Ze heeft een keer een ontstoken knie gehad bijvoorbeeld. In die tijd (toen ik nog niets wist van haar knie) heb ik veel lange buitenritten op de weg gemaakt. Het is dus belangrijk om goed te achterhalen wat er mis kan zijn gegaan... Ook heb ik nog een andere pony die juist er iedere keer vandoor ging tijdens rijden (ze was net zadelmak toen ik haar kocht) . Ik en mijn instructrice lukte het niet om dit probleem te verhelpen dus hebben we een paardentrainer (fluisteraar Haha! ) laten komen. Hij zei dat er vroeger iets tijdens het opzadelen wat gebeurt kon zijn bij de vorige eigenaren (geen mishandeling ofzo maar gewoon onbewust iets gedaan waar ze heel erg van geschrokken is). Hij is er een paar keer op geweest en heeft het bijna helemaal verholpen. Misschien is het een idee als je alles hebt geprobeert en het je zelf niet lukt ook te vragen of hij je kan helpen. Ik moest er 30 euro voor betalen per keer dat hij kwam maar dan was hij er ook echt een tijdje mee bezig. Bij mijn pony heeft het goed geholpen!
Verder vind ik het erg vervelend voor je want ik wist (nog steeds niet) wat ik met mijn stilstaande pony moet beginnen. Ik ben verder niet door gegaan met dit probleem omdat ik te groot voor haar ben om nog op te rijden. Aangezien ik tch niet meer op haar de weg op ga huur ik geen trainer meer in. En hij zal er niet eens oppassen want mijn pony is 1.20 Haha! !

Succes!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:40

Dit was een reactie op mijn topic over de pony waar ik net over vertelde, misschien kan je hier ook iets mee (?) Ach gut Er kan inderdaad ook heel goed iets mis zijn in de zin van gezondheid.

Ponies/paarden die (buiten) niet meer door willen lopen zijn niet aan het been. Ze hebben niet geleerd dat met zit en kuit voorwaarts drijven betekent: onvoorwaardelijk voorwaarts gaan. Ze zijn dan niet gehoorzaam, meestal komt dat omdat ze het niet voldoende consequent is geleerd. Iedereen die hiermee problemen heeft of krijgt moet allereerst weer beginnen om in de binnen- of buitenrijbaan het paard weer aan het been te krijgen: aandrukken is voorwaarts en wel direkt. Een paard is ook niet "aan het been" als het wel erg vooruit wil, maar de berijder heeft dit niet onder contrôle. Je moet kunnen schakelen. Het paard moet langzamer gaan als de berijder dat wil en ook weer vlotter voorwaarts als de ruiter/amazône daarom vraagt.
Pas als dat weer goed gaat zullen de meeste paarden/ponies ook buiten gewoon weer doorlopen.

i

rocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:51

Wat een lastig probleem! Als je zeker weet dat er medisch niks mis is met je pony en als je zadel goed past moet je eens nagaan waardoor dit probleem is ontstaan. Hoe lang is je pony al zadelmak bijvoorbeeld? Hoe lang heb je hem al en heeft hij hiervoor wel braaf zijn rondjes in de zelfde bak gelopen?

Dat je pony alleen maar wil stilstaan geeft aan dat hij niet goed aan je hulpen is. Tijdelijke miscommunicatie? Op de een of andere manier zal je hem duidelijk moeten maken dat het jou bedoeling is dat hij vooruitgaat. Sporen en zweep helpen blijkbaar niet, probeer daarom een andere stimulus te vinden waar hij wel van gaat lopen. Misschien gaat het beter met een ander paard in de bak of des noods een tijdje achter een ander paard aan. Misschien moet je weer even bij het begin beginnen, longeren en tot hij dat snapt en daarna aan de longe erop met iemand met longeerzweep in het midden. Als je tegelijk met de drijvende hulp van de longeerzweep been geeft en goed beloont wanneer je pony voorwaarts gaat kan je daarna langzaam de hulp van de longeerzweep afbouwen en verder rijden met je benen.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:19

Sporen en zweep zijn idd geen gaspendaal, denk dat je even moet gaan uitvinden waarom de pony staakt, hij probeert in elk geval iest duidelijk te maken, misschien ben je te strneg geweest en is het angst ,of misschien onbegrip van wat je vraagt.
Hou oud is de pony en heb je hem al lang??

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:27

Deed hij dat al vanaf dag 1? Deed hij dit bij de vorige eigenaar en toen je hem proef ging rijden?

Sluit iniedergeval eerst het medische uit, kijk hoe hij altijd gereden is, is hij onzeker, bang? Na dit allemaal te hebben uitgesloten kan je misschien bedenken dat hij stout is. Maar een paard in staking wijst meestal een medisch probleem, misschien een x tandarts bellen? Of zadel dat niet goed ligt.
Nou succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:31

Logisch dat je paard niet vooruit gaat op sporen en zwepen, daar zijn die ook niet voor.....

Hoe lang heeft je pony dit al?
Laat hem anders eens nakijken door een dierenarts en/of ostheopaat.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:51

denk eerder dat je pony gewoon niet van huis wil, dat gebeurd wel vaker. als ie in de bak wel wil lopen zou ik al niet verder in het medische zoeken.
Dan is het gewoon uitproberen!

@silence: waar zijn sporen en een zweep dan voor?
dacht dat ie er voor waren als er zo'n probleem zou ontstaan je iets meer zou hebben.
zijn ze voor de sier dan??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:54

@juudje84 Rij jij paard??
En waar rij je ??

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:56

Vooral sporen zijn er absoluut niet voor om je paard vooruit te krijgen, want dan ben je ze echt ontzettend verkeerd aan het gebruiken. Deze zijn er om je hulpen te verfijnen.
Voor de sier maak jij ervan........ze hebben wel degelijk een functie, maar je dient ze op de goede manier te gebruiken.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:26

Zou je niet een klein filmpje van het "staken" van je pony kunnen maken en het op bokt zetten. Ik denk dat er dan wel een paar mensen hier zijn die je verder kunnen helpen Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:41

midgie schreef:
@juudje84 Rij jij paard??
En waar rij je ??

ik rij paard en rij thuis

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:46

Mijn grootste paard had dit ook toen mijn vriend net op haar leerde rijden. Uiteindelijk bleek dat ze dit deed omdat ze niet wist wat m'n vriend van haar wou. Misschien iets in die aard?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:38

Ik denk ook dat ze niet van huis weg wil en op deze manier probeert haar zin te krijgen..
Doet ze dit ook met een ander erbij?
misschien eens iemand op de fiets mee vragen..
Ik zou proberen rustig op te bouwen zodat je paard het niet als straf ziet om weg te gaan..misschien eens wandelen met haar..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:24

ik heb er vroeger ook zo eentje gekend, wilde met niemand erop lopen, allen als hij van achter werd aangejaagd met longeerzweep. Mocht er toen zelf een x op rijden, maar ik had geen problemen ( klikte blijkbaar), tot frustatie van anderen. Ik denk dat een stukje duidelijkheid naar het paard belangrijk is en belonen voor juist gedrag, desnoods dat hij achter iemand aan kan lopen of achter een ander paard aan ( blijven kudde dieren).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:18

Oh wat leuk, ik heb ook zo'n pony die nooit wilde lopen Haha! hij maakte er een soort van spelletje van.
Stilstaan en nergens op reageren, dan ineens hard door de bakracen en op de noodrem. Daar staat pony'tje vrolijk om zich heen te kijken en speurt er weer vandoor een paar rondjes door de bak en staat weer stil Haha!
medisch was hij in orde, geen gebitsproblemen.. gewoon erg eigenwijs Haha!

Loopt de pony eenmaal een paar passen, beloon hem dan goed, dit is voor het paard een bevestiging dat hij iets goed doet.
Hoe oud is de pony eigenlijk?
Misschien kent hij de hulpen niet, wat dat betreft zou je beter helemaal bij de basis kunnen beginnen en dat is longeren met je stemhulpen.
Als jij er eenmaal op zit en je geeft been en stemhulp 'stap' bijvoorbeeld, weet hij dat hij moet stappen. Zo zou ik kleine stukjes trainen, desnoods met iemand ernaast.

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:01

Eten voor z'n neus houden en tegelijk been geven. Hoe oud is ie? Is ie wel doorgereden, misschien snapt hij het wel niet!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:24

rij niet met sporen maar met hand en been laat hem met lange teugel lopen en laat hem op eigen benen lopen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:29

Als alle medische redenen zijn uitgesloten zou je je paard aan de longeerlijn kunnen gaan trainen. Dan vervolgens iemand in het midden van de bak zetten die je paard voorwaarts houd, d.m.v. stemhulpen of eventueel een zwiepje met de longeerlijn. Je kan ook eerst een tijdje aan de longeerlijn rijden. Als het rijden dat goed gaat, d.w.z. je paard gaat gewoon weer voorwaarts zou je los kunnen gaan rijden met een persoon in het midden en dan uiteindelijk weer helemaal alleen in de bak. Dit krijg je niet in 1 dag voor elkaar, maar moet je gewoon opbouwen Knipoog Succes!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:53

goede ideeën..