Paard heeft moeite met lage hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Paard heeft moeite met lage hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 09:03

Op het moment rijdt een meisje van 12 mijn paard. Het gaat hartstikke goed,
ze zijn heel fanatiek bezig met springen, maar het lage werk wil niet echt
lukken.
Thuis gaat het op zich wel goed, maar in de les is ze echt te beroerd om haar
benen op te tillen voor iets dat lager dan 90cm staat.
Zodra het hoger wordt gaat het echt super, dan vliegt ze makkelijk over 1.30-1.40m.

Iemand een idee hoe dit af te leren/te verbeteren?

angelax

Re: Paard heeft moeite met lage hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:28

ik lees even mee want dat heb ik zelf dus ook

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:30

Misschien ziet ze het doel er niet in ofzo Clown

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:03

Dat had een paard bij mij op de manege ook, Je moet het leuk en spannend houden voor het paard. Ga dus voor veel afwisseling. Hoevaak heb je springles ? Als je het 1 keer in de week heb kan je dus of thuis helemaal niet gaan springen, Of maar 1 keer. Dan verlangt je paard ook naar de springles. En verder de afwisseling: Ga andere dingen springen, Moelijke dingen, Enge dingen. dingen die je normaal nooit springt Knipoog. Of zet een paar palen neer, slalom eromheen en ga dan via de slalom in draf over een hindernis van 7O of hoger? Dit is mischien kinderachtig xD Maar als het goed is werkt het wel Tong uitsteken

Om dit verhaal nu een beetje snappent te maken XD: Zorg voor veel afwisseling.

Succes Knipoog

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:05

Het is gewoon te eenvoudig voor haar om over die hele lage hindernissen te springen. Daardoor zal ze er wel minder plezier in hebben en 'struikelt' ze er als het ware over, omdat het te simpel voor haar is. Als ze tijdens het hogere werk alles uitstekend met gemak springt, zoals je aangeeft, zou ik ook geen lage hindernissen meer bouwen, maar gewoon hoger voortgaan.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:46

Misschien een keer wat gaan spelen met kleine hindernissen? Een keer de grondbalk wat verder naar voren, een galopbalkje ervoor, in-uitjes springen. Zo heb je lekker veel afwisselingen en kan je de hindernis moeilijker maken voor het paard zonder omhoog te bouwen. Je kunt ook moeilijkere wendingen gaan rijden.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:54

Misschien moet je een een in-uitje maken, dan springen paarden meestal wel hoger, enzo kan je het hem aanleren, ik heb zelf ook een beetje dat probleem..

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:46

Enge dingen heeft geen zin, ze springt alles en is nergens bang voor. Afwisseling maakt ook niet uit, in de springles doen ze werkelijk álles wat je maar kunt bedenken. Met een in-uitje doet ze nog precies hetzelfde Knipoog Ik denk dat het inderdaad te simpel voor haar is.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:59

upanddown schreef:
Enge dingen heeft geen zin, ze springt alles en is nergens bang voor. Afwisseling maakt ook niet uit, in de springles doen ze werkelijk álles wat je maar kunt bedenken. Met een in-uitje doet ze nog precies hetzelfde Knipoog Ik denk dat het inderdaad te simpel voor haar is.

ik heb ook zo'n muts Haha! , ze springt werkelijk over alles heen maar beneden de 90cm is veel te min voor haar

hoe hoger het word des te leuker vind ze het en gaat ze netter springen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:13

upanddown schreef:

Mijn pony had dat probleem vroeger ook. Als ik een parcours van 70/80cm moest springen, had ik altijd wel een balk of hindernissen die slecht uitkwamen ofzo. Als ik een parcours van 1.20m moest springen kwam het perfect uit, zonder balken, zonder problemen.. Voor haar was het lage parcours niet 'moeilijk' genoeg. Ze deed er gewoon simpelweg geen moeite voor.

Er zijn twee dingen die bij mij wel helpte. Het eerste: bouw vreemde sprongen. Mijn pony had ook nergens bang van, maar juist bij een sprong die anders is dan anders moeten ze meer gaan opletten. Dus bijvoorbeeld een kruisje waarbij je beide balken in het hoogste gat doet, waardoor je je sprong ook smaller kan maken. Of sprongen die maar een meter breed zijn (met kleinere balken dus). Of je sprong volledig scheef bouwen, dus de ene kant op 20cm, de andere kant op 1.20m.
Tweede wat helpt: in-uitjes. Maar maak ze spannend en moeilijk. Geen simpele in-uitjes in stijgende lijn die perfect op maat staat voor jou paard. Wel afwisselende in-uitjes (dus eerste 20cm, tweede 80cm, derde 30cm, vierde 90cm), met varierende afstanden (zeker een kleine afstand doet zijn werk.. Doordat de sprongen zo snel op elkaar komen, moeten ze sneller worden en blijven ze alert).

Doe dit wel enkel onder begeleiding, met iemand erbij die weet waar ie mee bezig is.. TE kleine afstanden zijn bijvoorbeeld niet echt gezond..

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:38

Ook ik zou vreemde, lage hindernissen bouwen.

Ook het rijden van technisch moeilijkere hindernissen helpt wel.

Bouw eens een mooie serie in-uitjes. Sommigen goed van maat. Anderen iets ruim of krap. Ook 4 of meer achterelkaar motiveert wel tot het optillen van de benen.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 14:43

Bedankt voor de tips, maar ik heb nog wel een puntje; bij die in-uitjes zal ze dan misschien haar benen optillen, maar zodra er weer een enkele lage staat doet ze dat écht niet, daar ken ik haar goed genoeg voor Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:33

dubbelsprong en inuitjes denk ik
vooral het inuitje moeten ze erg opletten en benen optrekken

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:28

tantjeuh schreef:
upanddown schreef:
Er zijn twee dingen die bij mij wel helpte. Het eerste: bouw vreemde sprongen. Mijn pony had ook nergens bang van, maar juist bij een sprong die anders is dan anders moeten ze meer gaan opletten. Dus bijvoorbeeld een kruisje waarbij je beide balken in het hoogste gat doet, waardoor je je sprong ook smaller kan maken. Of sprongen die maar een meter breed zijn (met kleinere balken dus). Of je sprong volledig scheef bouwen, dus de ene kant op 20cm, de andere kant op 1.20m.
Tweede wat helpt: in-uitjes. Maar maak ze spannend en moeilijk. Geen simpele in-uitjes in stijgende lijn die perfect op maat staat voor jou paard. Wel afwisselende in-uitjes (dus eerste 20cm, tweede 80cm, derde 30cm, vierde 90cm), met varierende afstanden (zeker een kleine afstand doet zijn werk.. Doordat de sprongen zo snel op elkaar komen, moeten ze sneller worden en blijven ze alert).

Goede tip!

Mijn paard vindt het ook maar niets, die lagere sprongen, ze probeert die voor haarzelf maar interessant te maken door zo hard mogelijk er overheen te gaan. Bovenstaande helpt bij mij wel.

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:07

Gek paard Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:13

Tja als het paard het te saai vind, waarom dan laag springen?
1 of 2 keer per week springen en dan ineens fameus goed springen zodat het een uitdaging voor haar is en leuk blijft voor haar.

Ik vind het geen raar paard en vind dat het paard gelijk heeft. Waarom zich moemaken voor een paar lage sprongetjes als je hoog met gemak aankunt?...