Rug krachtiger maken, betere bespiering.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Rug krachtiger maken, betere bespiering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 14:02

Welke specifieke oefeningen gebruiken jullie om het paard de rug beter te laten gebruiken, en op die manier de spieren te versterken?

Romyv

Re: Rug krachtiger maken, betere bespiering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:04

voorwaards/neerwaards rijden, overgangen en zorgen dat ti netjes aan je hand is (nagevelijk).. Verder is longeren met pessoateugel ook heel goed voor zn rug!

Het is heel belangrijk dat je als ruiter een goede rustige zit heb, je paard netjes scherp aan je been hebt en een rustige verbinding met zn mond kan houden.

succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:07

Niet zozeer VWNW rijden, maar juist varieren, tussen VWNW en oprichting.
En waarom? Omdat je spieren pas traint wanneer je ze aan- en ontspant. Constant aangespannen of constant ontspannen spieren, worden niet sterker Knipoog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:14

Ik ben het met je eens dat de afwisseling goed is, maar ik zou zelf nooit een paard zonder goede rugspieren in de oprichting rijden. Maar denk dat oprichting ook relatief is, wat jij eronder verstaat is misschien niet gelijk aan wat ik eronder versta..

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:17

Balkjes lopen is ook een oefening wat hem 'gedragener' maakt.
En je paard vindt het vaak ook nog leuk om te doen (ook niet verkeerd Knipoog !). Verder veel tempowisselingen en overgangen, hou het spannend!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:19

Idd heb je oprichting en oprichting , met oprichting bedoel ik in dit geval, meer oprichting, oftewel varieren in hoofd-halshouding ,dan weer wat hoger in stellen, dan weer wat lager, alsof het een harmonika is Knipoog maar dan wat rustiger aan zeg maar.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:21

helemaal mee eens dan!

Bij oprichting denk ik namelijk aan een geweldig goede verzameling Knipoog

Balkjes lopen is ook goed, met name cafelletjes.. maar zou ermee wachten tot die wat meer bespiering heeft hoor.. zie het als stap 2 Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:22

sja ik vinds voorwaarts neerwaarts niet altijd goed hoor. Juist als die verbinding van achteren naar voren (en dus rugspieren/gebruik) niet goed is krijg je een geweldig duikbooteffect.
dus ik zou hem in een soort middenpositie rijden en daarin veel overgangen en schakelen. krijg je verbinding en begint hij z'n rug wat beter te gebruiken kan je hem van daaruit iets meer toelaten voor om hem dan uit te nodigen die hals wat te laten zakken. en idd hou het leuk. ga niet forceren, want dan zet hij z'n rug helemaal vast.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:24

Voorwaards/neerwaards is van achtere uit gereden toch?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:28

ja maar daar zal het paard juist meer moeite mee hebben omdat hij minder krachtig is in die rug. Vaak is die verbinding er niet. en dan kan je wel vwnw rijden, maar daar wordt hij niet sterker van. eerst die verbinding zoeken en pas dan vwnw.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:41

Ehm VWNW doe je ook met verbinding van achter naar voor hoor...
alleen idd moet je wel paard goed aan het been hebben, en hoe meer neerwaarts,hoe meer ondersteuning van de kuit

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:45

Heuvel op en heuvel af rijden in wisselende hoofd/hals houdingen. Balkjes of cavaletti's lopen. Joggen aan de longeerlijn en dan laten vertrekken en weer joggen.

Naast je paard kun je ook oefeningen doen om de rug sterker te maken, kietel hem maar eens onder zijn buik (dan trekt hij de buikspieren aan, die wil je nl sterker niet perse de rug) en kietel hem maar eens op de billen (op de spieren die naar achteren lopen, vaak moet je wel iets meer doen dan kietelen, een krasje met een sleutel of je nagels erin doet het hem wel). Dan trekt hij zijn kruis even goed aan. ALs je dit elke dag een paar keer voor het trainen doet, laat hij tijdens de training veel beter door.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:46

dat weet ik, maar hoe vaak zie je mensen die denken wvnw te rijden en die dan als model duikboot door de bak gaan (euhm de paarden dan)?? daar probeer ik voor te waken. Dus eerst verbinding in een relatief veilige middenpositie, om het dan uit te bouwen naar een voorwaarts neerwaarts.
en ik zou mijn paard dus niet met veel ondersteuning willen rijden. Die intentie (verbinding naar voren vanuit het achterbeen) moet er al zijn met een kleine hulp. dus die voorwaarden eerst gecreerd hebbende ga je uitbouwen naar een minder veilige halshouding.