Probleempje met rechte rug en schouders naar achteren houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Irene11_

Probleempje met rechte rug en schouders naar achteren houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 17:53

Hoi Allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn zit met rijden. Vaak bij draven en galopperen zit ik wat naar voren en houd ik mijn schouders (dus) ook naar voren. Ik heb al geprobeerd om dat niet te doen. Maar vaak als ik in de spiegels in de bak kijk zie ik het weer. Mijn nicht heeft, om je schouders meer naar achteren te doen, me een tip gegeven; Probeer je schouderbladen(op je rug Tong uitsteken ) als het ware naar elkaar toe te drukken. Maar het probleem is, dat als ik dat doe mijn rug hol wordt. En dat wil ik nou ook weer niet.
Heeft iemand tips? Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Probleempje met rechte rug en schouders naar achteren houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:17

Ik had hetzelfde probleem en heb als tip van een instructrice gekregen om juist vanuit mijn heupen te gaan rijden, door tijdens het lichtrijden voor mijn eigen gevoel tijdens het omhoog komen extreem de heupen naar voren te bewegen. In het begin voelt dat heel erg raar maar het grappige is dat dan automatisch je rug rechter wordt. In galop is daarna bij mij het rechtop zitten bijna vanzelf goedgekomen doordat ik er zo bewust mee bezig was. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:22

wat misschien helpt is overdreven voor je gevoel achterover gaan hangen.(wel x-tje laten checken dat je niet te ver overhelt natuurlijk)..alsof je in een luie stoel zit, goed op je zitbeenknobbels zitten.. en recht voor uit kijken, niet naar de oren van je paard kijken..enne...borst(en) vooruit steken.schpietzen nach foren..of hoe je het ook mag schrijven... Haha!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:57

pak een zweepje en hou die eventjes tijdens het rijden achter je rug
zo tussen je ellebogen achter je rug
zo blijf je rechtopzitten en
probeer het jezelf gewoon aan te leren
btw ik heb als ik veel vertrouwen heb en het goed gaat met rijden
dan doe je net alsof je heel goed met en kijk je voor je uit lekker lang maken jzelf
en rechtop zitten (en als je zo zit gaat alles al een stuk beter)

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:20

Bedankt voor jullie tips! Pling
@ SusanH: Maar ik ga al met mijn heupen goed naar voren bij het lichtrijden dus dat lijkt me niet echt een goed idee.
@ Feminsky: Tja, dat overdreven naar achtere leunen had ik al geprobeerd. Maar toen ging ik té ver naar achteren Bloos .

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:21

Probeer eens naar de klep van je cap te kijken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:25

Philadelphia schreef:
pak een zweepje en hou die eventjes tijdens het rijden achter je rug
zo tussen je ellebogen achter je rug
zo blijf je rechtopzitten en
probeer het jezelf gewoon aan te leren
btw ik heb als ik veel vertrouwen heb en het goed gaat met rijden
dan doe je net alsof je heel goed met en kijk je voor je uit lekker lang maken jzelf
en rechtop zitten (en als je zo zit gaat alles al een stuk beter)

dan moet je wel een braaf paard hebben anders schiet i der vandoor en dan
heb jij dat zweepje achter je rug

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:29

Je moet juist niet je schouderbladen naar elkaar toe trekken/drukken, hierdoor krijg je
te veel spanning in je lichaam. Probeer eens gewoon een keer diep in te ademen
vanuit je borst (fout inademen zeg maar) dan komt je borst vanzelf vooruit en probeer dan bij het uitademen niet direct weer in te zakken. Je kunt als je bovenlichaam recht is beter ietsje meer voorover zitten (wel met je hele bovenlichaam) dan dat je te veel achterover komt te zitten, hierdoor stoor je je paard in zijn beweging, je remt hem dan als het ware terwijl als je ietsje naar voren zit je de voorwaartse beweging ondersteund Lachen

Ik had zelf ook een foute houding, ik zat in stoelzit zeg maar en nu gaat het super Knipoog

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:40

Een goede zit is een kwestie van veel oefenen, en is iets waar veel ruiters hun hele leven mee bezig zijn om te perfectioneren. wees dan ook niet teleurgesteld of verbaast als het niet meteen lukt.

mijn tips:
Zet eens een paar keer iemand aan de zijkant van de bak die je erop wijst dat je je schouders naar voren doet, dit is namelijk gewoon een gewoonte en gewoontes zijn lastig af te leren.

Meestal is het rijden met schouders naar voren rijden een gevolg van een te gespannen bovenlichaam. probeer je te ontspannen. probeer eventueel je beugels een gaatje langer te maken (speel hier een beetje mee) zodat je je mooi lang kan maken en ontspannen rechtop kan gaan zitten.

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:35

heb je ook last van dat je veel naar je paard kijkt?
Ik zit meestal ook wat voorover. Vind mijn paardje veel te mooi!

tip: om je heen kijken, in het begin zelf een beetje naar boven en je borst vol met lucht zuigen en die houding van houden.
En inderdaad iemand vanaf de grond je laten corrigeren!!

Met een open borstkas en dus een rechte rug hou je het rijden ook nog eens veel langer vol, het proberen waard!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:41

HEt is al genoemd maar ik denk dat veel mensen recht zitten verwarren met het naar achterdrukken van de schouders en dan met een holle rug gaan zitten.
Als je voorover gaat zitten dan kantel je ook de je bekken naar voren. Door deze voor je gevoel iets naar achteren te kantelen, zit je al veel rechter.

Wat ik altijd geleerd heb, is te denken aan een touwtje die je borstkas omhoog trekt. Het is een beetje moeilijk te beschrijven maar het is eigenlijk een Mensendieckverhaaltje.
Dat "touwtje" aan je borstkas trekt als het ware je bovenlichaam omhoog en je schouders terug. Dus van bolle houding naar rechte houding. Dit kun je ook oefenen op een stoel of als je staat.
*ik hoop dat je het begrijpt Bloos *
Je schouders laat je ontspannen hangen en dan zit je recht zonder spanning in je rug en schouders.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:44

Ik heb dit probleem ook, Ik krijg dr ook tips voor die hier al veel genoemd worden, Maar als ik mij breed maak, maak ik ook mijn rug hol, en dat mag ook weer niet gebeuren, ik had op mn protocol ook weer een 6 op Mn houding, maar ik heb dr nog zoveel problemen mee..

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:08

Bedankt voor al jullie reacties. Haha!
Dat touwtje aan je hoofd voorstellen vind ik erg moeilijk tijdens het rijden.
Volgens mij is mijn bovenlichaam tijdens het rijden nou niet echt gespannen.
Maar dat ik naar de klep van mijn cap zou moeten kijken vind ik een beetje raar. Daardoor maak je je rug toch niet rechter?! Verward

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:15

_Irene11_ schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Haha!
Dat touwtje aan je hoofd voorstellen vind ik erg moeilijk tijdens het rijden.
Volgens mij is mijn bovenlichaam tijdens het rijden nou niet echt gespannen.
Maar dat ik naar de klep van mijn cap zou moeten kijken vind ik een beetje raar. Daardoor maak je je rug toch niet rechter?! Verward

Juist niet aan je hoofd maar nou ja..tussen je borsten zeg maar..
En als je altijd naar voren kijkt, dus waar je naar toe wilt rijden dan is je hoofdhouding ook gelijk oke