Mijn paard weet niet wanneer hij moet afzetten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Mijn paard weet niet wanneer hij moet afzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 10:51

Hallo,

Ik heb sinds eind December een nieuw paard King Lear (v.Elcaro) het is een schat van een beest en hij wil heel graag werken. Soms een beetje te graag.. Maar nu komt het.. Als ik met hem aan het springen ben dan weet hij niet wanneer die moet afzetten, en als ik hem dan inhoud dan gaat die dribbelen en dan neemt die in 1 keer een grote sprong! Gister ook toen was ik een kruisje aan het springen en toen zette die te vroeg af en ik werd gelanceert.. Ik kan niet lopen omdat ik zo hard ben gevallen heb een verekte lies.. Sorry voor het onduidelijke want ik weet niet echt goed hoe ik het moet uitleggen.

Lielle

Re: Mijn paard weet niet wanneer hij moet afzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:52

heel veel springen en vooral lijntjes op een mooie afstand. Juist niet gaan inhouden maar zorgen dat je ritme krijgt en impuls, die wel te controleren is. En een keer te vroeg afzetten is echt niet erg, jij moet 'alleen maar' Knipoog blijven zitten.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 10:54

Lielle schreef:
heel veel springen en vooral lijntjes op een mooie afstand. Juist niet gaan inhouden maar zorgen dat je ritme krijgt en impuls, die wel te controleren is. En een keer te vroeg afzetten is echt niet erg, jij moet 'alleen maar' Knipoog blijven zitten.

Hahaha ja Haha! Makkelijker gezegt dan gedaan Clown Maar ik ga eraan werken bedankt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:56

Overigens creeer je juist door het vasthouden dit soort extreme sprongen. Lekker uit de rust springen, veel combinaties doen en zelf niet druk maken over een afstand, zo lang je een ritme en impuls hebt.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:57

heb je ook een drafbalkje neergelegd? en een grondbalk?
Drafbalkje leg je +/- 2,20 meter voor de sprong, als je dan in draf aanrijdt, gaat het paard in draf over het balkje en dan springt ie pas
grondbalkje is om het makkelijker te maken voor het paard om de hoogte te zien.
galopbalkje heb je ook nog, die moet op 3,60?? meter
je kan ook een sprongetje neerzetten, daarna een galopbalkje en daarna nog een sprongetje, dan leert ie zelf in te schatten.
en het belangrijkste..... Springles!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:58

Ik heb dat ook gehad, wat blijkt nou, mijn vz pony is heel erg gericht op de ruiter..
als ik ging staan toen ging hij springen, dus nou blijf ik net zolang zitten tot dat ik vind dat hij omhoog moet komen, dit lukt aardig, galop gaat ook steeds beter, misschien moet je dit een keer proberen Knipoog

de meeste paarden die je "inhoudt" die gaan enorme krachten ontwikkelen Knipoog (is niet altijd zo)

begin gewoon met lage kruisjes, of balkjes, hij heeft vanzelf het ritme door Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:01

Galopbalkje ligt op vrijwel dezelfde afstand, want ze zetten op dezelfde plaats af Knipoog

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:03

maar een galoppas is toch groter dan een drafpas? of heb ik t nu verkeerd??

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:04

Jimbo schreef:

Lijkt me ook.. Een draf pas is vast geen 3 meter..

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:05

Jimbo schreef:

ze zullen zich uiteindelijk aanpassen aan de ruimte Knipoog

maar je hebt wel gelijk Tong uitsteken

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:24

De galopbalk kan je als "in"-uitje"leggen, dus op 3m. Mijn tip is dus ook, met een drafbalk of galopbalk werken zodat hij voor de hindernis goed uitkomt.

Ik zou rustig aan beginnen en gewoon lekker vanuit draf gaan, als dat goed gaat rij je vanuit galop met een galopbalkje aan. En denk ook aan de grondbalk bij de hindernis!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:31

Zorg even dat als je er een balk voor legt dat er iemand bij is die ook ECHT weet hoever de drafbalk voor de hindernis moet liggen! Verkeerde afstand zal waarschijnlijk weer leiden tot een verkeerde afzet Knipoog. Een drafbalk hoort niet drie meter voor de hindernis te liggen. dan kan hij daarna nog 2 passen doen voor de sprong, dat is juist wat jij niet wilt, maar jij wilt dat de drafbalk juist helpt voor het bepalen van de afzet. Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:11

voorbeeld:
(schematisch voorbeeld van een hindernis:
o = balk
x = afzet
| = hindernis

in draf (afzet op circa 1,5 meter voor de hindernis
.x.o.x..|

in galop (afzet nog steeds op circa 1,5 meter voor de hindernis)
.x..o..x..|

er komt dus wel een klein stukje bij (omdat de laatse pas over de balk wat groter is, maar de afzet verandert nauwelijks. En zoals terecht gezegd wordt, je maakt na de balk dus geen pas meer!

Maykie, precies!

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:18

Lielle schreef:
voorbeeld:
(schematisch voorbeeld van een hindernis:
o = balk
x = afzet
| = hindernis

in draf (afzet op circa 1,5 meter voor de hindernis
.x.o.x..|

in galop (afzet nog steeds op circa 1,5 meter voor de hindernis)
.x..o..x..|

er komt dus wel een klein stukje bij (omdat de laatse pas over de balk wat groter is, maar de afzet verandert nauwelijks. En zoals terecht gezegd wordt, je maakt na de balk dus geen pas meer!

Maykie, precies!

Bedankt voor de goede uitleg.

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:25

ik zou ook kijken wat hij doet bij het vrijspringen,
en zoals iedereen hier al zegt veel met grondbalken werken

succes

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:31

Belangrijk bij jong paard dat je eerst uitgaat van zijn galop en dat je pas later gaat leren om de galop te verkorten. En zoals hierboven genoemd is met draf/galop balkjes en veel in-uitjes ben ik ook aan leren.
eerst lange rij balken en uiteindelijk 7 sprongetjes op rij en dan zo nu en dan weer 1 tussenuit halen (of alleen balk op grond) en proberen dat ie dan het ritme kan houden!
Succes in ieder geval!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:48

juiste tempo aanhouden, paard niet storen. kruisjes met drafbalk en voor en er tussen
en in galop het zelfde.
zit ook wel vaan bij de ruiter.
slecht tempo. weinig oog..
oefenen oefenen oefenen :p

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:18

Grappig, ik heb ook een Elcaro, en ook eentje die het moeilijk vond om goed af te zetten (wat na een paar keer springen eigenlijk al helemaal weer goed was).
Wat ik heb gedaan met hem is ontzettend veel balkjes lopen, waarbij ik het tempo op een begeven moment ging beheersen. Dit ging ik daarna toepassen bij hindernissen, waarbij ik hem goed opgesloten hield en pas losliet wanneer hij springen mocht. Inhouden heeft geen zin, hier maak je hem alleen nog maar heter en moeilijker van, aangezien hij wel ontzettend graag springen wil heb ik t idee..
Wat ik ook doe, wat heel belangrijk is bij jonge/onervaren paarden: een grondbalk en een balk van ong 2 of 1 1/2 meter voor de hindernis. Dit heet ook een zgn. 'afzetbalk'. Je dwingt ze als het ware met deze balk goed te leren springen.
veel succes ermee!