Ophoudingen, wanneer, hoe waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_justme_

Ophoudingen, wanneer, hoe waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:18

Kan iemand mij uitleggen wanneer je nu ophoudingen moet maken. Ik hoor steeds maar kleine dingen ervan en de puzzel valt voor mij nog niet helemaal in elkaar.

Wanneer maak je nu een hele ophouding?
Wanneer maak je een halve ophouding?
Wanneer ophoudingen met twee teugels tegelijk/ enkele teugel?

Waarom bij sommige paarden wel en sommige paarden niet?

graag leer ik van jullie,

Alvast bedankt!

Lise81

Re: Ophoudingen, wanneer, hoe waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:41

Kort gezegd zoals ik het mij herrinner:
Een hele ophouding maak je als je een overgang rijdt terug naar een langzamer tempo, een halve om het paard te attenderen op wat er komen gaat.
Ophoudingen rij je vooral op je zit, daarnaast bij sommige paarden licht op beide teugels.
Volgens mij is het normaal om dit bij alle paarden te doen, anders wordt het paard niet voorbereid op wat er komen gaat en gaat de beweging ongecontroleerd.
Het gaat bij veel mensen automatisch denk ik. Zonder attentie van je paard, open contact met je paard, is het moeilijk om iets gedaan te krijgen.

_justme_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:44

Hoe doe je dat met je zit dan?

En als je het tempo wilt versnellen maak je dan dus ook een halve ophouding omdat dit nog komen gaat?

_justme_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 09:45

Ik had ook eens gehoord dat als je bijvoorbeeld een wending gaat maken dat je dan alleen een halve ophouding geeft op de binnenteugel omdat het paard dan weet dat er een wending komt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:53

Een hele ophouding is een ophouding naar halt. Als je van draf naar stap gaat gebruik je een halve ophouding.

Een halve ophouding in niet de helft van een hele, maar al naar gelang je er mee wilt bereiken een attendering voor je paard. Een ophouding, heel of half, wordt altijd gegeven in combinatie met een been en zithulp. Op die manier kan een ophouding meerdere betekenissen hebben: Let op, langzamer, kijk naar die kant, ontspan enz.
HEt is dus ook moeilijk aan te geven wanneer precies een ophouding gegeven moet worden. Daarvoor heb je ruitergevoel nodig. Daar komt ook nog eens bij dat elk paard verschillend is en op een ander moment een ophouding nodig heeft.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:21

Ik heb geleerd om een halve ophouding te gebruiken om je paard er op te attenderen dat er een oefening of een overgang komen gaat. zodat je niet je paard overvalt met een plotselinge galophulp uit het niets. een hele ophouding gebruik ik voor tempoovergangen naar van galop naar draf en van draf naar stap en halt. zo lijkt me het duidelijk voor het paard. als je de teugels kort hebt, en je pinken iets naar voren gekanteld is het makkelijker om een kleine ophouding te geven die bijna niet zichtbaar is voor een eventuele jury.
de zit en de stem vind ik ook erg belangrijk, eerst je buikspieren aan spannen en gaan zitten alsof je al in stap zit zegmaar. (uitleggen is moeilijk Vork )

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:30

[quote="Alicia2u"]Een hele ophouding is een ophouding naar halt. Als je van draf naar stap gaat gebruik je een halve ophouding.[quote]

Hier ben ik het niet mee eens. Een hele ophouding is niet per definitie alleen de overgang naar halt, maar zoals al eerder gezegd werd, een overgang naar een langzamer tempo. Een halve is een teken om het paard wat meer te verzamelen, en dit is wenselijk bij het inzetten van o.a. een oefening; een wending of zijwaarste gang bijv. Je maakt een overgang met je zit, eventueel ondersteunt door de handen. Met je zit doe je door je bovenbenen als het waren wat aan te knijpen. Maar halve ophoudingen rijd je dus niet alléén voor een oefening aan, maar altijd wanneer je meer verzameling van je paard wilt hebben.

Heb je hier iets aan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:33

Formeel betekent een hele ophouding inderdaad alleen de overgang naar het halthouden. Verder ben ik het wel met Amadeo eens. Een halve ophouding is een seintje aan je paard "let op, ik wil iets van je" en kan varieren van alleen het attent worden op de ruiter tot het sluiten voor een pirouette en alles wat ertussen zit.

http://www.google.com/search?sourceid=n ... houding%22

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:58

Ik moet me verontschuldigen, ik ben overhaast een ondoordacht aan het antwoorden geslagen. Een hele is WEL voor het maken van de overgang naar halt!

Sorry .........

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:58

uitleg van Marlies van Baalen:

In dit verband is het goed om direct het onderscheid uit te leggen tussen een hele ophouding en een halve ophouding. Een hele ophouding pas je toe wanneer je paard wilt laten halthouden. Een halve ophouding lijkt op een hele ophouding, maar is in alles wat subtieler. Een halve ophouding gebruik je om tempowisselingen te rijden of van de ene in de andere gang over te gaan. Ook gebruik je een halve ophouding om je paard alert te houden en ter voorbereiding op het rijden van oefeningen. Bij het rijden van ophoudingen is het belangrijk dat je ophoudingen goed doorkomen en dat je ten allen tijden een zachte hand houdt.

_justme_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:26

Ok mensen, heel erg bedankt voor de uitleg, ik begin het al een beetje door te krijgen.
Dus alleen een hele ophouding als het paard moet halthouden. Dit kan dan zijn van de stap naar halt maar ook van de draf naar halt.
een halve ophouding als je je paard ergens op wilt attenderen. Dit kan zijn een tempoversnelling, een tempovertraging of om je paard voor te bereiden op een oefening.

Dit alles doe je dus met je zit (door je spieren in je bovenbeen een keer samen te trekken) en eventueel met een teugelhulp.

Moet je die teugelhulp nu op beide teugels geven? alleen op de buitenteugel of alleen op de binnenteugel?

_justme_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:30

Ik hoor namelijk in mijn les wel eens dat mensen een ophouding op de buitenteugel moeten maken als het paard van de hoefslag af dreigt te gaan wanneer dit niet debedoeling is.

Ook heb ik wel eens gehoord dat je een halve ophouding moest maken op alleen de binnenteugel als je wilt afwenden. Is dit juist?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:33

hangt er vanaf wat je wil, en heo fijn je paard aan de hulpen is. Als ik een halve ophouding geef omdat ik bv daarna wil gaan uitstrekken, doe ik dat alleen op mijn zit zodat ze achter wat actiever wordt. Komt er na de halve ophouding bv schouderbinnenwaarts, bereid ik ook de stellign en buiging al voor door iets meer binnenbeen en een klein beetje binnenteugel te gebruiken. Voor afwenden is dat in principe hetzelfde.

Wb het van de hoefslag lopen, dat zou ik eerder oplossen door met binnenbeen in te komen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:36

dat is toch vooral een gevoelskwestie. meestal op 2 teugels, maar het kan ook 1 teugel zijn, ligt helemaal aan de situatie...... ik zou zeggen, probeer eens wat uit zodat je leert wat de gevolgen zijn en zodat jij je ruitergevoel ook verder kan ontwikkelen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:35

Een halve ophouding kan bij mij ook het aanspannen van de bekkenbodemspieren zijn (erg subtiel) en is dus niet per definitie een teugelhulp.
Het ligt er een beetje aan welke stroming van de dressuur je volgt; soms wordt er op de buitenteugel gereden, soms op de binnenteugel en soms op allebei. Het is maar net wat er voor jou en je paard werkt.

Wil ik bijvoorbeeld stelling naar binnen vragen, geef ik een halve ophouding van maximaal 100g in de buitenteugel met ondersteuning van het binnenbeen en binnenzitbeenknobbel. Wil ik afwenden geef ik een wat sterkere halve ophouding van 200g op de buitenteugel die ik aanhoud tot het paard wend (in combinatie met been en zithulpen). Zo ook met zijgangen.
Wil ik echter een overgang of tempowisseling maken, dan geef ik een halve ophouding op de binnenteugel (de kracht afhankelijk van de grote van de tempowisseling, maar nooit meer dan 400g).
De ophoding op twee teugels gebuik ik enkel bij het halthouden en bij het achterwaarts gaan (niet meer dan 400g). Op die manier is het voor het paard duidelijk of het om een tempowisseling of een volledige overgang naar halt gaat.

Er zijn echter ook mensen die het helemaal anders aanpakken. Hierboven staat beschreven hoe ik de ophoudingen met mijn paard gebruik.