angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiirstenp

angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:22

hallo,

veel mensen zeggen dat ik erg leuk kan rijden,
maar dat ik wel angst heb,
en daardoor lukt het rijden vaak niet.

ik voel het zelf ook.
met paarden en pony's die ik zou moeten aanpakken,
daarbij ben ik bang dat er iets gaat gebeuren.

en bv,
als een paard gaat bokken als je hem met een zweepje raakt,
dan ben ik bang dat er iets engs gaat gebeuren.
ook al heeft het paard het wel nodig...

hebben jullie tips voor mij?

alvast bedankt,
Kirsten

Rebtor

Re: angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:49

Uit je verhaal maak ik op dat je op verschillende paarden rijd (manege?), en dit al een tijdje doet.
Angst en paarden is een lastige en vervelende combinatie juist omdat paarden dit vaak aanvoelen en dan nog weleens extra gaan klieren. Toch is het belangrijk dat je je paard niet over je heen laat lopen door je angsten.

wat vaak bij mij helpt is het paard leren kennen, zeker als ook anderen op dat paard rijden. Ga eens aan de rand van de bak zitten en kijk hoe een paard reageerd op dingen als anderen er op zitten. Als je weet wat er komen gaat kan je je daarop voorbereiden.
En zoals altijd probeer een band op te bouwen met het dier, ook voor het rijden kom ruim van te voren en neem je tijd voor je erop stapt maar laat ook voor het rijden duidelijk merken wie er de baas is maar behandel het paard met respect.

Daarnaast, neem les en als je instructrice zegt dat je het paard een tik moet geven doe dat dan ook.. Vaak is het makkelijker om de beslissing te nemen als een ander het zegt dan wanneer je alleen in een bak rijd en zelf die beslissing moet maken, want dan doe je het uiteindelijk niet..

Uiteindelijk zal je je angst zelf moeten overwinnen en dat houd in dat je even diep adem moet halen en die tik moet geven, dit is heel lastig en vereist wat moed maar de eerste keer in het diepe springen toen je zwemles had was ook eng uiteindelijk went het wel Haha!

succes ermee Haha!
Laatst bijgewerkt door Rebtor op 11-03-08 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:59

hm..lastig
je zegt dat je leuk kan rijden dus ik verwacht dat je al even rijd enz
als een paard een bok geeeft enz hoeft het niet vervelend af te lopen
je moet laten zien dat jij de baas bent plus dat je overal van leert
je moet in het leven steeds je grenzen verleggen en als je dat gedaan hebt
ben je daar ook blij om

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:00

ik herken je gevoel wel, mijn zus heeft ook schrik te pakken ...

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:35

bedankt voor de reacties.
maar ik ben al verscheidene keren pijnlijk terecht gekomen,
zelfs een keer in het ziekenhuis:P
en ik ben nou eenmaal niet zo'n doorzetter.
maar toch wil ik natuurlijk wel blijven paardrijden,
want ik vind het echt heerlijk!

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:34

Wat vervelend dat je angst hebt:( Vooral bij paardrijden komt dat niet zo goed van pas! Maar misschien is een tip om een keertje privéles te nemen, dan heb je een instructrice die alleen op jou let en als je van te voren zegt dat je een beetje bang bent, zal ze daar wel rekening mee houden. Als je weer een beetje van voor af aan begint met rijden op paarden die jij kan vertrouwen dan komt het allemaal wel goed!
Zelf heb ik nu een leasepaardje samen met een vriendin en daar ben ik ook af en toe bang voor! Niet omdat ik echt bang ben of hoef te zijn, maar omdat ik denk als het fout gaat, raak ik hem misschien kwijt en dat zou ik nooit willen! Maar hij voelt heel snel wanneer ik bang ben dat er iets gebeurt, omdat mijn houding dan verandert en dat pikt hij gelijk op met zijn meesterbrein.
Maar uiteindelijk overwin je je angst wel, gewoon moed blijven houden en blijven doen wat je leuk vindt!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:44

Misschien zou je een moeten kijken of je een tijdje (prive)les kan krijgen met iemand die je hierin begeleidt. Het is goed voor je om weer een fijne band op te bouwen met je paard, het vertrouwen terug te krijgen en in te zien dat een paard je niet zomaar iets zal doen als je goed voor hem bent.

Neem anders eens een kijkje op mijn site. Zelf heb ik ook ervaring met mensen met angst en heb al veel leuke reacties ondervonden over mijn wijze van respectvol, liefdevol en begripvol omgaan paarden. Je moet je op je gemak voelen bij het paard, anders zal hij/zij zich ook niet op zijn gemak voelen.

In ieder geval succes ermee en ik hoop dat je nog veel plezier gaat beleven met paarden.

_justme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:06

Hoi!
Ik herken je probleem. Ik heb ook angst voor paarden. Ik rijd al mijn hele leven en ben er vroeger misschien 3 keer afgevallen in totaal. Dit is verder ook helemaal niet pijnlijk geweest maar toch blijf ik die angst houden.
Ik heb vooral angst als andere paarden te dicht in de buurt komen en ik de oren naar achteren zie gaan of als het paard iets doet waardoor ik het gevoel van controle kwijt ben.

Als ik een aantal keer op hetzelfde paard heb gereden weet ik wat ik kan verwachten en dan groeit mijn zelfverzekerdheid met de minuut. Ik kan dan ook best leuk rijden.

Als er iets gebeurt waardoor ik onzeker wordt, dan gaan mn benen/handen trillen en dan ben ik terug bij af. Zo jammer is dat want dan heb ik het gevoel dat ik niets meer kan. De tranen springen soms dan in mijn ogen omdat ik zo baal dat het gevoel weer terugkomt.

Het is inderdaad stapje bij beetje overwinnen en vaker op dezelfde paarden rijden. Ook kijken als anderen erop rijden helpt.

Een tip die ik je kan meegeven die mij persoonlijk ook heel erg helpt:
Doe alleen dingen als je je heel zeker voelt. Dus ga niet terwijl je heel bang bent in galop omdat iemand anders het zegt. Dan doet het paard dus wat iemand anders wil terwijl hij voelt dat jij twijfelt. Dan kunnen er in mijn ogen meer enge dingen gebeuren.
Overwin dus stapje bij beetje en geef de hulpen alleen als je er zelf helemaal achter staat. Zorg dat je consequent blijft. Als je bijvoorbeeld van galop terug naar draf wilt en je paard gaat al eerder dan dat jij de hulpen ervoor hebt gegeven denk dan niet van het geeft niet ik wilde zelf ook draven, nee spring nog een keer aan in galop en zorg dat hij pas terug gaat wanneer jij de hulpen geeft. Ook al is dit na 3 sec.
Zo voelt het paard dat jij de baas bent en dan kun je er veel meer mee en groeit jou zelfverzekerdheid ook!

Nog een ding, durf je bepaalde dingen niet die je op andere paarden wel durfde ga het dan niet forceren omdat je niet wilt falen ten opzichte van de vorige keer. Accepteer het en zie het als een uitdaging.

verder moet je om bepaalde dingen te overwinnen toch elke keer weer de moed hebben, dat weet ik, dat is ook heel eng maar soms zie je dat als je het een keer gedaan hebt dat het een eitje is.

Luister naar je gevoel dat zegt meer dan je verstand.

Veel succes!!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:15

Ik ken het probleem, ik ben zelf ook bang geweest. Ik heb toen lessen gehad aan de longe en zonder zadel, zodat ik langzaam weer vertrouwen heb gekregen ik mijn eigen kunnen en zit. Dat heeft echt heel erg geholpen!
Ik ben later er nog best wel een afgevallen, maar ik ben mijn angst helemaal kwijt Haha!

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:33

Ik durf niet meer zonder beugels of zadel te rijden. Ik ben een keer zo gevallen dat ik op de grond lag naar adem te happen, omdat de pony schrok (dat doet ie vaak) en ik geen beugels in had. nu probeer ik met beugels weer vertrouwen te winnen. Ik durf amper lange teugel te geven... Verdrietig

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:16

Zou het niet helpen een tijdje te rijden op een echt braaaf paard ,
Dat geen stap verkeerd doet ?
En als het vertrouwen een beetje terug is terug wat meer op andere paardjes gaan rijden ?

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:43

bedankt voor alle reacties. Pling
morgen ga ik weer rijden,
ik wordt dan waarschijnlijk op een erg lastig(schrikkerig) paard gezet.
hij loopt leuk hoor, (daar niet van Tong uitsteken )
maar toch blijft het wel eng...
en er rijden meerdere mensen in de les,
dus ze kunnen mij en mijn paard niet gaan longeren Tong uitsteken

maar ik zal proberen net zo als jullie niet de moed op te geven.

amber1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:18

_justme_:
ik herken je verhaal precies, ik heb meestal ook angst tijdens het rijden, terwijl ik er niet eens een reden voor is, vroeger nooit hard vanaf gevallen, maar toch ben ik bang.
Laatst reed ik op kamp op een paard dat jong was, en nog maar een paar maanden onder het zadel was.
ik was nogal gespannen, omdat ik gewoon bang was dat ie dr vandoor ging ofzo, en doordat ik zo gespannen was, ging hij ir inderdaad vandoor, en viel ik er af.
Dit is niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen, maar op de manege rijd ik altijd op een vast paard, en die is egt braaf, en daar durf ik wel goed op, dus ik heb wel wat gehad aan deze verhalen! dankjullie!

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:49

heey
kheb ook af en toe een dergelijke angst
bij mij helpt het als er iemand bij is en die me aanmoedigt
en alsk dan mijn paard een tik moet geven dan doe ik dat in een scherpe bocht
als mijn paard dan een bok wil geven, dan gaat die dat veel minder snel willen doen of ook minder hoog omdat hij weet dat hij in die bocht zijn evenwicht kan kwijt geraken.

wat ook helpt is zingen, fluiten, neuriën of roepen want als je bang bent dan stop je meestal met inademen en word je stijf. Je paard voelt dit en gaat daarvan profiteren ofwel wordt hij ook bang.
Door te zingen,... ga je terug uitademen en dan ga je je ook beter ontspannen.
Er is zo'n liedje van Samson & Gert : "Als je bang bent in het donker, moet je fluiten"

kwens je nog veel succes!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:55

een goede ruiter valt minsters 7x dus nog even doorzetten :p

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:52

Ik heb ook angst voor paarden, maar dat ben ik helemaal aan het opbouwen nu.

Ik heb mijn angst gekregen doordat ik van een paard werd afgeworpen tegen een bakrand terecht ben gekomen.
Een week later ben ik er pas weer opgestapt (Dat mocht eigenlijks niet vanwegen de kneuzingen, maar ik heb het toch gedaan). In een onbekende omgeving met het zelfde paard. Heb er alleen opgestapt zodat ik alles weer kon gaan wenne. Daarna ben ik gestopt en dat had ik nooit moeten doen. Mijn angst nam toe en soms durfde ik op een gegeven moment niet naast een paard te staan, maar ik wou door gaan met het overwinnen. Toen ben ik bij een ander paardje gaan rijden in de hoop dat mijn angst verminderde. Eigenaar eerst opgestapt om te laten zien, begon het paardje gelijk te bokken voor mijn gezicht. Ik er op maar het lukte wel, ik deed alles als er maar iemand in de buurt bleef. Zo ging het door en bij het andere paard kwam ik ook nog wel. Voorzichtig stapte ik daar weer op alleen om even te zitten. We hebben haar later aan het rijden gekregen zonder zadel zelfs en op haar had ik geen angst, maar die was er wel

Toen kreeg ik 2 nieuwe verzorgpaarden omdat met de andere toch niet helemaal lekker ging. Een hengst en een ruin. Eerste keer op de hengst, dat ging supper geen sprankeltje angst. Op de ruin ook geen angst. Maar toen moest ik in de bak met de hengst. Ik merkte dat hij drukker werd en mijn angst nam toe. Hij voelde het en ik kreeg hem niet te stoppen. Zette hem tegen de kant aan maar daar werd het juist erger. Hij ging omhoog met zijn voorbenen. Iemand zag het dat ik bang was en begon me te helpen. Die les heeft me echt geholpen. Een paar weken later afgelope maandag moest ik weer op hem. Vriendin was mee, die kent me zoals ik vroeger was,toen ik alles durfde. Ze zag het echt en hielp me ook. Eerst met hem stappen door de bak er naast , toen er op rondje stappen met iemand er naast en toen een tijdje op de volte. Later ging het veel beter.

Maar ik ben nog steets bang en zo probeer ik het wel telkens een stapje beter te doen tot dat ik een heel groot deel van me angst af kom.