Accepteerd geen druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Accepteerd geen druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:31

Okee Clown
Mijn pony accepteerd geen druk in de mond, oftwel, verbinding.
Ik rij heel vaak met vrijwel niets in mijn handen.
Zoek ik de verbinding op dan schuift hij zo in dat ik een half rondje later weer geen verbinding heb.
Voorwaarts rijden, maar dat hoofd blijft daar.
Heb hier vooral last van tijdens bijvoorbeeld de middendraf om die goed van achter naar voor te rijden heb ik wel een bepaalde mate van verbinding nodig maar als ik die opzoek ontvang ik alleen maar spanning.
Ook bij laag en rond heb ik vaak niets in mijn handen.
Heb besloten een osteopaat te laten komen (over 2/3 weken) en zadel, gebit etc zijn nog niet zo heel lang geleden opnieuw gecheckt...
Ik weet het niet meer...

Iemand?
Alsjeblieft? Haha!

Amadeo

Re: Accepteerd geen druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:53

is moeilijk om zo van een afstand te bepalen, maar ik denk dat goede begeleiding/ introductie zeeeer belangrijk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:48

Gaat het om de pony Mister? Is het iets van de laatste tijd dan? Op de foto's in je profiel en in de link in je onderschrift zie ik namelijk niks van dit probleem terug?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:47

Ja het gaat om Mister.
Dit is niet van de laatste tijd maar iets wat hij al 4 jaar niet accepteerd (zolang ik hem heb).
Ik weet het nu redelijk te verdoezelen en heb er mee om leren gaan maar nu we steeds hoger op de ladder klimmen in de dressuur heb ik toch meer druk nodig.
Eerst was het meer 'okee, jou gebied, ik zal er niet aanzitten'.
Maar nu heb ik dat contact soms echt nodig, vooral bij het wegrijden (anders krijg ik alleen maar meer knieactie ipv verruiming).
Nu ik me er mee ga 'bemoeien' (wat ik nu zo'n 2/3 maanden doe) hebben we wel meer 'strijd' op dat gebied.

Het is vaak niet te zien inderdaad maar ik voel het zeker wel.
Ik zal even kijken of ik een foto kan vinden waarop het te zien is.

Het is constant een soort los-vast gevoel terwijl ik probeer de druk te behouden en mijn hand zo stil mogelijk te houden.
Hij speelt los-vast in mijn hand maar dan op zo'n manier dat ik niets in mijn handen heb.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:54

Misschien niet helemaal goede foto's maar wat je op de foto's ziet dat voel ik (heb hier mijn teugels wat te lang) maar zo voelt het dus ook als ik mijn teugels wel op maat heb.
Hij blijft gewoon ontspannen en nageeflijk, ik heb alleen niets in handen. Clown
Overigens pakt hij sommige stukken ook heel goed op en blijf ik het contact houden (gaat steeds beter).

Afbeelding
Afbeelding

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:00

Hmm.. lastig... Want als hij helemaal los is aan de voorkant, kun jij eigenlijk niks...
Lukt het ook niet als je meer naar de hand toe rijdt, dat hij dan zelf wat meer verbinding pakt? Goed om osteopaat te laten komen, wie weet of die wat ziet.
Misschien zou je een keer het pessoa kunnen proberen (weet niet of je dat nu al doet?). Wat zegt je instructeur erover?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:07

Het is inderdaad duidelijk te zien dat hij het bit ontwijkt en niet van achteruit en mooi ontspannen over zijn rug loopt. Goed dat je er een osteopaat bij haalt. Net als Anandi_ ben ik benieuwd wat je instructeur er van zegt.

Begrijp dat hij ook al wat op leeftijd is, heb je ook al naar zijn tanden laten kijken?

Oprichting komt van achter uit, dus je hebt niet per definitie meer druk nodig denk ik.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:12

Pessoa heb ik een tijdje gedaan en ga ik ook zeker binnenkort weer oppakken (beviel erg goed, ook in het algemeen).
Bij het voorwaarts rijden blijft de druk vaak hetzelfde.
Mijn instucteur raad mij aan om toch steeds maar weer die druk te blijven opzoeken en om vooral niet mee te gaan doen met mijn handen (het los-vast pakken).
We werken dus vooral aan een stille hand die toch de druk opzoekt en we proberen die druk ook zo lang mogelijk te behouden.

Gebit is iets meer dan een half jaar geleden gecontroleerd maar ik wacht even op het 'collectieve' tandarts bezoek van stal.

Oprichting komt inderdaad van achter maar als ik niets in mijn handen heb kan ik opzich niet zoveel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:15

Ik heb overigens niet het idee dat hij zijn achterhand er niet bij heeft...
Ik ben zelf nogal precies op de achterhand en krijg vaak te horen dat 'als je die achterhand er nog meer onder wilt dan gaat hij op zijn achterbenen lopen'.
Probeer hem ook zo goed mogelijk over de rug te laten lopen.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:10

Zat nog even de foto's te bekijken, en vooral op de 1e lijkt het of hij een beetje in een houding loopt en zijn rug een beetje wegdrukt. Je hebt ook veel paarden die diep of in een houding lopen, waardoor ze heel los aan de voorkant worden, omdat ze hun rug niet helemaal loslaten. Weet niet of dit bij jou het geval is, want een foto is natuurlijk alleen maar een momentopname. Denk dat het iig goed is om dan de osteopaat te laten kijken, en ook zeker er nog een keer een tandarts bij halen. In een halfjaar kan er veel gebeuren Knipoog Denk dat je instructeur dit op een goede manier aanpakt, maar ben toch wel benieuwd of de osteopaat wat ziet!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 20:20

Klopt wat je zegt, hij loopt graag wat in zijn eigen houding.
De foto is inderdaad een moment opname maar het beeld wel goed uit wat ik voel (ook als hij zijn rug wel goed gebruikt).
Ik ben ook benieuwd naar wat de osteopaat ziet. Ik persoonlijk denk dat er in zijn rug wat 'vast' zit waardoor hij moeite heeft zich daar helemaal los te laten. Het lijkt nu alsof hij wel graag wil maar het niet helemaal durft.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 13-03-08 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:23

Kun je wel halsstrekken? En zoekt hij daar dan wel contact?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 20:27

Halsstrekken doet hij wel maar ook daarin heb ik niet altijd contact.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:12

Hoe gaat het met mister? En hoe oud is de pony nu? Is hij van jou of lease je hem? Ik ken hem nog van vroeger! Wat leuk om hem zo weer te zien!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:05

Ik Pb even

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:05

Misschien dat ze een ander (type) bitje beter accepteerd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:11

Ik ga vandaag eens rijden met een dubbelgebroken bit.
Enkelgebroken kan nog wel eens knevelen ving ik vandaag op.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:22

Zoals ik zie op de foto lijkt het wel dat hij achter de teugel loopt, dus niet door zijn rug heen wil.

king deed dit ook maar die had last van zijn tanden en die zijn toen tot twee keer toe in drie maanden geveild.

Je zou kunnen proberen meer tempo wisselingen en hele klein voltes kijken of hij zijn rug wil loslaten en heel goed van achteruit werken.

Op de andere foto's loopt hij netjes, en misschien indd een dubbelgebroken bitje proberen Knipoog
en net als wat je zelf al zegt kijken wat een osteopaat zegt.

sterkte Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:34

Moet dan ook vooral zorgen dat hij niet te diep komt. Lachen
Ga ik ook extra op letten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:18

ookal gaat ie heel diep of met de kin op de borst pak dan meer druk. Als ie ergens loopt waar ie niet volgens jou moet lopen moet je het daar wat onprettig maken door juist wel druk erop te nemen. stuur steeds het neusje naar binnen en probeer van daaruit na te laten geven richting het halsstrekken. Zodra je de teugel los laat ben je de klos dan moet je weer opnieuw beginnen. als moet je de teugels super kort pakken pak altijd druk!!!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:27

Ik ken je 'probleem'. De mijne doet het namelijk ook. Ik ben dan wel niet serieus met dressuur bezig, maar om dr soepel te houden train ik in het bos wat dressuuroefeningen.
Ze loopt netjes nageeflijk (dus geen valse knik) maar als ik druk op mn teugels zet om contact te houden dan kruipt ze vol achter de teugel om die druk kwijt te raken. Vooruit drijven gaat dan wel, maar dr koppie gaat pas mee als ik de teugels weer los laat zegmaar. Voor mij persoonlijk is dit niet zo'n ramp, dan rijd ik wel met lossere teugel, maar snap dat als je hoger en verder wilt komen dat het dan wel fijn is als je contact kan houden.

Een vriendin van me had dit probleem ook, het paard kroop continu achter de teugel. Zij is klassiek gaan rijden en heeft daar (net als bovenstaande post) geleerd om altijd contact te houden, waar het paard ook loopt, dus ook als ie achter de teugel gaat zitten, gewoon doorrijden maar wel zorgen dat je het contact houd wat jij wilt hebben. Bij haar is het probleem nu geen probleem meer, en dr paard loopt precies op de loodlijn met contact. Precies kan ik het je ook niet vertellen, zal haar een link geven van dit topic.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 18:20

Okee bedankt voor de tips!
Heb zonet met dubbelgebroken bit gereden, kon de druk een stuk beter behouden.
Heb gemerkt dat als ik steeds maar oefeningen blijf vragen ik beter druk blijf houden ipv steeds weer stukjes stappen.
Heb mijn teugels ook iets korter gepakt.

En ik begin mijn zin steeds met 'heb' Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:03

Hier dus de betreffende vriendin van xtostarlight!

Mijn verzorgpaard en ik hebben precies hetzelfde probleem gehad!

Probeer als hij erachter kruipt toch contact te houden (niet superveeldruk, maar gewoon iets van contact). Ga voorlopig gewoon eens aan de gang met simpel rechtrichten, en jezelf erin trainen om ook echt contact te houden, dit is namelijk nog wel eens moeilijker dan het lijkt Clown

Longeren zonder bijzet en met contact op een volte van ca. 10 meter wil ook nog wel eens helpen, vooral voor jezelf om dus ook te oefenen op die contactteugel!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 20:39

Bedankt voor je tip!

Punt is, hij kruipt niet vaak achter de teugel maar het gevoel wat je daarbij krijgt heb ik ook als hij gewoon normaal opgericht loopt.
Hij blijft dus te los.

Ik ga extra letten op het altijd contact houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:52

idd een goede osteopaat maar ik krijg toch het idee dat er ook iets met het gebit is. Hoe is hij gevijlt, is hij wel gevijlt?
waar hebben ze toen naar gekeken?
voor niet goed=achter niet goed en andersom maat ik mis ook wat bespiering rond de schoft, misschien meer gerichter trainen en idd rechtrichten.