Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:40

Hallo, ik heb een probleem tijdens het rijden namelijk:
Als ik bijvoorbeeld in draf/galop op een volte rijd, ga ik naar de buitenkant hangen en zit ik dus scheef. Daardoor gaat ook heel vaak mijn binnenste beugel uit.. Ik moest van mijn lesgever dus op mijn binnenbeen gaan hangen. Maar als ik dat doe valt mijn paard ontzettend naar binnen, en ik zit (voor mijn gevoel) super scheef. Als ik dan mijn binnenbeen aandruk om mijn paard naar buiten te laten gaan, ga ik ook weer naar buiten hangen (gaat automatisch denk ik omdat ik wil dat mijn paard naar buiten gaat). Vaak reageert mijn paard hier niet op en ben ik ten einde raad Tong uitsteken Ik heb het idee dat ik gewoon automatisch naar de buitenkant word 'gedrukt' en ik vroeg mij af of jullie dat ook hebben, en hoe ik het zo snel mogelijk kan oplossen.
Groeten Tamara.

feliciaa

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:44

ipv naar buitenhangen, naar binnen gaan hangen is geen goede oplossing want zo hoor het ook niet. Probeer recht boven je paard te blijven zitten en alleen je boven lichaam te draaien in de richting waarin je gaat.
Je kan om goed te leren recht boven je paard te blijven zitten op een volte bijvoorbeeld ook zitlessen nemen, dan word je gelongeerd en zit je dus de hele tijd op een volte. Je hoeft je dan alleen maar te consentreren op je zit.
Als je gewoon zelf rijd kan je proberen tijdens een volte er op te letten dat je allebei je hakken goed uitdrukt en op beide beugels even veel druk houd, verder kijk je in de richting waar je naar toe gaat en draai je je boven lichaam een beetje mee.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:09

Hoe lastig het ook klinkt, feliciaa hier boven heeft wel gelijk, als je zelf scheef bent moet je leren om je gewicht recht boven je paard te plaatsen, het beste om dit te leren is met behulp van zitlessen. Het beste te beginnen aan de longe.
veel succes er mee

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:04

Vind ik ook!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:25

HEt is niet zo dat je paard niet naar binnenvalt wanneer jij naar buiten hangt, je voelt het alleen niet!

Als je je paard rechtricht en goed op teugels de wending doorstuurt zal je merken dat je hem met je binnenbeen naar je buitenteugel kan drijven en je paardje niet over zn schouder naar binnen toe valt waardoor jij automatischer recht gaat zitten!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:36

Ik zou je buitenbeugel een x een gaatje korter maken, het lijkt mij dan dat je door de iets kortere beugel wat meer steun aan de buitenkant gaat zoeken en vanzelf wat meer naar binnen gaat leunen.

Maarja dit is geen oplossing voor 'altijd' want als je je linkerbeugel dus korter maakt kan je alleen rechtsom rijden Clown maar je kan het een keertje proberen om het gevoel misschien wat meer te krijgen en dan gaat het daarna misschien ook wel goed Ja

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:22

Ik had eerst dat ik steeds naar binnen hing, wat bij mij heel erg heeft geholpen is steeds denken: schouders op 1 lijn, als je je schouders recht trekt volgt de rest van je lichaam meestal wel.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 19:48

Bedankt voor je reacties! Ik ga het volgende keer allemaal proberen, en dan merk ik vanzelf wel wat bij mij het beste werkt denk ik Lachen

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:24

Misschien kan je proberen inderdaad recht op je paard te gaan zitten.
En je buitenbeen aandieuwen
Wat misschie ook helpt is om de volte te openen en te sluiten!
En dan met je paard mee bewegen

Sucses ermee!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:41

Ik denk ook dat het een probleem van recht gericht zijn is.
Je paard heeft een makkelijke en een moeilijkere kant (net als dat mensen links- en rechtshandig zijn) en wil het liefst op die kant lopen. Wanneer dit niet gaat zal hij allerlei trucjes gaan bedenken om toch die makkelijke kant te gebruiken en de moeilijke kant te ontlasten.
Als het paard naar binnen valt op de volte dan ga jij automatisch naar buiten hangen omdat je (onbewust) denkt dat je hem hiermee weer rechter laat lopen. Maar dat is helaas niet zo. Het paard kan op die manier juist profiteren van jou omdat hij daardoor zijn moeilijke kant ontlast (op de volte rechtsom valt hij dus naar buiten en op de volte linksom naar binnen, in het geval van een paard dat rechtsgebogen is en dus links sterker is).
Inderdaad gewoon rechtop blijven zitten en veel buigingsoefeningen doen als slangevoltes en afwenden, waarbij je probeert hem niet weg te laten vallen over een van de schouders.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:33

Daar zit idd wat in!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:35

voor de wending even naar zijn buiten achterbeen kijken, je lichaam zo houden, dan naar voren kijken en de wending rijden, dus je rug naar binnen gedraaid houden.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:04

dankjewel