Hoe meer conditie kweken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Hoe meer conditie kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:11

Mijn paardje heeft 8 weken lang zo goed als stil gestaan, hij kwam wel iedere dag een aantal uurtjes op de wei en werd maximaal 2x in de week gelongeerd.
Nu ben ik hem weer op aan het pakken en rij ik 3-4x in de week een half uurtje, longeer ik 2x in de week 20 minuten en heeft hij 1 of 2 dagen rust.
Hij heeft totaal geen conditie meer, het rijden is ook voornamelijk stappen en draven af en toe eens 2 rondjes gallop erbij maar na een half uur is hij bezweet en moe..
Ik zou hem van de zomer toch graag weer een uurtje of meer kunnen rijden zodat ik weer lekker het bos met hem in kan, maar ik weet niet zo goed hoe ik zijn conditie het beste kan verbeteren..
Wie heeft er tips of oefeningen? Lachen

feliciaa

Re: Hoe meer conditie kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:25

Echte oefeningen zijn er denk ik niet om conditie op te bouwen.
Als ik jou was zou ik eerst het longeren een beetje opbouwen, dus bijvoorbeeld eerst je paard wat langer laten draven aan de longe, dit ongeveer 2 tot 3 week zo volhouden tot je merkt dat hij er niet heel veel moeite mee heeft en dan weer iets opbouwen. Daarna kun je ook het draven wat op gaan bouwen onder het zadel. Als dat allemaal goed gaat kan je je paard ook wat langer laten galoperen.
Ik denk dat als je het zo met mate opbouwd je van het zomer wel lekkere buitenritjes kan maken.
Denk er wel om dat je hem niet overvraagt. Kijk dus goed naar zijn reactie en voel een beetje aan wat hij aan kan.
Succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:54

De conditie moet weer langzaam worden opgebouwd. Mij lijkt het prima wat je nu doet om zijn conditie weer op te bouwen. Geef het de tijd. Het duurt wel even voor hij weer een uur kan lopen. En het is begin maart, de zomer is er nog lang niet. Zo omstreeks mei/juni moet je toch zeker verschil kunnen merken en dan toch langer kunnen rijden als eenhalf uurtje. Als je het niet vertrouwd, vraag een DA om advies.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:13

Staat iets meer en langer doen. Verwacht niet dat zijn conditie vinnen een maand goed is, maar rustig aan opbouwen, dan komt het vast goed tegen de zomer.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:17

Ik vind dat je nu al goed bezig bent.
De conditie word op den duur vanzelf beter en kun jij weer op gaan bouwen.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:40

Met mijn paard ben ik ook net weer begonnen en herken je probleem Knipoog

Van onze dierenarts heb ik een schema gekregen. In week 1 mocht ik alleen maar stappen. Liever 2x 20 minuten dan 1x 30.

In week 2 moest ik 15 minuten stappen, 5 minuten draven, 15 minuten stappen.

In week 3 mocht ik na het draven 5 minuten stappen en daarna weer 5 minuten draven en daarna weer 15 minuten stappen.

In week 5 mocht ik weer 5 minuten draf en nu ook galop toevoegen maar wel weer met een pauze van 5 minuten stap ertussen.

Naar mijn mening knapt mijn paard lekker op en wordt haar conditie met de dag beter.

Veertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:53

wat yolande zegt is inderdaad een goede manier.. ook lekkere grote afstanden alleen maar stappen is goed voor de conditie.. ze worden van stappen niet zozeer snel moe.. en het is wel goed voor de conditie..Knipoog

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:08

misschien gaat je paard zich ook sneller fit voelen als je hem wat extra vitaminetjes geeft (liksteen, extra worteltje...)
vitaminecuren werken wel bij mensen, waarom zouden ze niet bij paarden werken?

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:00

disney schreef:
misschien gaat je paard zich ook sneller fit voelen als je hem wat extra vitaminetjes geeft (liksteen, extra worteltje...)
vitaminecuren werken wel bij mensen, waarom zouden ze niet bij paarden werken?

daar word de conditie alleen niet echt beter van!! Clown

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:02

Gewoon rustig door trainen en elke keer een beetje meer.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:00

Bedankt voor de reacties allemaal! Lachen
Ik was in week 4 en deed het zo als jij in week 3 moet/moest doen, Yolande..
Helaas is hij vorige week flink bijgewerkt door een ander paard en precies waar het zadel ligt zit hij vol met wondjes, dus ohz trainen kan voorlopig alwéér niet Boos!
Hij krijg al weer wat meer conditie, ik kan hem wat langer laten draven met kortere stap pauzes tussendoor:)
Ik ga ook regelmatig een stuk met hem wandelen, dat vind hij ook erg leuk dus dat kan ik misschien wat vaker en langer doen..

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:46

Gewoon opbouwen denk ik. Steeds een stukje verder gaan zodra je paard het aankan.

Zie dat ie nu weer een mankement heeft, kl*te voor je zeg! Hoop dat je snel verder kunt!

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:40

Een trainingsschema maken.. met oa: Longeren wandelen rijden enz.