Ruin gedraagt zich nog altijd als een hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruin gedraagt zich nog altijd als een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:35

Niet dat ik dit nu echt als een probleem zie, maar ik vraag me gewoon af of er meer mensen hier zitten die een dergelijke macho hebben of rijden.
Het gaat bij mij om een Fries, 1.72 groot, nu bijna vier jaar jong, en vorig jaar juni van zijn hormonen ontdaan. Hij kan het af en toe nog knap op de heupen hebben, reageert ontzettend op vooral hengstige merries. Verder is hij best makkelijk, goed voorwaarts maar als hij een paar dagen stil staat kan hij erg heet zijn. Geen beginnerspeerdje.
Ik vroeg me gewoon af of mensen dit herkennen.

Groetjes

SisLeone

Re: Ruin gedraagt zich nog altijd als een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:09

Ach die van mij is nu 15 en als hij de kans krijgt dekt hij nog steeds hengstige merries.
Van de week ging ik buitenrijden en kom langs een hengst in de wei. Die van mij moet je dan in de gaten houden want meneer komt omhoog met wapperende voorbenen om die hengst in elkaar te trappen.
Ik kan precies aan hem merken welke merries wel en niet hengstig zijn. Hij is meestal heet. Moet vaak even longeren voor ik opstap.
Dus je paardje is echt niet de enige hoor.
Als hij met de ruinen speelt waar hij bij staat heeft ie ook nog van die hengstenspelletjes...in elkaars benen bijten, half op de knieen vallen daarbij enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:17

Leuk te lezen, dat ik dus niet de enige ben die een hengst heeft zonder ballen!!!
Wat ik minder handig vind, is dat ik die van mij niet in de wei kan zetten met andere paarden, omdat er dan gewoon brokken komen. Ik moet er wel bij zeggen, dat hij zich in een bak tijdens het rijden, waar dan ook weer anderen bij in lopen, wel weer weet te beheersen. Afgezien van af en toe een harde brul is er dan niet veel met hem aan het handje.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:20

Die van mij maakt ook wel brokken. Pas geleden geopereerd omdat hij zijn kaak had ontwricht met spelen (was wel beetje onhandig) maar ik vind het belangrijk dat hij contact heeft met andere paarden dus in principe gaat ie gewoon met zijn vriendjes naar buiten. En dan heeft ie maar her en der krassen en schrammen enz enz en kan ik soms niet rijden omdat het op wat onhandige plekken zit. Moet alleen wel goed kijken waar je hem bij zet...bij niet al te dominante ruinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:31

Ik heb het als volgt opgelost, op stal wonen ook nog twee jonge merries van bijna twee jaar. Als ze de wei op gaan, twee schriklinten ertussen zodat er een corridor ontstaan van een meter of anderhalf (dus gewoon een dubbele afrastering) Zo staat hij niet alleen maar kan hij geen schade berokkenen aan andere paarden.

Als ik lees hoe die van jou in elkaar zit, moet ik wel glimlachen, komt me toch wel bekend voor!!!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:40

potverdorie, zo is mijn shetlander Tong uitsteken een half jaar geleden gecastreerd, en je merkt er niks van Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:43

Nog zo'n dondersteen dus haha! Tegen mij hebben ze vaak gezegd dat mijn paard wel rustiger zou worden, en dat was in de eerste maanden na de castratie ook echt het geval. Maar naarmate hij sterker wordt, krijgt hij veel meer praatjes. Zijn hengstenstreken zijn dus wel een tijd minder heftig geweest maar sinds een paar maanden voelt hij zich zo te zien weer net zoveel mans als voor de castratie!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:51

Zeiden ze tegen mij ook....als ie ouder wordt wordt ie wel rustiger. Enfin vroeg laatst aan een vriendin hoe lang ik dan nog moest wachten...hij is nu 15 jaar dus vrees dat ie de rest van zijn leven zo blijft haha. Maar vind ik niet erg. Meesten schatten hem altijd 6 of 7 als ze hem bezig zien haha.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:38

Ooh heel bekend! Bloos
Vooral even lekker showen als er een mooie hengstige merrie staat.
Soms kan ik er ook wel om lachen hoe hij zich uitslooft.
Of heel hard gaan hinniken doet hij ook, vooral als we op een wedstrijd zijn!
Kop in de lucht, staart omhoog en hinniken maar! Vork

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:41

Misschien nog leuk om te vermelden, hij is 6 en al 3 jaar ruin!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:17

Ik heb er hier ook 1 staan die vooral met het voorjaar weer het idee krijgt dat die hengst is Tong uitsteken
Hij is 9 en dus zeker al een 5 jaar ruin maar zodra de merrie's goed hengstig zijn dan is hij weer helemaal het mannetje
Soms wat vervelend maar kan ook zijn voordelen hebben want met de buitenwedstrijden toont die zicht veel mooier Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:23

Ja, hier ook eentje. Hij is gecastreerd toen hij 3,5 was. Nu is hij 8, en nog steeds denkt ie dat hij hengst is.
Merries dekken doet hij alleen als die merries een beetje aandringen, zo van, ach het moet maar Clown
Hij is ontzettend dominant, ik moet hem echt af en toe even op de plek zetten, maar dan is hij daarma wel weer superbraaf.
Op vreemde paarden reageert ie alsof hij een UFO ziet.. nek erop, stilstaan, soms zelfs knorren.. Vooral bij andere tinkers of rassen die hij nog niet kent. Kwpn'ers zijn saai Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:25

Ik moet echt heel erg lachen dat er meer van die hengsten zonder ballen rondsjouwen. Ik vind het zelf ook maar wat mooi dat de mijne na de castratie echt niks heeft ingeboet, verder heeft hij ook een erg mooie bouw met veel hengstentrekjes, vooral zijn lekkere hals en het mooiste vind ik ook, dat hij tijdens het lopen net wat meer show maakt dan de gemiddelde ruin!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:27

suleilitha schreef:
Leuk te lezen, dat ik dus niet de enige ben die een hengst heeft zonder ballen!!!
Wat ik minder handig vind, is dat ik die van mij niet in de wei kan zetten met andere paarden, omdat er dan gewoon brokken komen. Ik moet er wel bij zeggen, dat hij zich in een bak tijdens het rijden, waar dan ook weer anderen bij in lopen, wel weer weet te beheersen. Afgezien van af en toe een harde brul is er dan niet veel met hem aan het handje.

Ik heb dan weer een ruin met ballen Haha!

Maar even zonder gekheid, meestal duurt het ong een half jaar voordat ze hun hengstenstreken en gedrag kwijt zijn. Soms wat langer en soms wat korter, en soms gaat het gewoon niet weg Nagelbijten / Gniffelen

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:28

Het heeft zeker zijn voordelen als je zo'n eentje kan hanteren
Ik heel wat te stellen gehad met mijn nep hengst.
1x in de zoveel tijd moet die dan ook echt nodig op zijn plek worden gezet anders dan wordt die levensgevaarlijk en is dus ook niet geschikt voor iedereen maar het maakt hem wel extra en als je met om kan gaan heeft die net even dat beetje extra dan de gemiddelde ruin

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:31

Heel herkenbaar Verana. Heb er ook zo eentje. Malloot is het soms. Goudeerlijk maar met veel temperament haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:34

Griebels, ik geloof dat ik dus eentje heb waarbij het niet weggaat, eerder erger wordt haha!!! Ik moet wel zeggen dat hij niet meer bijterig is, wat hij als hengst wel was, maar verder heeft ie alle ingredienten, behalve ballen!!!
Ach ik kan hem wel hanteren, hij mag van mij wel zo blijven...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:45

Die van mij zet ik weleens samen met mijn merrie samen in de bak... Geen problemen, wel wat uitsloven maar verder heel braaf.

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:04

heb ook het zelfde probleem als er een merrie hengstig is showt ie, in de wei daagt ie de anderre uit, als ie vers stro in zijn stal krijgt is het eerste wat ie doet plassen, en in de bak legt ie gewoon zijn hoop over die van een ander :d

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:08

Haha! Dit komt me allemaal wel erg bekend voor!
De mijne is in de omgang met mensen echt een schat van een paard. Alhoewel je zn streken wel moet waarderen, als hij wil spelen bijt hij je in je arm, of been of kont of wat er maar net voor hem staat Tong uitsteken Dat moet ik wel altijd even afstraffen. Verder is hij goudeerlijk.
Bij andere paarden gaat het ook goed maar ik moet hem absoluut niet met een dominante ruin op het land zetten, dan is er echt ruzie. Hengstige merries dekt hij ook vaak. Maar tijdens het rijden kijkt hij er weer bijna niet naar om. Ik kan echter niet goed met andere hengsten of dominante ruinen in de bak rijden. Dan moet ik echt continu opletten wat hij doet en waar dat andere paard is. Hij blijft wel hanteerbaar. Gelukkig wel!
Oja, de mijne is al 10 en vanaf zn 3e ruin.... Volgens mij gaat zoiets er nooit uit.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:08

Hahaha, dit komt me ook heel bekend voor!!

Die van mij is 15 jaar en waarschijnlijk gecastreerd toen hij 3 was.
Hij is op pensioen nu.Vorige zomer had ik een plaatje gevonden bij een vriendin van me op de weide,samen met haar 3 merrie's en een veulentje...ik was zo blij dat Giotto na al die jaren weer gewoon "paard" kon zijn en met zijn soortgenootjes dag en nacht op de weide kon staan Haha!
Tot vriendin en ik het in de gaten kregen dat hij magerder en magerder werd.
En we van de buurman vernamen dat hij de merrie's hele dagen dekte als ze hengstig waren...
Geen probleem , dachten we , we zetten hem in het stukje ernaast.Dan ziet hij de merrie's nog maar hij kan er niet meer aan...
Dat bleek geen goed idee , want hij liep gewoon door de draden heen Clown

Daarna besloten we hem 's nachts op stal te zetten zoadat hij toch genoeg zou eten en rusten ( om hem terug op gewicht te krijgen ) ...OOK geen goed idee...hij brak de staldeur gewoon af en stond binnen enkele tellen terug bij " zijn merrie's " Haha!

Ik heb hem daar dus na de zomer moeten weghalen omdat hij ondertussen vel over been was geworden.
Nu staat hij in een pensionstalling en gaat hij enkel nog met andere ruinen op de weide...
Is ergens wel spijtig,want anders kan ik hem in de zomer gewoon dag en nacht buitenlaten met de hele kudde maar dat is voor hem dus geen optie...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:25

Giotto gelukkig is het met de mijne nog niet zo extreem dat die niet naar buiten kan.
Hij staat nu wel op een pensionstalling maar daar hebben ze de merrie's en ruinen gesplits en dan heeft die eigelijk weinig last van zijn hormonen.

Op de vorige stal hadden we de boel gemengd en ja dat was helaas niet zo'n goed idee. Het is een hele tijd goed gegaan maar op het eind was hij zijn merrie aan het beschermen en de andere ruin ook dus dat werkte niet meer.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:26

Nee Iris, dat ging niet zo goed he Knipoog In het begin wel maar later helaas niet meer.
Het beste is toch om de ruinen en de merries gescheiden te houden als het even kan. Vooral in zo een situatie!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:28

Nee nadja dat was erg jammer op het eind Tong uitsteken
Maar waar we nu staan wordt wel lekker alles gesplits gehouden en moet zeggen voor mijn hengst zonder ballen werkt dit erg goed Lachen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:54

ja hier ook 1
hij is 7 jaar en is nu 2 jaar ruin en dekt ook merries en gedraagt zich nog steeds vaak als hengst.
Pakt alles in de mond, wil altijd voorop, zet n mega nek op bij merries etc
hij staat bij de hengsten in en voelt zich daar prima, binnen kort gaat hij misschien bij de ruinen en merries in zodat hij niet alleen komt te staan als de hengsten weg zijn