Eigen conditie opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

Eigen conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:29

Ik weet niet of het hier goed staat en als er al een topic over is
hoor ik het wel, maar ik had een vraagje.
Ik sport vrij veel dus met mijn "gewone" conditie is niets mis alleen mijn "paardrij" conditie is echt bar slecht.
Snel moe en kramp in mijn benen.
Zijn er oefeningen, specifiek voor ruiters, om je conditie op te bouwen
en je spieren soepeler en minder snel verzuurd te krijgen?

idske

Re: Eigen conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:50

Hardlopen in het zand is een hele goed oefening.
Maar als je geen strand o.i in de buurt hebt, dan helpt fietsen (spinning) of roeien ook heel goed!

Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:51

Kramp in je benen is een teken dat je teveel spanning in je benen hebt met rijden. paardrijden is een sport die je vanuit ontspanning moet beoefenen.
Neem eens zitles van een centered riding instructeur, ga pilates doen om je bewust te worden van je lichaam en kijk eens in de boeken 'Basis rijkunst, wat beweegt de ruiter' van Anne Muller en 'Centered riding 2' van Sally Swift voor oefeningen voor het trainen van je lichaam zonder paard.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:52

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 17:21

De kramp in mijn benen zit vooral in mijn kuiten en rond mijn enkels en komt doordat de spieren daar nog erg kort en stijf zijn, maar bedankt voor de tip.
Die site is echt super, ga daar is mee aan de slag

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:26

Kramp ontstaat doordat je je spieren aanspant. Dat kunnen dus ook je kuitspieren en de spieren rond je enekels en voet zijn! Ook je knie- en enkelgewrichten moeten kunnen veren als je rijd, anders ga je stuiteren en klemmen. Wordt je dus bewust van het feit dat je deze spieren aanspant en ontspan ze dan ook! Daarvoor is pilates bedoeld.

Als je rijd moet iemand zonder problemen onder je bal van je voet zijn hand kunnen zetten en je been optillen zonder dat je uit balans raakt! Zoniet dan span je teveel aan en zet je gewrichten vast. Probeer het maar eens op een stilstaand paard met een helpen (iemand die je been optilt op de plek waar je beugel zit en dan recht omhoog) en in stap.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:15

Ik heb juist met paardrijden heel veel last van kramp in mijn zij. ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:19

Je bedoeld zijsteken of echte spierkrampen? Spierkrampen in de zij heb ik nog nooit van gehoord.
Zijsteken ontstaan als er te weinig zuurstof in het bloed kan worden opgenomen en de milt samenknijpt in een poging extra rode bloedcellen in de bloedstroom te krijgen.
Dat laatste kun je oplossen door regelmatig (2 tot 3 keer per week) te gaan hardlopen. Ongeveer een half uurtje op een tempo waarbij je nog normaal kunt praten (dat zal in het begin errug langzaam zijn).

345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:39

kramp is een teken van vermoeidheid. Je zou je beenspiern moeten trainen.
Denkl er ook aan dat je genoeg moet drinken anders kan dat ook kramp veroorzaken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:50

Zorg in ieder geval voor een zadel wat ook echt goed bij jou past en rij niet met te korte beugels.
Wees daar echt voorzichtig mee hoor.

Ik reed ook altijd met hele korte beugels, maar op een gegeven moment kreeg ik heel erg last van m'n onderbenen. Beugels langer gedaan, maar het ging niet meer over. Op het laatst begon m'n rechterbeen al na 20 minuten pijn te doen. Echt zo'n verzuurd gevoel, later ging m'n hele been tintelen en voelde ik m'n tenen niet meer.
Ben naar een sportarts geweest, die constateerde logesyndroom. Ben er 3 weken geleden aan geopereerd en nu gaat het weer stukken beter.

Is het bij jou echt kramp of meer een langzaam opkomende pijn?

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:51

@lisannos: Kramp in je zij of tewel steken in je zij komen meestal doordat je niet goed adem haalt. Let er op dat je als je paard zit niet oppervlakkig gaat adem halen, of je adem langer inhoud dan je normaal doet. Daarnaast wil rennen zoals in de post hierboven aangegeven ook helpen.

Kramp in spieren komt meestal door een slechte warming up. Sommige mensen moeten gewoon even een paar rondjes door/rond de bak rennen / huppelen en hun spieren oprekken voor ze gaan sporten.
Daarnaast komt kramp ook erg vaak voor door magnesium gebrek, een sportdrankje voor en na het sporten met magenesium of een magnesium suplement van de drogist kunnen in zo'n geval helpen.

Ook is het belangrijk om zo ontspannen mogelijk op je paard te zitten, het verstellen van beugels kan hier soms mee helpen. Je moet je benen niet om je paard klemmen doe je dat wel krijg je uiteindelijk last van je spieren.

Daarnaast geld natuurlijk hoe vaker je een bepaalde spier gebruikt des te getrainder hij wordt dus hoe minder kramp. Zelfde geld eigenlijk voor het moe worden van paardrijden. Vergis je niet paardrijden is een inspannende sport voor zowel paard als ruiter en je gebruikt spieren die je bij andere sporten niet gebruikt het gebruik van ontgetrainde spieren put uit, dus naarmate je meer rijd zal die moeheid waarschijnlijk minder worden..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:04

volgens mij zijn zijsteken een oorzaak van doorbloeding. dat wil zeggen, wanneer je rijd, is de vraag van je lijf naar een goede bloed doorstroming heel groot, want je sport. dan kan het zijn dat je bloed tot het moment dat je op je paard stapt net vooral bezig was met de extra doorbloeding van je milt of lever. en als je bloed dan opeens meer aandacht aan andere delen van je lijf moet geven, dan trekt het vliesje om de ingewanden zich wat samen. en dat zijn de steken die je voelt. dit heb ik me laten vertellen door goede artsen, omdat ik hier vroeger zelf vaak last van had. een tip, eet niet te vlak voor het sporten aan! en als je steken krijgt, moet je even goed ontspannen, dus niet stug door proberen te rijden, maar even wat rek en strek bewegingen maken op je paard om de doorbloeding in je HELE lijf weer te activeren.

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:33

Amadeo schreef:
volgens mij zijn zijsteken een oorzaak van doorbloeding. dat wil zeggen, wanneer je rijd, is de vraag van je lijf naar een goede bloed doorstroming heel groot, want je sport. dan kan het zijn dat je bloed tot het moment dat je op je paard stapt net vooral bezig was met de extra doorbloeding van je milt of lever. en als je bloed dan opeens meer aandacht aan andere delen van je lijf moet geven, dan trekt het vliesje om de ingewanden zich wat samen. en dat zijn de steken die je voelt. dit heb ik me laten vertellen door goede artsen, omdat ik hier vroeger zelf vaak last van had. een tip, eet niet te vlak voor het sporten aan! en als je steken krijgt, moet je even goed ontspannen, dus niet stug door proberen te rijden, maar even wat rek en strek bewegingen maken op je paard om de doorbloeding in je HELE lijf weer te activeren.

Ja dit is hetzelfde wat ik heb gehoord.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:36

Ik heb nog nooit last gehad van wat jij beschrijft..

en ik doe aan ong 2 uur fietsen per dag, total body en body combat (sportschool) haha dus miss is een van die dingen het wel.. verder veel paardrijden werkt miss ook?? ik rij 2 paarden per dag..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:39

Een goede conditie is inderdaad erg belangrijk, ook emt paardrijden. Het voorkomt spierkrampen en steken in je zij.
Ga regelmatig wandelen of fietsen. Op internet zijn ook mooie schema's te vinden voor beginnende hardlopers, en die zijn echt goed te doen Ja Voordeel van deze sporten is dat je ze altijd zelf kunt doen en het kost niet veel. Nadeel is wel dat je de nodige zelfdisciplne nodig hebt om het vol te houden.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:54

Ik had precies hetzelfde! Altijd kramp in mijn benen. Ben nu elke dag 20 minuten met de mountainbike onderweg en ik heb er helemaal geen last meer van.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 07:45

in de nieuwe bit staat ook een artikel met oefeningen om je eigen conditie op te bouwen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:37

trampolinespringen is ook heel goed voor je balans en je conditie.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:55

ga eens naar een sportschool en laat daar een goed traniningsschema maken.

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:55

Veel hardlopen helpt echt