Tips voor verzameld galoperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Tips voor verzameld galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:09

Hoooi Hoooi,

Wanneer ik in galop aan springt wilt mijn kleine hummel het liefst lekker snel & vlot.
Heeft iemand tips om verzameld en rustig te galoperen?

Ik hoop het en zodat ik zo er alvast mee kan oefenen.

Alvast bedankt.

Liefs Kim

Storm

Re: Tips voor verzameld galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:13

Ga voltes rijden en maak ze niet te groot. Als hij op de volte langzamer gaat galopperen rij je een klein stukje rechtuit. Zodra hij weer harder gaat, rij je meteen de volte weer op. Zo bouw je de stukken rechtuit langzaam op.
Weet wel dat je dit door de draf ook kan verbeteren, rij in draf veel overgangen weg en terug. Let erop dat terug ook terug is en maak schijnovergangen naar de stap. Als je je paard in de draf sterker maakt, zal de galop ook makkelijker gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:18

Ligt er een beetje aan WAAROM je paard zo hard gaat in galop. Is het een kwestie van lekker fris en jolig zijn, of heeft 'ie de balans nog niet om rustig te galopperen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:21

Wat ik altijd belangrijk vind: de galop verbeter je niet door maar te blijven galopperen. Spring liever vaak aan en galoppeer dan een klein stukje. Rijd een wending of een tempowisseling, en weer gaan draven, en weer overnieuw aanspringen. En idd, als je draf beter voor elkaar is, gaat de galop vaak ook beter.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:23

Bedankt storm, goede uitleg!
Ik heb haar nu een half jaartje en daarvoor werd ze alleen een
beetje gebruikt voor in het bos te crossen.
Zelf denk ik dat ze het makkelijker vind om sneller te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:24

Makkelijker als in gemakzuchtig, of makkelijker als in balans moeilijk te vinden?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:11

Zelf denk ik dat het gemakszucht is. Want ze kan het wel..
Maar dit doet ze zelden.. maar straks ga ik er mee oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:14

Dan is het kwestie van duidelijk maken dat het serieus werk is. Veel overgangen rijden, en ook voor situaties plaatsen die het galopwerkje leuk en interessant maken. Dus schakelen, wendingen rijden, en na laten denken over wat 'ie moet doen.
Probeer bv eens aan te galopperen vanuit een sb. Dan staat 'ie mooi op het binnenachterbeen en heeft geen enkele reden om meteen hard te gaan. Rechtmaken, en vervolgens kleine volte in galopperen, waarin je indien nodig ook weer kunt terugschakelen naar draf, en van daaruit weer rechtzetten en een paar pasjes wegrijden.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:50

Bedankt Sonja, maar wat bedoel je met sb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:40

schouderbinnenwaarts.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:42

Ik moet altijd mezelf lang maken. Ofwel de energie naar boven richten ipv naar voren. Dan gaat mijn paard vanzelf langzamer en verzamelder galopperen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:45

Veel op een volte aanspringen. Niet lang galoperen (maar die tip was al gegeven geloof ik) maar váák aangaloperen. Daarmee versterk je de achterhand en is het voor je paard makkelijker in balans te blijven in de galop, waardoor het tempo 'vanzelf' zal minderen Lachen
Wat dieper in je zadel gaan zitten bij de overgang, of een overgang vanuit verzamelde draf kan ook weleens helpen, om wat meer sprong in de galop te krijgen (dan is het daarbij niet de bedoeling dat je paard eerst heel hard gaat draven, maar 'kick-galop' zoals mijn instructrice het zegt Lachen )
Succes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:52

als een paard te hard gaat in galop moet je hem terug rijden van voor de opvangen maar goed aan je been houden. Dus dat hij terug komt in tempo maar wel blijft galoperen en sprong houden.

En ook op een volte zetten en kleine maken. Maar als je hem niet opvangt blijft hij het doen.
en op een volte aanspringen en als hij rustig galopeerd dan ga je rechtuit en zodra hij harder gaat weer op de volte maar ook weer met het opvangen en aan je been houden. Zodra je voelt dat hij harder wil opvangen.

Je kan wel elke keer korte stukjes galoperen en weer terug nemen als hij te hard gaat maar daar los je het probleem niet mee op.
Wat dus vaak gebeurt als je dit doet dat ze vanzelf aan gaan springen of dat ze nog heter worden je kan ze dan beter gelijk op de volte zetten of het opvangen proberen. Maar je moet proberen hem voor te zijn dus spring op een volte aan en zorg dat je hem goed kan opvangen het moment dat je aanspringt.

en goed op je zit letten rechtop misschien voor je zelf iets meer achterover soms zitten mensen te veel ook naar voren.

succes

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:44

Veel voltes rijden en dan wat tegenhouden maar zodra je gaat voelen dat hij in draf overgaat wat been geven,maar niet te veel Knipoog

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:29

Bedankt voor alle reacties. We hebben veel geoefend vandaag.. vind het alleen heel moeilijk wel om haar terug te nemen. Morgen ga ik oefenen op een groot veld inplaats van in de bak, zodat ik de ruimte heb en alle tijd haar langzamer te laten gaan.. want in de bak, voor je het weet komt er weer een bocht.. haha..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:37

Maar Kimmie, die bochten zou je juist moeten gebruiken om haar langzamer te laten gelopperen. Op een open veld kan ze juist harder.
Als je de hoeken goed inrijd en af en toe richting bakrand galoppeerd houd je paard zich in zonder dat jij je teugels hoeft te gebruiken, ze zal immers niet over de bakrand willen springen.
Rij je voltes een beetje groot en richting bakrand, dat remt af. Ga niet op een open veld galopperen, dan krijg je echt race-partijen en dat kan nooit de oplossing zijn.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:28

hahaha zo hard gaat ze nou ook weer niet.. =P
maar daar rij ik ook vaker maar ik wil gewoon dat
ze echt heel langzaam gaat..
Een vriendin van mij.. haar paard kan zo langzaam dat die bijna in stap zit.. maar toch gewoon sprong maakt en door galopeerd..
Dat wil ik dus ook bereiken