Tong uitsteken: Hoe? Wat? Waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Tong uitsteken: Hoe? Wat? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:57

Hai!
Ik rijd sinds enkele maanden weer op de manege en sinds een maandje elke week op hetzelfde paard.
Het is een ontzettend voorwaarts paard, die graag vol tegen je hand ingaat, dus die alleen maar harder gaat als je (te) veel druk op het bit legd.
Hij wordt met een thiedeman gereden en normaal gesproken zit op het strakste gaatje, maar van de week heb ik die eens een gaatje losser gedaan en hij liep heerlijk!
Na ongeveer 20 minuutjes ging hij echt netjes aan de teugel en had ik voor mn gevoel amper meer wat in m'n handen, maar ineens zag ik daar steeds een tong voorbij vliegen!
Zover ik kon zien alleen aan de rechterkant en echt wel 15 cm uit z'n mond!
Ik moest er hard om lachen, want het was een grappig gezicht, maar is dat wel normaal en okee? Hij deed het in alle gangen, maar ik zag het vandaag pas voor het eerst.
De les erna moest hij ook lopen en heb ik zitten kijken, maar kon niet ontdekken dat hij het toen deed. Hij liep in die les ook niet aan de teugel. Heeft het daar mee te maken?

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe komt dat? Doe ik iets verkeerd dan? Kan dit opgelost worden?

Alvast bedankt!

Talonius

Re: Tong uitsteken: Hoe? Wat? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:03

Vaak is het idd een aanleuningprobleem. Als je paard moeite heeft om nagefelijk te lopen en in de ontspanning te blijven en ook nog eens de gevraagde oefeningen, dan kan dat ineens best veel zijn voor een paard wat niet eerder zo is gereden. Proberen het naar voren weer op te lossen, dus tong eruit, gelijk van achter naar voren (voorwaarts) rijden. Daarnaast kan het meerdere oorzaken hebben, gebit, slecht passend zadel, rugproblemen etc. Maar gezien het paard het alleen bij jou doet en sinds hij anders wordt gereden, denk ik dat hij erg aan het zoeken is naar de juiste aanleuning. Even extra aandacht aan besteden met je instructie. Succes.

ps. als je even zoekt, staan er meerdere topics over dit probleem

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 08:19

Talonius schreef:
ps. als je even zoekt, staan er meerdere topics over dit probleem

Die kon ik juist niet vinden, daarom een nieuw topic. (wel over tong over het bit leggen e.d., maar niet specifiek dit, of heb ik met mn neus gekeken?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:27

Tong uit de mond is 99 vande 100x een aanleuningsprobleem. Ik heb uit je stukje echter geen duidelijk beeld van je niveau of manier van rijden. Ik zou dit echt even met je instructeur bespreken, die kan je de specifieke tips geven hoe dit een volgende keer te voorkomen of op te lossen.