Paard niet te houden en snijdt hoeken af, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

metalligirl

Paard niet te houden en snijdt hoeken af, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 01:49

Hallo,

Ik zit met een paar probleempjes en ik hoop dat iemand tips voor mij heeft om ze op te lossen.

Het eerste probleem is een paard dat ik amper in kan houden. In stap loopt hij heel mooi in de houding maar zodra ik ga draven stopt hij daarmee en krijg ik hem amper gehouden. Ik maak dan steeds voltes, houd hem in en laat hem weer los. Het gaat dan wel, maar het is heel erg vermoeiend en onmogelijk om lang vol te houden. Wat kan ik hier het beste tegen doen?

Het volgende probleem is een paard dat steeds de hoeken afsnijdt. Hij buigt naar buiten in iedere hoek, hoe krijg ik hem wel door de hoeken?

Bedankt alvast, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Axel_Clauw

Re: Paard niet te houden en snijdt hoeken af, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 02:12

Je hulpen duidelijk aangeven.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 02:27

Hoe lang onder het zadel, wat voor ras ? Hoe oud ? Hoe vaak rijd je in de week ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 02:58

heb ik ook gehad met mijnes toen hij net onder het zadel was, maar ook zelfs met een veertienjarige die mij als proefkonijn aanwendde. Hou je kop erbij en bedenk dat een paard geen machine is.
Zorg dat je je paard op je zit terug kan rijden in tempo, dan ben je al een eind op weg. Ik zit elke keer met dit met een bijna vierjarige erg loperige ruin, ook nog fries maar niet te stuiten en met op zit terug rijden heb ik echt al heel veel winst geboekt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:20

Longeer je paard eerst zodat hij een beetje zijn ei kwijt is. Daarna idd voltes rijden en als hij braaf is een stukje rechtuit, je kan best je stem gebruiken om hem rustiger te laten draven, let erop dat je zeker niet aan de teugels gaat hangen. Zorg ook dat je goed les hebt want dit is gewoon een rijtechnisch probleem denk ik, het lijkt me dat het paard niet goed is ingereden.

Dat hij niet door de hoeken loopt is niet zo gek, hij gaat te hard en anders gaat hij onderuit. Pas als hij een rustiger draftempo heeft zal hij vanzelf ook dieper de hoeken inrijden. Pas als hij rustiger loopt kan je ook aan de verkeerde stelling gaan werken, hij kijkt nu naar buiten in de bochten om zijn evenwicht te bewaren.

metalligirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:40

Ik heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd. De twee problemen gaan over twee verschillende paarden.

De voorwaartse is een KWPN'er. Het is een paard van de eigenaar van een manege maar er wordt vrij weinig mee gedaan (wordt hooguit 2x per week gereden). Wel is hij goed ingereden. Je merkt dat hij dressuur potentie heeft als je erop zit. In stap rijd je hem vrijwel meteen in de houding, ook met sturen is hij makkelijk. Mijn probleem is dus 'alleen' dat ik hem amper gehouden krijg zodra ik ga draven, ook blijft hij dan niet meer in de houding lopen. Het redelijk rustig draven lukt nog wel, maar het is niet lang vol te houden. Ik krijg ook blaren op mijn handen. Ik denk dus dat het meer aan mij ligt. Ik heb er wel nog nooit iemand anders op zien rijden dus ik kan niet met zekerheid zeggen hoe hij bij anderen loopt.
Longeren is inderdaad geen slecht idee. Misschien dat het probleem er voor een gedeelte in zit dat het paard zo weinig gereden wordt. Maarja, aan de andere kant: als hij iedere dag gereden wordt krijgt hij juist meer conditie.

Het tweede paard (het hoeken-probleem) is een kruising tussen een fries en een tinker en ook al een behoorlijke tijd onder het zadel. Deze loopt gewoon rustig.
Hetzelfde probleem heb ik met een jong paardje dat pas onder het zadel is, dat ook gewoon rustig loopt.
Ik begrijp wel dat iedere combinatie anders is, maar toch lijkt het me waarschijnlijk dat er algemene tips zijn om zo'n probleem op te lossen.

Ik rij zelf ongeveer 3x per week en al 14 jaar lang. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:01

Het eerste paard komt er dus maar 2 keer per week uit, tja, dan is het logisch dat hij voorwaarts is. Het is trouwens behoorlijk ongezond dat een paard maar 2 keer per week gereden word, maar jij kan er waarschijnlijk niks aan doen als het niet je eigen diertje is. Als hij er iedere dag uit zou komen krijgt hij idd meer conditie maar hij zal niet nog voorwaartser worden, integendeel, hij heeft geen opgekropte energie die er ineens uitkomt en zal dus braver worden. Let er ook op dat als hij een dag op stal blijft staan, hij een stuk minder hardvoer krijgt, een halve kilo per dag is dan meer dan genoeg! Hij mag juist wel weer flink wat hooi hebben.
Als hij vaker bereden gaat worden zal hij ook rustiger zijn en denk ik dat het aanleuningsprobleem ook minder word.

Het 2e paardje is gewoon nog jong, alle jonge paarden hebben in het begin een beetje problemen met hun evenwicht, om dat te compenseren gaan ze hoekjes afsnijden en hun hoofd naar buiten brengen. Heb een beetje geduld, rij veel grote voltes met een beetje stelling. Hij heeft waarschijnlijk zijn lijf ook al niet mee, dit soort paarden kunnen wat stugger zijn in het lijf. Ga voltes stappen en vraag wat stelling, als dat goed gaat draaf je aan en blijf je ook voltes rijden met wat stelling en af en toe een stukje rechtuit, is hij zijn evenwicht kwijt en brengt hij zijn hoofd naar buiten dan neem je hem terug en stap je weer totdat de stelling weer beter is. Gewoon oefenen en dan zal het na een tijdje beter worden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:11

metalligirl schreef:
Ik heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd. De twee problemen gaan over twee verschillende paarden.

De voorwaartse is een KWPN'er. Het is een paard van de eigenaar van een manege maar er wordt vrij weinig mee gedaan (wordt hooguit 2x per week gereden). Wel is hij goed ingereden. Je merkt dat hij dressuur potentie heeft als je erop zit. In stap rijd je hem vrijwel meteen in de houding, ook met sturen is hij makkelijk. Mijn probleem is dus 'alleen' dat ik hem amper gehouden krijg zodra ik ga draven, ook blijft hij dan niet meer in de houding lopen. Het redelijk rustig draven lukt nog wel, maar het is niet lang vol te houden. Ik krijg ook blaren op mijn handen. Ik denk dus dat het meer aan mij ligt. Ik heb er wel nog nooit iemand anders op zien rijden dus ik kan niet met zekerheid zeggen hoe hij bij anderen loopt.
Longeren is inderdaad geen slecht idee. Misschien dat het probleem er voor een gedeelte in zit dat het paard zo weinig gereden wordt. Maarja, aan de andere kant: als hij iedere dag gereden wordt krijgt hij juist meer conditie.
Kan het paard wel elke dag zijn ei kwijt, of staat hij die andere dagen op stal??
Eigenlijk is het hele probleem dat je geen controle hebt. Dit krijg je echter niet door hem in te houden, maar juist door hem voorwaarts te rijden en dat tempo weer op te vangen.
Een paard hoort niet 'in een houding' te lopen, een paard hoort ontspannen na te geven.
Hou em eens minder tegen aan de voorkant, en zet em eens aan het werk met je benen. Niet steeds in dezelfde tempi blijven rijden, maar juist veel overgangen.. al is het om de 4-5 passen..

Het tweede paard (het hoeken-probleem) is een kruising tussen een fries en een tinker en ook al een behoorlijke tijd onder het zadel. Deze loopt gewoon rustig.
Hetzelfde probleem heb ik met een jong paardje dat pas onder het zadel is, dat ook gewoon rustig loopt.
Ik begrijp wel dat iedere combinatie anders is, maar toch lijkt het me waarschijnlijk dat er algemene tips zijn om zo'n probleem op te lossen.
Zet je paard op de volte, en drijf em zo met je binnenbeen steeds iets verder de hoeken in.
Niet teveel willen dwingen, maar elke keer een klein beetje verder.. komt vanzelf goed.. (kan ook een balans probleem zijn)

Ik rij zelf ongeveer 3x per week en al 14 jaar lang. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:59

Ik heb zelf ook een poosje op een zeer voorwaarts paard gereden.
Op haar heb ik echt geleerd dat "trekken" omze langzamer te laten lopen absoluut geen zin heeft, ze gaan dan alleen maar harder.
Het klinkt heel onlogisch, maar probeer juist wat te drijven, zodat je het tempo daarna iets kan opvangen.
Probeer ook langzamer te gaan lichtrijden, en vergeet tussendoor niet je handen te ontspannen.
Ik weet dat het niet makkelijk is, maar doordat je je handen ontspant, ontspant je paard soms ook iets.
En als laatse, probeer heel veel figuren te rijden, voltes, gebrokenlijnen, verander regelmatig van hand etc.

metalligirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:26

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het uitproberen.

Ik ga inderdaad krampachtiger zitten als ik een paard niet 'gehouden' krijg. Mn handen heb ik vrij gespannen.
Ik weet dat dit slecht is, maar het is lastig om het niet te doen. Het gebeurt vanzelf. Ik ga oefenen om het af te leren.

Het klinkt inderdaad best onlogisch om aan te drijven bij een voorwaarts paard. Hoe vang je het tempo dan op?

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:33

met die hoeken moet je de buitenteugel wat meer aantrekken, dan gaat zyn kop meestal de hoek in en dan blyft ie misschien zo ryden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:34

Nieek14 schreef:
met die hoeken moet je de buitenteugel wat meer aantrekken, dan gaat zyn kop meestal de hoek in en dan blyft ie misschien zo ryden

goh, jij hebt er verstand van!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:39

Nieek14 schreef:

dat zou ik nou precies níet doen, dat is helemaal verkeerd en maakt het probleem groter.
In het hoeken verhaal zou ik me niet blindstaren op de hoeken goed rijden, maar meer figuren gaan rijden, wanneer je paard leniger is kán hij ook beter door de hoek.
Niet trekken sjorren of schoppen met je binnenbeen, dat is zinloos.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:26

hoeken afsnijden is vaak een balansprobleem. Paard zal waarschijnlijk ook scheef zijn? Ik zou me eens verdiepen in rechtrichten als ik jou was. Hetzelfde geldt ook voor het paard wat in draf steeds harder gaat, dit kan ook een balansprobleem zijn, waarbij hij/zij voelt dat ze/hij het evenwicht gaat verliezen en daardoor steeds harder gaat. Rechtrichten in combinatie met soepel maken doet wonderen Lachen

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:56

Nou hee. Luister idd maar niet naar Nieek14. In die hoeken is een sterk binnenbeen handig (niet schoppen zoals al gezegd).
Ik denk dat je toch die voltes moet blijven maken, hoe moeilijk het ook is. Als hij wat rustiger is klein stukje rechtuit en zodra hij weer vervelend wordt weer lekker afwenden. En inderdaad zeker jezelf niet te strak maken, ontspan! Je paard voelt dat aan en neemt het over van je!
Heel veel succes!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:42

gaat het paard met hoeken probleem ook harder in de hoek ??
want dan moet je eertst kijken of je hem terug in stap kan krijgen in de hoek.
waarschijnlijk heeft i liever dat je geen been gebruikt en gaat daarom harder.
hij wil waarschijnlijk voorkomen dat jij drijft met je binnenbeen
probeer hem dan een beetje onder het tempo door de hoek te rijden en dan stelling te vragen.
doet hij het ook maar een heel klein beetje ? beloon hem uitvoerig!!
sucses
edit: als je zelf niet regt zit is het voor een paard bijna onmogenlijk om zelf recht te blijfen !!
en al helemaal in de hoek
ga jij maar eesn met een rugzak op je rug(met bijv boeken) lopen waar de ene schoudr band langer van is dan de andere
dan lukt het bijna niet om recht te blijven lopen !

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:38

Longeren