paard galoppeert moeilijk wat doen om het te verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

paard galoppeert moeilijk wat doen om het te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 00:16

Ik heb een Haflinger die ik ondertussen 2 en een half jaar heb. Geweldig beest, bomproof ik zou m'n kleine nichtje van 7 er op kunnen laten wegrijden. Alleen 1 minpunt is toch écht dat ze gewoon moeite met de galop heeft, dat merk ik gewoon aan alles. Het gaat al stúkken beter.. echt waar.. eerst was het alleen keihard en recht vooruit en aan een bocht kon ik nog niet denken.

Nu kan ik haar (als ik alleen rijd) wel in een volte in galop krijgen, maar wel met veel pijn en moeite. En ik moet heel erg m'n best doen om te zorgen dat ze niet terugvalt. En met f proeven die ik rijd heb ik wel vaker dat ze dan (op het moment dat ze moet stoppen) dat ze dan ook terugvalt. Dit is opzich een ruiterfout (mijn fout dus) Maar dan ben ik zo blij dat ze in ieder geval doorgegallopeert heeft.. dat ik dan geen mooie overgang meer maak. Maar.. daar gaat het eigenlijk niet over. Ik krijg imo óok les alleen dit om de week of soms wat langer niet. Dit omdat ik op een manege rijd en om de week neem ik haar mee, maar krijg ik dus les met andere paarden waardoor het galopperen nóg moeizamer gaat omdat er dan net een paard voor je zit dat niet zo snel galloppeert oid. Want bij Saar is het ook dat ze eigenlijk alleen galloppeert als ze behoorlijk hard gaat, als ik haar (probeer) te verzamelen dan valt ze terug in draf. En dan krijg ik haar vaak niet meer in galop omdat ze echt ruimte nodig heeft om aan te springen.

Ik hoop dat mensen mij oefeningen en tips ed kunnen geven waardoor het galloperen gemakkelijker zal gaan. Ik wil haar nu ook een paar keer per week gaan longeren (met pessoateugel, alleen moet ik die nog gaan kopen Vork ) en ik hoop dat dat ook zal gaan helpen, omdat ze hier dus geen ruiter op heeft en in een volte loopt.

Alvast bedankt!

Blablabla11

Re: paard galoppeert moeilijk wat doen om het te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:20

Als ik het zo lees zou je zeggen dat je paard te weinig op eigen benen staat en te weinig evenwicht heeft net zoals bij jongen paarden.. Ik heb een jong paard die dit ook doet omdat ze te weinig evenwicht heeft..
Ga hier mee aan de gang.. rij bijv niet op de hoefslag maar 2 meter er naast zodat ze geen stuin heeft en op der eigen benen moet staan.. Veel overgangen rijden en schakelen..
succes er mee

liefs lin

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 00:22

nou.. als ik in de wei rijd (maar meestal rijd ik eigenlijk ook buitenritten) dan heb ik ook geen hoefslag, de enige keren dat ik op de hoefslag rijd is op de manege en daar rijden we ook vaak op de binnen'hoefslag' enzo) maar bedoel je ook gewoon met draven/stappen ed? of moet dit in galop? ze heeft trouwens ook van die 'zwabberbenen' .. uhm.. maaiende gang heet dat geloof ik.. weet niet of dat iets uitmaakt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:30

haha die van mij ook Tong uitsteken ik rij op het moment gewoon veel overgangen in de stap en in de draf.. galop doe ik nog niet heel vaak omdat ze het moeilijk vind en bijna alleen maar raced dan.. zodra ik haar rustig in galop neem valt ze er uit en krijgt ze het zwaar.. Ik weet niet of je les krijgt ( priveles) ander kan je er samen met je instructruce naar kijken waarom jou paard begint te racen Ik denk evenwicht maar vind het altijd moeilijk oordelen zonder het te zien Tong uitsteken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 00:32

ik krijg dus wel les, maar géen priveles Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:35

Heb je het wel eens voorgelegd aan je instructruce of een keer overwogen om prive les te nemen zodat je 1 op 1 aandacht hebt

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:39

Je kunt het beste heel veel overgangen gaan rijden in andere gangen zodat ze beter aan je been word. Ook lijkt longeren mij hier een goede oplossing maar dan niet te vast zetten. Vaak zie je deze problemen bij paarden die uit balans zijn en nog niet sterk genoeg aan de achterhand zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:46

Ik ben het met mijn bovenposter eens.

Wat je ook kan doenm is kleine stukjes galoperen.
Aanspringen, een paar passen galop en dan weer terug nemen.
Dan kun je haar beter bij elkaar houden en word het voor haar ook makkelijker.
En dan langzaam de stukken galop langer maken.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:44

Haffies hebben dat wel vaker. De onze ook.

Om het te verbeteren heb ik heel veel tempowisselingen en overgangen gereden. Ook heb ik heel vaak aangesprongen in galop om na 5 meter weer te gaan draven. Galloppeerde ik langer dan kwam ze te veel op de voorhand waardoor de galop geen nut meer had.

Ondertussen zijn we een half jaartje verder en is onze Rocks hoogzwanger. Ondanks dat kan ze nu keurig galopperen.

Ga dus lekker aan de slag met die overgangen en tempowisselingen op de rechte lijn en in wendingen en je pony zal zich beter leren dragen waardoor de galop makkelijker gaat worden. Bijkomstig voordeel is dat je middendraf ook veel mooier gaat worden.

Veel plezier met oefenen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:47

ja, dat zijn mijn instructrice ook al om kleine stukjes te galopperen dan een stukje draven en dan weer gallopperen. Nou bedankt voor de tips tot nu toe!