vasthouden, zie het niet meer zitten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

vasthouden, zie het niet meer zitten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 22:31

Hallo allemaal,

Ik zit echt met een probleem. Ik heb een ontzettend fijn paard, gevoelig aan het hulpen en fijn in de mond.
Nu heb ik, heeft hij, de laatste tijd last van vasthouden aan de rechter teugel. (tanden zijn gecontroleerd, dierenarts geweest, niets lichamelijks).
Hij heeft hier nooit geen last van gehad en sinds een paar maanden begint het gesodemieter. Hij houdt het bit op rechts vast, buigt maar laat niet los.

Wanneer ik hem dus van de rechter teugel wil af rijden, moet ik heel voorzichtig zijn met mijn been, want anders krijgen we een reactie van: Heee we mogen in galop, heeee, we moeten wijken, hee gaan we nu dan echt vooruit. Kort om, Lastig. Daarbij is hij ontzettend werkwillig, veel energie en hoog in het bloed.
Dit wilt zeggen dat ik, zoals vandaag, er ruim 1.5 uur heb opgezeten, ik ben kapot maar paard kan nog wel even door gaan, en niet dat resultaat bereikt wat ik wilde bereiken.
Nu heb ik een hele goede intructrische, waar ik ook echt tevreden over ben. En ze heeft gelijk wanneer ze zegt: Niets geven om aan te trekken. Alleen krijgt hij het voor elkaar, wanneer ik mijn handen naar voren doe, dat hij toch trekt.
Ja oke, hij is aan het puberen, maar ik weet niet of ik dit nu onder pubergedrag kan neer zetten of onder een rijtechnisch probleem. Ik krijg het zo niet echt meer opgelost.

Misschien hebben jullie nog tips, die ik kan gaan uitproberen.
Wil het graag zonder de slof oplossen en met geweld haal ik bij hem zeker niets uit!

Groetjes Lara

Jasmijn159

Re: vasthouden, zie het niet meer zitten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:34

Met slof bereik je niets als hij zonder al vasthoud. Ik denk dat je er toch heeeel erg goed op moet gaan letten dat je hem niets maar dan ook echt niets geeft om op vast te houden.
Wat bij mijn paard ook heel erg goed werkt is links en rechts lekker ver inbuigen in de stap. Wel zachtjes vragen en ontspannen als ie meekomt en dan belonen. Steeds kijken of hij verder wil buigen en toch ontspannen kan blijven en beide kanten evenveel inbuigen.
Succes er mee.

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:59

Kijk eens of het werkt als je even echt terug gaat naar de basis, dus rechtrichten, rechtrichten en nog eens rechtrichten.
Probeer om hem daar niet vast te pakken, dit is moeilijk, maar je moet constant jezelf corrigeren en constant denken, rechts los, rechts los enz.
Probeer zo min mogelijk op de hoefslag te rijden, je kunt beter de binnenhoefslag nemen. Let daarbij vooral op je buitenteugel, begrens hem daar extra (en zorg dat hij recht is!).
Wat vaak ook erg goed werkt is om hem op de volte te zitten, in jou geval rechtsom en daarbij contrastelling aan te nemen. Je moet er hierbij goed voor zorgen dat je de linkerteugel eraan houdt en rechts loslaat. (corrigeer jezelf constant!)
Probeer hem dan vanuit hier recht te stellen, en op je buitenteugel te krijgen. Probeer dit door met je binnenbeen naar je buitenteugel toe te drijven.
Mijn advies is dus niet in de eerste plaats van zorg hoe dan ook dat die loslaat, maar zorg dat hij weer op twee teugels loopt, dat hij weer recht wordt, en je hem kunt sturen met je buitenteugel, dan lost het zich vanzelf op.
Kortom mijn 2 adviezen:
- Zo min mogelijk de hoefslag nemen, neem liever de binnenhoefslag, zodat je hem echt zelf moet sturen en hij niet aan de bakrand kan plakken (gebeurd vaak onbewust)
- Zet hem eerst op een volte met contrastelling, zodat hij je buitenteugel gaat aannemen en je binnenhand loslaat. Probeer hem dan vanuit hier recht te stellen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:38

Ik denk dat je al goede adviezen hebt gehad. Een stapje terug is geen gek idee.
Daarbij wil ik nog een aanmerking plaatsen:
De duur van het rijden lost waarschijnlijk weinig op. Longeer het paard van te voren, en zet hem na de warming-up bij. (Eventueel onder begeleiding als je dit anders niet doet). Daarna kan je bijvoorbeeld 20-30 min rijden.
Zorg voor afwisseling, zoals balkjes draven o.i.d. Hierdoor kan de concentratie van je paard worden verbeterd.

Daarbij moet je kritisch gaan kijken naar je eigen houding. Je geeft aan dat je een gevoelig paard hebt. Ben je rechtshandig? Dikke kans dat jou rechterhand sterker inwerkt dan je linker.

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:23

als het nog een jong paard is, is het logisch dat hij de ene keer anders rijd dan de andere keer, wat je moet gaan doen is op de volte in het midde, en kijken of je links om, het zelfde rijd als rechtsom, want wss ligt het aan jou linker hand die je niet mee geeft, als je op de rechthand rijd, en op de grote volte, stel je in: (iets overdreven als hij niet goed reageerd) je rechterhand iets van de nek, en binnenbeen, als hij buigt klopje/ontspannen, als hij weer begint te klieren, rechterhand, en weer ontspannen. Maar eht si wel belangrijk dat je nu niet op een (zijn moeilijke of juist makkelijke hand) gaat rijden!! Heel veel van hand veranderen, en de volgende dag ga je het gwn weer proberen, op zo'n korte termijn krijg je het niet op gelost, zeker niet als ze nog jong is, half uurtje/uurtje is meer dan genoeg. Je moet je nou niet vast klemmen aan dat probleem, maar gewoon lekker blijven rijden, veel figuren over gangen, en zorgen dat je je paard op twee handen blijft rijden, voor mij is dit ook erg moeilijk, maar sinds paar jaar is eht helemaal weg, gwn veel op blijven letten!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 20:30

thnx allemaal!

heb de tips van gister uit geprobeert en ik moet zeggen het ging een suk beter! Morgen weer kijken of het weer goed gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:27

wellicht een tijdje overstappen op bitloos?

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:43

nee daar los je dat probleem niet mee op, zij moet gwn veel meer haar linkerhand mee geven(wss)

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:57

ilovekoos schreef:
nee daar los je dat probleem niet mee op, zij moet gwn veel meer haar linkerhand mee geven(wss)

Huh? Ze heeft er toch last van dat hij rechts vastpakt, dan moet ze toch niet links, maar rechts meegeven. Zorgen dat hij rechts loslaat en links aanneemt. Dus links er meer aan en rechts losser. Waarschijnlijk pakt ze hem namelijk rechts ongemerkt zelf vast, waardoor haar paard hem daar vast kan pakken. Dus als ze ervoor zorgt dat ze links er meer aan heeft en rechts losser, zal het paard daar ook loslaten.

Voor de ts; hoe gaat het nu? En wat zegt je instructice/instructeur er eigenlijk precies van? Heb je het met hem/haar er al eens echt over gehad? Of gevraagd of die op je handen wil letten? Ben benieuwd! Lachen

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 22:07

hoi Laurier,

Gister ging het echt goed, was heel ontspannen. Vandaag ging het weer iets minder. Merk wel dat hij mij uitnodigd om die rechterteugel aan te pakken dus daar ben ik hard mee aan de slag gegaan.

Merk dat wanneer de fysio mij onderhanden heeft genomen hij ook beter loopt. Het is een combinatie tussen mijn spanning en de zijne. Binnenkort komt een fysio voor het paard even kijken.

Morgen heb ik weer les, dus zal het dan zeker met mijn instructrise even over hebben

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:26

mijn paard had er af en toe ook wel is last van,
ik kreeg als tip de hand af en toe naar vooren te plaatsen en dan rustig weer terug,
weet niet of het ook bij jou helpt maar je kan het allicht eens probeeren bij mij werkte het echt super hij liet gelijk los waneer ik m'n hand richting z'n hoofd deed,
denk er alleen wel om dat je het rustig doen dat je paard geen ruk beweging krijgt.

ik hoop dat je er iets aan hebt. Clown

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:48

ik bedoel, ik heb het namelijk ook gehad doordat ze wss rechts is ze minder handig in links die met ze meer mee geven/ontspannen, en rechts zoals ik ook al had gezecht, bv op de volte er aan houden samen met het been en als ie goed buigt weer ontspannen. Als je links teveel vast pakt KAN die niet inneens buigen, dat bedoel ik ermee te zeggen...

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:49

maar ik ben idd niet zo goed in uitleggen, ik kan namelijk ook minder goed buigen op de rechterhand, gewoon goed voelen wat je op de andere hand, waar het wel goed dlet anders doet dan op de rechterhand

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:54

wjerdo schreef:
Merk dat wanneer de fysio mij onderhanden heeft genomen hij ook beter loopt. Het is een combinatie tussen mijn spanning en de zijne. Binnenkort komt een fysio voor het paard even kijken.

Morgen heb ik weer les, dus zal het dan zeker met mijn instructrise even over hebben

volgens mij sla je hier de spijker mee op zijn kop, goed dat je ook een fysio laat kijken naar je paard, daar zal hij van opknappen.
En neem ook je eigen houding en die van je paard onder de loop. Succes verder.

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:12

wjerdo schreef:
hoi Laurier,

Gister ging het echt goed, was heel ontspannen. Vandaag ging het weer iets minder. Merk wel dat hij mij uitnodigd om die rechterteugel aan te pakken dus daar ben ik hard mee aan de slag gegaan.

In ieder geval al een grote stap in de goede richting, door het probleem bij jezelf aan te pakken. Je merkt namelijk zelf al verschil als je naar de fysio bent geweest, dus dat zegt ook veel. Hoe ging je les? Wat zei je instructrise? En hoe gaat het rijden nu?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:24

Even een update.

Mijn instructrise zegt: Terg naar het begin. OP 2 teugels en meer niet.
Nou het ging erg fijn hierna!
Vandaag concour gehad in het L1 en ben 2de en 4de geworden.

Groetjes Lara

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:30

De mijne durft ook vast te pakken op rechts ,
maar als ik haar dann iets geef om haar aan vast te nemen kan ik ook niet rijden ,
Want als ik die teugel dan durf vastnemen heb ik het weer zitten ,
Ik moet er dus echt even door ,
Bij ons dus stelling stelling stelling tot hij loslaat ,
( Het is nu niet dat ik de hele les loop te trekken hoor ! )

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:12

Mijn bijrijdpaard houd op 2 teugels vast. Wil zelfs af en toe niet buigen..
Omdat hij zich sterk maakte was onze reactie terugtrekken, helemaal fout.
Op dit moment rijd ik hem vrij lang, op de volte en breng ik mijn binnenhand richting mijn knie, van me af, daarbij buigt hij beneden in en als ik hem zo losrijd, dan kan ik hem daarna oppakken zonder dat hij vasthoud.