Het ligt aan mij, ik wil gewoon zo graag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Het ligt aan mij, ik wil gewoon zo graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:31

Hoi hoi,

Ja een beetje een rare titel, maar ik kan het gewoon niet anders omschrijven..

Ik ben heel langzaam weer aan t opbouwen met mijn paardje, na een flinke tijd van blessures zijn we nu weer op volle toeren bezig met opbouwen naar wedstrijd.. We zijn begonnen bij een nieuwe instructie, springen weer zo af en toe, rijden lekker buiten, en we proberen vooral de dressuur weer op te pakken zodat we van de zomer weer af en toe op concours kunnen..

Nu is mijn probleem, mijn paard is heel lief en kan heel fijn lopen, alleen dit is voor haar best nog moeilijk.. Als mijn paard die dag ergens moeite mee heeft vind ik dat helemaal niet erg en geef haar de rust die ze nodig heeft!!

Alleen, loopt ze die dag heel erg goed, dan ben ik na een uur rijden echt helemaal blij Haha!, en verheug me vanaf dat moment al enorm op de volgende keer rijden.. Vaak de volgende dag..

Ik zit me er dan zo druk om te maken dat zodra ik er dan de volgende keer op stap al denk, "Nou vorige keer kon je het, dan kan het nu ook." Hierdoor zet ik er ongemerkt teveel druk achter waardoor mijn paardje bijv. de fijne verbinding verbreekt en nog meer van dat soort dingen..

Iemand tips om te zorgen dat ik zelf is normaal blijf doen en mijn paardje gewoon lekker zijn gang kan laten gaan, OOK de dag nadat ze heerlijk heeft gelopen?

Groetjes Pauline

LadyElmira

Re: Het ligt aan mij, ik wil gewoon zo graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:33

Gewoon je gevoel opzij zetten? Tja wat kun je hieraan doen? Het is een kwestie van verstandig denken en doen, en dat doe je dus niet op de manier zoals jij soms zegt te hebben. Je weet wat het beste is voor je paard, je merkt snel genoeg wat je paard aankan en wat niet, dus houd je daaraan. Gaat het de ene dag wel goed en de andere niet? Dan blijf je positief en stap je de volgende dag met goede moed weer op.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:37

Gelukkig heb ik mezelf dat al aangeleerd, ik zat te denken, zou het helpen om de dag nadat het zo goed ging lekker iets anders te gaan doen.. Zoals springen, of lekker naar buiten, of longeren?? Dan kan ik er ook geen druk op zetten!!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:57

__PSM__ schreef:
Gelukkig heb ik mezelf dat al aangeleerd, ik zat te denken, zou het helpen om de dag nadat het zo goed ging lekker iets anders te gaan doen.. Zoals springen, of lekker naar buiten, of longeren?? Dan kan ik er ook geen druk op zetten!!

Dat is inderdaad ook een idee ja. Ik begrijp wat je bedoeld hoor, het gaat zo goed..en dan moet je weer van voor af aan beginnen de dag erna. Dus je zou inderdaad de ene dag serieus bezig kunnen zijn, en de andere dag iets kunnen doen dat altijd wel goed gaat en leuk is. Dan hou je het voor jezelf ook leuk zonder al die spanning omdat het niet lukt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:26

__PSM__ schreef:
Hoi hoi,

Ik ben heel langzaam weer aan t opbouwen met mijn paardje,
Nu is mijn probleem, mijn paard is heel lief en kan heel fijn lopen, alleen dit is voor haar best nog moeilijk.. Als mijn paard die dag ergens moeite mee heeft vind ik dat helemaal niet erg en geef haar de rust die ze nodig heeft!!

Alleen, loopt ze die dag heel erg goed, dan ben ik na een uur rijden echt helemaal blij Haha!, en verheug me vanaf dat moment al enorm op de volgende keer rijden.. Vaak de volgende dag..

Ik zit me er dan zo druk om te maken dat zodra ik er dan de volgende keer op stap al denk, "Nou vorige keer kon je het, dan kan het nu ook." Hierdoor zet ik er ongemerkt teveel druk achter waardoor mijn paardje bijv. de fijne verbinding verbreekt en nog meer van dat soort dingen..

Iemand tips om te zorgen dat ik zelf is normaal blijf doen en mijn paardje gewoon lekker zijn gang kan laten gaan, OOK de dag nadat ze heerlijk heeft gelopen?

Groetjes Pauline

langzaam opbouwen??
Ik vind een uur rijden niet direct langzaam opbouwen ik zou een 20 minuten rustig longeren en dan een 10\15 min. Rustig rijden, geen spiepijn veroorzaken, dan rustig rijden opbouwen, rijden uitbreiden, longeren afbouwen.
Wat hij gisteren goed deed, hoeft hij morgen absoliet niet te moeten doen, laat staan wil doen.(is niet boos bedoeld)
Ach gut

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:40

montyjansen schreef:
__PSM__ schreef:
Hoi hoi,

Ik ben heel langzaam weer aan t opbouwen met mijn paardje,

Groetjes Pauline

langzaam opbouwen??
Ik vind een uur rijden niet direct langzaam opbouwen ik zou een 20 minuten rustig longeren en dan een 10\15 min. Rustig rijden, geen spiepijn veroorzaken, dan rustig rijden opbouwen, rijden uitbreiden, longeren afbouwen.
Wat hij gisteren goed deed, hoeft hij morgen absoliet niet te moeten doen, laat staan wil doen.(is niet boos bedoeld)
Ach gut

Hihihi, ik ben alweer dik 4 maanden aan t rijden hoor!!! Ik ben inderdaad begonnen met eerst een weekje longeren, toen een kwartier rijden en zo opbouwen, de ene dag ben ik ook sneller klaar dan de andere hoor

Ik snap wat jij bedoeld, dat bedoel ik ook, alleen ongemerkt doe ik dat dus wel verlangen en dat vind ik heel vervelend!! Daar wil ik graag een oplossing voor vinden.. Dus als je die hebt Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:52

toch een grens aan je tijd stellen, je kan beter een 20 min . goed oefeningen rijden, dan een uur net niet goed rijden, duidelijk zijn in wat en hoe je het wil en optijd, regelmatig ontspannen beter 1 keer te vaak dan 1 keer te weinig ontspanning. Als ik een half uur intensief ook met ontspanning heb gereden is het voor mij best lang, en ik kom er ook.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:40

ik heb hetzelfde
maar leer wel steeds vaker de goede dingen te belonen.
en dan ook gewoon te stoppen..

maar het blijft moeilijk
heel vaak zit er na een goede dag een slechtere achteraan.
dat is nu eenmaal zo,
heb je zelf ook weleens! blij er plezier in houden!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:02

Plezier heb ik zeker, daarom ben ik gisteren ook maar lekker even gaan springen nadat ik tot de conclusie kwam dat het niet fijn wilde!!!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:18

Een stalgenootje van mij zegt het heel mooi: "Een paard is geen fiets met haren" Haha!
Dat het de ene dag super gaat, en dat je zoooo blij bent over hoe het is gegaan betekend helaas (voor ons) niet dat het de volgende dag weer zo super gaat
Je geeft aan dat je je gevoel makkelijk kan omschakelen, dat je niet teveel verwacht, maar als ik zo je verhaal lees, dan is het toch niet helemaal zo. En het is ook niet makkelijk!
Ik vind je idee om na een dagje dressuren af te wisselen met longeren/springen/bosritje echt een goed plan. Zo is de druk er een beetje af, dat je niet in de (stijgende) lijn van de dag ervoor verder wilt gaan, even verstand op nul. En afwisseling in het werk is ook goed voor je paard. Je moet het voor zowel je paard als jezelf leuk houden, het is voor jullie beiden geen verplichting Knipoog

Succes ermee!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 10:43

Ik kan mijn gevoel goed omschakelen, alleen na een half uurtje ga ik dan bijv. toch onbewust iets meer vragen waardoor het paarje reageerd van hey maar dat kan vandaag niet..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:17

is een mooi moment om te stoppen, als het goed ging, even een rondje lange teugel, andere hant ook en klaar. Pling

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:11

Ik zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje als jij.
Ik heb een paard wat twee jaar lang blessure na blessure kreeg. Nu ben ik sinds een half jaar weer aan het werk met haar.
Wanneer ik een dag goed gereden heb, wil ik eigenlijk het liefst verder waar ik de vorige dag gëeindigt ben. Ook heb ik altijd dat ik dan te voorzichtig ga rijden. Want gister deed ze het ook dus als ik nu gewoon lekker ontspannen ga rijden zal ze het vandaag ook wel doen.Helaas werkt het bij een paard niet zo! Nu doe ik het gewoon zo, is mijn paard de ene dag heel braaf, ga ik de volgende dag gewoon alleen wat ontspannen loswerken en vraag ik geen dingen van haar wat ze moelijke vind. Op die manier loopt die van mij op de tweede dag ook lekker. Ik weet dat dat heel moeilijk is. Ik heb ook altijd snel dat ik denk van ze loopt nu zo lekker, ik kan wel wat meer vragen, en op dat moment gaat het dus fout. Mijn moeder staat gewoon langs de bakrand en die zegt dan gewoon van "ze heeft nu een half uurtje ontspannen gelopen, dat was genoeg voor vandaag". Op die manier heb ik iemand die mij dan "dwingt" om te stoppen en voorkomt dat ik toch weer die tweede dag dat stapje verder ga. Nu begin ik er langzaam vertrouwen in te krijgen dat ze die tweede dag ook wel lekker loopt en kan ik rustig aan ook dan wat moelijkere dingen doen zonder dat ik er duk op leg omdat ik té graag wil.

Misschien is dit voor jou ook een goede oplossing.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:29

Ik denk ook dat je je gevoel een beetje opzij moet zetten.
Of moet denken aan een ander paardje.
Accepteren dat het nog niet kan,en toch rustig opbouwen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:17

Ik snap wat je bedoeld puzzelmatch, maar ik snap niet wat je bedoeld met denken aan een ander paardje... Boos! Als je bedoeld dat ik maar een ander paard moet kopen, dat doe ik NIET, want dit paard is een moeilijke maar wel mijn schatje..

Ik ben heel blij dat ik weet dat het aan mij ligt, dan valt er wat aan te doen, anders dan houdt het toch al vrij snel op...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:20

ik heb het ook wel hoor,
vandaag gereden, en ze was heel braaf, maar wil dan sommige dingen toch beter hebben, blijf dan soms te veel herhalen, eerder had ik dit veel meer, dat kan ik nu van me afzetten en ga wat anders doen, of ik stop. vandaag merkte ik op een gegeven moment dat ze moe werd, en ze knalde er een goede middengalop uit, dan is het klaar. je moet niet teveel willen maar ik snap je helemaal hoor!!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:56

Pff snap helemaal wat je bedoeld. Ik heb dit ook erg vaak. Ik WEET ook dat ik niet alles kan verwachten van em maar onbewust wil ik het wel graag. Ik ga ook jullie tips toepassen, ene dag aan het 'werk' andere dag lekker naar buiten, longeren, grondwerken, wandelen, enz.

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:03

wen je aan haar weg te zetten als het bijvoorbeeld een kwartier/ half uur goed gaat. en zet voor jezelf een tijd dat je eraf gaat als het iet lekker gaat. Probeer voor jezelf te achterhalen waarom het de ene keer goed gaat en de volgende keer niet.. En probeer je enthousiasme onder controle te houden. Wissel veel af houd het leuk voor je paard en voor jezelf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:04

draai je gevoel om,
je wilt niet iets van je paadje, je wilt iets van jezelf.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:41

Tja best herkenbaar.....Ik ga dan voor mezelf even dingen controleren. Doe ik iets anders dan gisteren, heeft mijn paard zijn dag niet.....en als het echt niet gaat, stap ik af en gaan we wat anders doen en vaak gaat het de volgende keer met rijden dan wel weer fijn....En wat je zelf al aangeeft...afwisseling.
Zo dacht ik vanavond dat na 4 dagen niet ohz het rijden niets zou worden en hij heeft geloof ik nog nooit zo fijn gelopen als vanavond. Die 4 dagen hebben we afwisselend lange lijnen werk gedaan, is hij losgeweest met een maatje, heb ik hem gelongeerd met een balkje....