passen verruimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

passen verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:24

het onderwerp zegt het eigenlijk al. Omdat ik een tijd een ander paardje heb gereden en het paardje waar ik normaal mee rijd een veulentje kreeg heeft ze even stil gestaan. Nu ben ik weer begonnen met rijden maar is ze weer ontzettend aan het dribbelen, wat ze in de wei dus altijd doet. Hoe kan ik haar passen verruimen? Ik probeer altijd veel overgangen te rijden, of haar van voren een beetje terug te nemen en haar goed aan te drijven. Iemand andere tips of suggesties? Bloos

Seven

Re: passen verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:58

balkjes lopen heeft bij mijn paard heel erg geholpen!! hij kon zn voorbeen niet goed kwijt en dat wordt nu getraind en gaat n stuk beter!!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:16

vagolijntje schreef:
balkjes lopen heeft bij mijn paard heel erg geholpen!! hij kon zn voorbeen niet goed kwijt en dat wordt nu getraind en gaat n stuk beter!!

Hoe ver moeten de balkjes dan van elkaar af? Soms heeft ze er namelijk dikke schijt aan en gaat ze er gewoon op staan Clown

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:28

De afstand hangt een beetje van de situatie af. Jij wil dat zij ruimere passen gaat maken omdat ze nu dribbelt dus leg je de balkjes dichter op elkaar dan normaal. Neem haar eens aan de longe en leg de balkjes op 80 cm. Kijk of ze daar makkelijk overheen kan stappen en of draven of dat ze haar passen dan al moet aanpassen of niet. Pas de balkjes eerst aan haar aan. En leg ze na een paar keer iets verder uit elkaar.

Verder zou ik niet te veel overgangen achter elkaar rijden omdat paarden hier juist scherper en sneller van worden. In jouw geval zou ik juist veel stelling wisselingen pakken in 1 tempo zoals grote 8ten en slangenvoltes.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:27

Wat je moet doen is heel veel overgangen maken waarbij je je paardje eerst wat verzameld, rond rijdt, voordat je der naar vore toe gaan rijden! Hierdoor komt ti meer van achter naar vore toe waardoor die meer ruimte in zn schouder krijgt om te verruimen.. Ik zet mijn merrie vaak een pasje met der schouder voor zodat ti extra terug komt en rij haar er dan uit!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:21

thnx voor de tip, als iemand anders nog een andere tip heeft is die natuurlijk welkom! Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:00

Je paard veel vw-nw rijden en zorgen dat je haar voldoende voorwaarts houdt (zoals vw-nw al zegt).
Vaak gaan paarden dribbelen (ik noem dat altijd krabbelen), wanneer ze van voor te veel worden opgesloten. Hierdoor lopen ze niet goed over de rug, waardoor het achterbeen niet goed kan ondertreden en ze daardoor gaan krabbelen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:11

Judje schreef:
Je paard veel vw-nw rijden en zorgen dat je haar voldoende voorwaarts houdt (zoals vw-nw al zegt).
Vaak gaan paarden dribbelen (ik noem dat altijd krabbelen), wanneer ze van voor te veel worden opgesloten. Hierdoor lopen ze niet goed over de rug, waardoor het achterbeen niet goed kan ondertreden en ze daardoor gaan krabbelen.

Ze dribbelt altijd, ook als ze los in de bak loopt, of door de wei draaft! Ziet er een beetje komisch uit, maar niet echt praktisch tijdens het rijden. Ik geef haar juist van voren altijd weel ruimte en laat haar regelmatig haar hals strekken,, en de ene x pakt ze dat wel goed op, en de andere x wilt ze graag aan rennen..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:15

Dat is in ieder geval goed om te horen. Haha! Maar, dat maakt het ook lastiger voor mij om een andere oplossingen te verzinnen.
Loopt ze wel netjes over haar rug tijdens het rijden? En gebruikt ze daarbij haar achterhand goed?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:21

Judje schreef:
Dat is in ieder geval goed om te horen. Haha! Maar, dat maakt het ook lastiger voor mij om een andere oplossingen te verzinnen.
Loopt ze wel netjes over haar rug tijdens het rijden? En gebruikt ze daarbij haar achterhand goed?

In stap loopt ze wel netjes over haar rug, en die achterhand weet ik niet precies, zou ik eens een x moeten vragen van iemand die er op staat te kijken. Ga binnekort ook weer beginnen met lessen als school het toe laat. En sowieso omdat het een tijd geleden is dat ze serieus heeft moeten lopen vind ze het in draf moeilijk om geconcentreerd te blijven en tijdens figuren wilt ze nog wel eens over der schouder naar binnen vallen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:30

Als je haar goed begrenst met de buitenteugel zal ze minder over de schouder naar binnen kunnen vallen, daarbij is het natuurlijk belangrijk dat je haar met je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijdt.
En hoe loopt ze in draf? Loopt ze dan net zo ontspannen, over haar rug als in stap?

Als ze zich moeilijk kan concentreren, is het heel belangrijk om het paard zijn aandacht erbij te houden, door veel te doen. Dus minimaal elke lange zijde 1 ding vragen (bijv. figuur of overgang). Hierdoor zal ze attent moeten blijven om aan jou vragen te kunnen voldoen.

De merrie heeft waarschijnlijk een deel van haar conditie verloren in de periode dat ze heeft stil gestaan. Het is hierbij belangrijk hier rekening mee te houden en daar niet te overvragen.
Dus daarmee de vraag: is ze vanaf het begin on-geconcentreerd in draf? Of begint dat pas na bijv. een half uurtje?
Als het later pas komt, kan het zijn dat ze haar concentratie kwijt raakt, omdat ze moe begint te worden.
Of: misschien ben jij in stap wel meer bezig dan in draf, waardoor jij haar haar concentratie laat verliezen in draf, door te weinig te vragen?

Ik heb geen idee hoor, maar ik probeer een paar oorzaken met gevolgen te benoemen en eventueel uit te sluiten, om tot de juiste oorzaak en het juiste gevolg te komen.

Louhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:12

ja ik zou ook balkjes leggen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:04

Lun gaat heel erg trippelen als ze gespannen is ,
Als ze mooi gespannen is gaat ze zelf al ruimere passen nemen ,
Mss is ze dus niet helemaal ontspannen ?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:25

Ik heb meer het gevoel dat ze gewoon zin heeft om lekker te gaan rennen,, dus probeer ik haar de hele tijd op te vangen waardoor ze haar hoofd de lucht in gooit,, terwijl ze dat eerst niet meer deed. Die concentratie ben ik dus kwijt op het moment dat ik over ga in draf,, ik probeer haar dan juist met een ontspannen teugeltje te rijden en dan het juiste tempo aan te houden, wat dan dus niet altijd wilt lukken omdat ze zin heeft om steeds harder te gaan..