Tips voor opstappen/afstappen jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Tips voor opstappen/afstappen jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 01:15

Ik ben net een poosje rustig bezig met mijn 3 jarige ruin.

ik ben ongeveer 2 maand geleden begonnen met 5 minuutjes rustig longeren.
heb ik ongeveer 2 x in 2 weken gedaan.

Toen heb ik hem 3 weken in keer in de week met een singeltje gelongeert.
De eerst keer flink gebok uiteraard, maar de 2de en 3de keer super braaf.

Nu heb ik ongeveer 6 keer met een zadeltje gelongeert (ook nog steeds niet langer dan 5 minuutjes)
Hij is super braaf.
Kon mij de 2de keer al alleen redden met hem (inclusief zadelen en longeren)
Hij reageert goed op mijn stem en is super braaf en lijkt er echt heel veel plezier in te hebben.

Maar nu moet er maandag iemand voor het eerst op (ik ga dit zelf niet doen want ik heb geen goed grond persoon)
Maar hij blijft een beetje angstig als je aan de zijkant staat en een beetje rommelt aan het zadel.
Als je voor hem staat is er niks aan de hand.
Hij heeft echt z'n schrik reactie, zo gauw je hem beloont of stil staat is hij weer net zo relaxt als voordat je dat probeerde.
Heel bang is hij dus niet, het is meer denk ik wat onwennigheid, rillirigheid.

maar als je naast hem staat en je gaat iets huppen naast hem (moet hij leren omdat ik straks ook met een plofje op de grond naast hem kom) dan schrikt hij.
En als de beugel zijn oksel/buik raakt schrikt hij ook erg.

Ik kan echt alles met hem doen, je kan er bijwijze van spreken onder door lopen.
hij heeft ook best veel vertrouwen in de mens.
Loopt je altijd overal achterna, van spuit plaats tot trailer tot langs de tractor..
Allemaal super relaxt.

Dus ik had eigenlijk hier niet zoveel problemen mee verwacht.
Maar ik denk als ik straks (voornamelijk) afstap dat ik problemen krijg.
Opstappen moet lukken zonder zijn buik te raken (in het begin iig)

Hebben jullie nog tips om je paard je te laten vertrouwen aan de zijkant?

Alane

Re: Tips voor opstappen/afstappen jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:03

gewoon dmv van doen... longeren met klapperende beugels, enz.

niet onzien en proberen te zorgen dat hij van alles meemaakt...

Wij zijn met een 3 jairge aan het zadelmak maken/inrijden.
Wordt momenteel dagelijks gelongeerd, eerst zonder dan met zadel (mag hij zich uitleven) en dan met ruiter (eerst hangen, nu zitten en enkele rondjes stappen) ruiter heeft er nu 3 keer opgezeten. Keer vaker op en af stappen (i het begin dmv van voetje aan de ruiter en nu mbv stijgbeugel)
Dekens erop en eraf, overal borstelen, aan de beugelriemen hangen (als het zadel erop ligt) enz enz...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:45

Ik zou je in elk geval aanraden omet een krukje op te stappen,
komt er in elk geval niet zoveel druk aan zijn rug te hangen.

Als je opstap goed je hand aan de andere kan laten zien zodat hij weet dat er ook iets gaat gebeuren aan de andere kant, ook zou ik oefenen aan beide zijde op te stappen, do ehet heel rustig en met beleid en juist niet belonen als hij angstig is maar op het moment dat hij ontspant en dan eigenlijk de druk er weer af halen,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:49

Ziet hij wel alles met zijn linkeroog? Ik ken nl ook een pony die blind is aan een oog, en daardoor soms schrikt als ie iets aan die kant voelt.
Verder zou ik gewoon veel gaan oefenen met aanraken opzij. Zo lang totdat het heel normaal is geworden. Ook eens met je knieën tegen zijn zij duwen bijvoorbeeld.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:54

gewoon veel doen zou ik zeggen Lachen tot hij eraan gewend is... en proberen in het begin erop te gaan hangen en je in het begin dan terug rustig op de grond laten zakken... ook erover hangen en er iemand mee laten rondstappen... dit doen tot hij hier niet meer op reageert...
en dan ja :p zoveel mogelijk met erop en eraf bezig zijn
nog een tip: blijf in het begin zo laag mogelijk bij je paard als je opstapt Knipoog
succes ermee!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:56

ik zou eerst de dingen die hij nu nog eng vind zoals dat naast hem op en neer springen, de beigels die tegen zn buik aan komen, evt. met het zadel op over zn billen aaien enz. doen, zodat hij daar aan kan wennen en daarna pas de volgende stap nemen, geef hem de tijd.

onze fjord vond het ook maar wat raar dat als je op hem zat en je je handen naar de zijkanten bewoog. het rijden zelf vond hij niet raar, maar dat bewegen dus wel (dat hij iets in zn oog hoeken zag) dat zou ik als ik jou was dus eerst rustig oefenen, ook weer een keer zn billen aan raken vanuit het zadel zn borst en nek betasten, een keer met je armen zwaaien enz. enz. maak een keer een nies geluid, je snapt vast wel wat ik bedoel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:58

Probeer zoveel mogelijk te doen!

Wij hadden ook een pony om zadelmak te maken en die was in het begin ook heel erg schieterig met het hupsen ernaast enzo.. wij zijn gewoon elke dag (soms 2 keer per dag) met hem bezig geweest. En dan niet eens altijd zadel+longeren+hupsen, maar ook gewoon in stal, puur om hem te laten wennen dat er niks ernstigs gebeurt.

Het is dus eigenlijk gewoon doen! Vooral nu doen aangezien er straks een persoon op moet stappen en als hij dan ook schrikt dan ben je denk ik verder van huis. Mijn advies is dan ook: eerst alles kunnen doen links (maar ook zeker rechts Knipoog.. hoe meer ze wennen hoe beter) en dan pas iemand er boven op!

Ga gewoon naast je paard staan en huppel omhoog.. eerst maar 5 centimeter en dan steeds wat hoger springen. Niet 'mutsig' doen, maar gewoon alsof het heel normaal is. Dus niet overdreven lang wachten met huppelen, niet overdreven met belonen.. gewoon doen en als hij dan braaf is belonen en klaar. Hoe meer jij er een punt van maakt, hoe meer je paard er een punt van gaat maken.
Als dit goed gaat kan je ook eens met huppelen het zadel erbij pakken en daar aan rommelen.. dus een beetje schuiven en een beetje aan hangen!
Verder kan je het paard ook longeren met loshangende beugels, hij kan dan beter nu bokken ipv zich een ongeluk schrikken als de ruiter zijn been aanlegt.

succes ermee!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:27

maak er in ieder geval zelf GEEn probleem van. zo te horen is er vertrouwen vanuit je paard naar je toe, enmaak daar gewoon gebruik van. zodra jij iets eng vind, zal je paard dit aanvoelen en inderdaad denken dat er reden is dat er wat raars gaat gebeuren.
het is al goed dat je de 1e keer een persoon hebt die waarschijnlijk weet wat hij doet en die je vertrouwt zodat alle partijen wat zekerder zijn en er waarschijnlijk niets zal gebeuren.

ikzelf ben ook bezig met het inrijden van een jong dier en elk "nieuw" ding die we doen, heb ik mijn instructrice erbij die ik door en door vertrouw en die mij doorpakt als ik te voorzichtig iets wil doen of angst heb voor wat er misschien kan gebeuren. ( wat dus nooit gebeurt Clown )
dingen waar we tegenaan lopen oefenen we juist extra en ik ben dus ook het type die "gevaarlijke situaties" creeert zodat mijn paard straks van niets meer schrikt.
dekens gewoon nuchter over het hoofd gooien ipv voorzichtig opleggen, singel expres even extra laten wapperen of tegen de benen aan laten komen, dat zijn dngen in de dagelijkse omgang war ze in de toekomst me te maken krijgen en waar ze gewoon aan moeten wennen.
en ja.. dan schrikt het paard een keer, maar na verloop van tijd heb je er zo ontzettend veel profijt van!

oefening baart kuns, het is een jong dier en die mag best schrikken.
dus gewoon korte stukken proberen ( dit kun je echt prima zelf alvast doen door er even tegenaan te leunen, dekje erop te leggen etc, veel herhalen en goed gedrag belonen. dan went hij er echt vanzelf wel aan Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:17

Heel erg bedankt voor de vele nuttige tips.

Ik heb veel geoefend doormiddel van de stijgbeugels laten klapperen, veel doen bij hem aan de zijkant.
Nergens een probleem van maken enz...

Herman is hier 2 keer geweest en heeft er even opgezeten.
Hij heeft het op en afstappen een aantal keren herhaald.
En vandaag heb ik er voor het eerst zelf opgezeten!
Haha! Haha!

En dat ging super.
Opstappen is hij nog een beetje gespannen, maar wel braaf..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:30

super dat het zo goed is gegaan...

Op en af stappen is ook 'eng' voor zowel paard als ruiter, als ruiter ben je dan extra kwetsbaar...

vaak zijn wij mensen meer spoken dan de paardjes Haha!

Noor90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:39

Mijn paard ging in het begin stijgeren tijdens het opstappen, dit heb ik hem afgeleerd door hem vast te zetten aan de bakrand en een paar keer af en op te stappen. Klinkt een beetje gemeen, maar werkt perfect!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 17:42

Nou dan heb ik liever andere methodes..
Vast zetten is niet alleen gemeen, het is levensgevaarlijk... (voornamelijk voor de ruiter)