Paard gooit hoofd omhoog onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPassion

Paard gooit hoofd omhoog onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:29

Ik heb even lopen kijjken tussen de topics en hier niet echt veel over mijn probleem gevonden,
vandaar dat ik nu mijn eigen topic begin Bloos
Maar nu mijn probleem:
Als ik met mn paard aan het rijden ben en ik net wat meer van hem vraag heeft hij de neiging om zijn hoofd in de lucht te gooien,
Meestal los ik dit op door mn handen gewoon op dezelfde plek te houden en mn benen wat meer aan te drukken..
Alleen ben ik dan meestal wel het contact kwijt omdat meneer de teugels een klein stukje uit mijn handen trekt,
Tips aub!

( Sorry als dit topic verkeerd staat of er hier al een topic over was )

Romyv

Re: Paard gooit hoofd omhoog onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:38

Je paard komt tegen de hand, dit kan verschillende oorzaken hebben.

Je geeft zelf aan dat hij het doet op het moment dat jij iets meer van hem vraagt, willicht zit je hem van vore teveel in de weg.

Probeer hem nagevelijk te rijden van achteruti naar voren toe. Zorg dat je netjes contact heb, een rustige hand en rij heel veel figuren en overgangen. Je zal merken dat hij dan vanzelf nagevelijk wordt en je hand gaat volgen! Het duurt misschien iets langer, maar hij loopt wel veel beter en je bent gelij kvan dit probleem af!

Succes!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:49

Het kan ook zijn dat je paard niet begrijpt wat hij moet doen wanneer jij meer van hem vraagt en daarom zijn hoofd omhoog gooit. dit had ik ook bij mijn eigen paard, maar het kan ook zijn dat je hem dan juist van voren in de weg zit.
Wanneer je rustig rijdt en veel overgangen maakt dan volgt hij vanzelf je hand. Doe dit gewoon rustig en neem er de tijd voor.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:22

mijn paard deed dit ook toen ik hem net had, hij gooide echt ze hoofd extreem omhoog, soms schrok ik er zelfs van Clown
door les en rijden van overgangen, figuren enz.. zoals al werd beschreven in de eerdere posts, is hij naarmate de tijd sterker geworden en ging dit probleem vanzelf weg.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:23

*tijdens het rijden*

Sorry, het klonkt zo raar Bloos

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:41

Mijn paard heeft dit in het begin ook gedaan, en dit ligt er meestal aan dat je je paard in de weg zit van voren inderdaad. Bij mijn paard was dat aangeleerd gedrag door de vorrige eigenaar, maar elke keer als ze dat deed, dreef ik aan en deed ik mn hand naar voren. hierdoor merkt je paard dat ze van voren de ruimte heeft, en tegelijk dat het meer moet 'luisteren' zegmaar. succes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:34

ik denk dat je indd je paard van voren te veel in de weg zit. je moet meer van achteruit rijden. weerstand bieden op twee teugels en je benen er aan houden. geeft hij na ontspan je hand maar blijf contact houden dus niet je teugels los dus iets naar voren je handen dat je wel contact hebt maar de druk eraf is. En echt voelen wanneer je denk dat hij weer omhoog komt met zijn hoofd been eraan, dus weer eerst van achteruit.
Zet je paard anders op een kleine volte dan geven ze sneller na.

Veel overgangen tempo wisselingen en let op hou ritme van achteruit. En let goed op je houding en zit en dat je, je handen netjes een vuist voor boven je zadel hebt.

succes Knipoog

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:11

Mijn pony deed dit in het beging ook heel vaak.
Ik heb toen een hele tijd alleen maar langlaag gereden en geprobeerd voor niet zoveel te doen en gewoon lekker voorwaarts gereden. Na een tijdje heb ik haar met rijden steeds wat meer op gepakt en nu loopt ze lekker ontspannen aan de teugel. Probeer ook veel te doen met je paardje figuren enzo rijden, zodat hij zich op jou concentreerd en niet zo veel bezig kan zijn met zijn hoofd.
Succes ermee! Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:13

Heb je het zadel weleens laten testen?
Het kan ook zijn, dat als je wat meer vraagt je paardje ergens last van heeft.
Kan het zadel zijn, maar ook bepaalde spieren. Dit zou je eventueel ook kunnen laten checken.
Mocht daar niks uitkomen is dat ook niet erg. Een algemene check-up kan natuurlijk nooit kwaad.

Bloem_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:25

Ik had dit in het begin ook wel soms... Maar gewoon goed belonen als hij iets goed doet, en niet al te hard aan de teugels trekken, zo is het bij mij goed gegaan! Vork

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:30

Mijn paardje doet dit ook. Maar pas zodra hij moe wordt. Dan wil hij het liefst zijn hals strekken. Na de galop begint hij er meestal mee. Verder kan ik er weinig aan doen. Bij figuren, overgangen etc. blijft hij het doen. Pas als ik hem een lange teugel geef is het over.

Nickysplace2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:36

Hmm, kan van alles zijn. Heeft je paard geen klachten?

Het is een idee wanneer je paard geen lichamelijke klachten heeft om een hulpteugel tijdelijk te gebruiken om het jezelf makkelijker te maken...