Tegen de hand tijdens aanspringen in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Tegen de hand tijdens aanspringen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 08:16

Hallo allemaal,
Ik heb een 4.5 jarig paard waar ik wedstrijdjes mee start op het moment gaat het de laatste maand zeer goed !!!
Hij is even wezen puberen maar van steeds 160----------> zit ik nu aldoor tegen de 180 aan.
Ja puntjes op de I alleen nog dus. Ja

Nou reageert hij zeer goed we gaan vanuit een rustige ontspannen draf naar de galop.
Alleen op het moment van aanspringen doet hij zijn koppie omhoog en daarna loopt hij weer keurig constant.

Hij is nog jong dus voor mij gaf het nog niet, maar het staat wel iedere keer op mijn protecol en dus ook terecht!!
Hij snapt/vind het moeilijk om daar ook laag te blijven, nou ben ik er mee bezig met mijn instructie.
En die zegt dus dat ik geconcentreerd moet gaan spelen met het bit dus een beetje links rechts inwerken en dan aanspringen.
Maar hoe serieus ik het ook doe, hij doet het niet haha Clown
En ik geef/gun hem ook de tijd hiervoor maar misschien heb jullie een andere tip wat ik kan uitproberen?

Groetjes dominique

doom

Re: Tegen de hand tijdens aanspringen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:40

niemand Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:41

MIsschien oefenen op stelling op de volte zpdat hij lang en laag loopt en vanuit die stelling laten aanspringen? Buitenbeen aanleggen met aanspringen ipv binnen? Gewoon oefenen en kijken waar je dier op reageert! Succes!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:45

Als je schakelt in draf, behou je dan wel je aanleuning? En wat doe je precies met het aanspringen in galop?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:47

detour schreef:
MIsschien oefenen op stelling op de volte zpdat hij lang en laag loopt en vanuit die stelling laten aanspringen? Buitenbeen aanleggen met aanspringen ipv binnen? Gewoon oefenen en kijken waar je dier op reageert! Succes!

Dat aangalloperen doen we idd tijdens de les ook op de volte voor dat beetje extra stelling.
maar zou het niet met binnen been aanleggen.. te moeilijk voor hem gaan worden??? want hij luisterd juist zo ontzettend goed naar de hulpen ..als ik dat anders ga doen .. wordt het dan niet te ingewikkeld? Knipoog

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:48

Probeer zo min mogelijk hulp te geven als je aanspringt. Klinkt raar, maar naar mijn idee moet je zo weinig mogelijk hulp geven als je kan, maar wel dat hij aanspringt.
Probeer je paard zoveel mogelijk ontspannen te houden, dus ook aan de voorkant. En zelf ontspannen blijven zitten, niets veranderen aan je houding als je aanspringt, zachtjes blijven inwerken. En verder blijven oefenen, en behoudt de ontspanning!
Heb het zelf ook eens meegemaakt met een jong paard, en ik heb het opgelost op bovenstaande manier. Succes!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:50

Qimm schreef:
Als je schakelt in draf, behou je dan wel je aanleuning? En wat doe je precies met het aanspringen in galop?

Ja hij loopt keurig compact aan de teugel het is echt die 2sec van het aanspringen.

Ik maak hem vast wat meer wakker door meer been te geven (het voor bereiden).
Dan ga ik doorzitten.
Vraag wat meer binnen stelling en buig hem goed om mijn been.
en dan buitenbeen naar achter en aanspringen.
en vrij veel lucht in mijn handen probeer ik te behouden.. zodat hij ook die vrijheid behoud om te zakken.

Op dit moment moet ik dus van mijn instructie wat meer gaan spelen met het bit zodat hij zeer meer concentreerd op het laag blijven i.p.v het aanspringen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:53

Komt hij ook terug in tempo tijdens het aanspringen?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:57

Katja schreef:
Komt hij ook terug in tempo tijdens het aanspringen?

Nee, verder gaat alles gewoon super netjes Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:59

Je zou kunnen proberen iets meer voorwaarts aan de springen. Als ze tegen de hand komen heb je in principe geen druk meer van achter naar voor meer.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 12:06

Katja schreef:
Je zou kunnen proberen iets meer voorwaarts aan de springen. Als ze tegen de hand komen heb je in principe geen druk meer van achter naar voor meer.

We gaan het testen bedankt !! Haha!