Altijd stiften/kalkoenen/noppen op het gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

none

Altijd stiften/kalkoenen/noppen op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 16:37

Ik ben afgelopen jaar met mijn paard tijdens het springen in de wei onderuit gegaan. Het paard had toen geen ijzers dus stiften waren niet mogelijk. Nadat ik onderuit ging heb ik een tijdje niet gereden, toen ik weer kon rijden reden we in een binnenbak met de les. Inmiddels heeft het paard voor wel ijzers. Volgende week gaan we weer naar buiten en dus springen in de wei. Binnenkort hebben wij een clubwedstrijd en ik wil erg graag ook gaan springen dan. Ik had het er over met mijn instructrise en die zei dat ik wel erg goed uit moest kijken hoe de grond was als ik ging springen. Ondertussen zat mijn vader in de kantine met andere mensen te praten en daar heeft hij van verschillende mensen gehoord dat die het wel erg gevaarlijk vonden om te springen met alleen stiften voor.

Ik vind alleen dat het toch best mogelijk is? Ik heb niet anders gedaan eigenlijk, ik sprong altijd zonder ijzers en het ging altijd goed. Een keer ging het dus goed mis (ben ook wel hard gevallen) en ik twijfel er nu dus wel over. Voor heb ik nu dus stiften en zou ik meer grip hebben zou dat genoeg zijn?
Of ben ik dan weer heel onverantwoord bezig en moet ik zowel voor als achter stiften hebben?

Het springen is trouwens niet hoog hoor, het komt nog niet eens tot een B-parcoursje.

Philadelphia

Re: Altijd stiften/kalkoenen/noppen op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:47

hm..ik weet niet precies kan je niet voor en achter ijzers doen?
en wat is de reden dat je nu voor wel ijzers heb?
voor zover ik weet is het niet erg om alleen voor stiften te doen
maar kan zijn dat ik het mis heb
vraag het aan je hoefsmid

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:44

Wij hadden hetzelfde probleem, We hadden de hoefsmid nog gevraagd van kunnen we zonder ijzers springen en hij zij van nou dat kan wel denk ik,
Op concour dus hetzelde probleem met paard en al onderuit, gelukkig niks aan de hand en verder gereden! Clown
Maar wij hebben het paard nu zonder ijzers staan, maar als het buitenseizoen begint doen we er weer vierkant beslag onder (binnenkort dus) Tong uitsteken , en ik raad aan om voor en achter toch punten te gebruiken, voor de extra veiligheid en dan heb je als ruiter ook iets meer vertrouwen en het gevoel dat je meer grip hebt.

Veel succes ermee ! Haha! & ook met springen hé Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:29

Achter heeft hij dus geen ijzers. Het is niet 100% mijn paard en ik vind ook niet dat ik kan vragen of ze ook nog eens achter ijzers eronder willen gooien voor mij, alleen om die paar keer springen in de wei per jaar.

Voor mijn vertrouwen is het misschien wel goed. Ben wel bang dat ik veel te voorzichtig ga rijden en geen goede bochten durf te nemen.

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:33

nee, dus je rijdt geen concoursen meer dan ?
En inderdaad misschien is het voor je zelfvertrouwen wel eventjes goed !

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:35

Nee, ik rijd nooit concoursen Knipoog
Het is eigenlijk gewoon voor de lol. Ik vind springen in de les ontzettend leuk. In de winterperiode sprongen we binnen dus dat was geen probleem. Maar nu gaan we dus weer naar buiten en springen we in de wei. Maar nu weet ik dus niet of dat wel zo verstandig is op deze manier...

Edit: Ik zie net dat ik mijn openingspost niet echt heel duidelijk heb verwoord Bloos Kromme zinnen en een heel onsamenhangend verhaal. Maar de vraag/het probleem is duidelijk dus? Bloos

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:46

ja hoor. Lachen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:13

Een vriendin van mij springt ook gewoon met kalkoenen alleen voor. Achter heeft dat paard ook geen ijzers, en het gaat verder allemaal prima. Ze heeft sinds kort haar punten voor het M.
Het zal idd vast beter zijn om op alle hoeven stiften te plaatsen.. Maar blijkbaar kan het zonder achter ook.
Maar zij heeft dan wel ietsje grotere/stevigere/scherpere stiften zodat haar pony meer houvast heeft.. *geloof ik Bloos don't shoot me if I'm wrong Bloos *

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:32

Je moet gewoon op het gras letten, is het gras nat kan het glad zijn en is het misschien niet zo slim om te gaan springen, zeker als je het voor de lol doet. Is het gras gewoon droog kan je prima springen zonder stiften achter. Voor zou ik ze wel indraaien omdat ijzers over het algemeen gewoon een stukje gladder zijn dan onbeslagen hoeven.

Een paard kan ook met stiften onderuit gaan dat is gewoon pech.

tiffiepiffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:44

Ik zou het voor de zekerheid wel doen, ik zou het niet durven om zonder stiften op een weiland te gaan rijden.

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:15

Heb mijn paard altijd rondom op op stiften staan als ik op grasland moet rijden. Gebruik hiervoor ook verschillende lengtes stiften voor harde en drassige ondergronden. (Harde grond en lange stiften is niet goed voor de benen van je paard, te kort en drassig zou te weinig grip kunnen geven.)

Mijn advies is zowel voor als achter stiften.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 18:15

Maar achter kan dus niet.
Zeggen jullie dan: Niet mee doen te gevaarlijk. Of kan het wel?

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:12

ik ken wel die het het voor met en achter zonder doen
maar ik vind dat het van het paard afhangt, sommige glijden sneller uit.
en het hangt er ook vanaf of het gras droog of nat is. als het geregend heeft zou ik het niet doen.
als het gras droog en kort is, zou ik het wel aandurven. ik heb ook wel eens een laag parcourtje gesprongen voor stiften en achter niets..

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:55

Ik zal het wel atijd doen aangezien ik anders alsmaar bang zou zijn dat ie uit kan glijden

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 13:50

Ik heb me wel opgegeven voor het springen.
Voor dus stiften, achter niet. Ik ga heel goed kijken of het gras droog is, anders zie ik er toch nog maar vanaf Scheve mond