Niet in de goede gallop aanspringen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pecco_Myrthe

Niet in de goede gallop aanspringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:48

Hallo,

Ik heb een paardje die sinds januari intensief gereden word. Ze is nu net 4 geworden en van de zomer is ze zadelmak gemaakt op een heel rustig tempo.
Het rijden gaat opzich super, het enige probleem is dat ze nooit goed aanspringt in de linkergallop. Vaak springt ze dan in de rechtergallop, maar der favoriet blijft overkruist aanspringen. Dan zit ze voor wel goed maar achter niet.
Ik heb al veel dingen geprobeerd, zoals in een kleine volte aanspringen (maar dan nog krijgt ze het voor elkaar om rechts aan te springen) Buiten stelling, Binnen stelling, Naar het schot toe lopen en op het laatste moment aanspringen, In een hoog tempo aanspringen, In een laag tempo. En niets helpt.
Heb laatst wel geprobeerd om eht vanuit de stap te doen. Dan moet ik der zo erg opvokken en tegenhouden, en dan in ene los laten dat ze mag gaan. Maar echt een goede optie vind ik dit niet.

Hebben jullie nog tips???

Mungbean

Re: Niet in de goede gallop aanspringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:51

Buiten proberen op een lang pad waarbij je zelf verlicht gaat zitten. Overkruist = balans probleem en vasthouden in de rug.
Vooral niet te vaak proberen als het toch niet lukt. Wacht dan liever een maandje todat ze meer kracht en balans heeft gekregen. Veel op de binnenhoefslag werken en op de middelijn om te zorgen dat ze tweezijdig ontwikkeld en niet scheeft gaat.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:52

Probeer eens met balken.

Verder zou ik als ik jou was, ook een paar prive-lessen nemen. Dan kunnen jullie samen aan deze probleem werken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:53

Dat probleem heb ik ook met mijn jonge paard, de linkergalop is echt heel erg moeilijk, dus ik lees ook even mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:55

Goldenflower schreef:
Probeer eens met balken.

Verder zou ik als ik jou was, ook een paar prive-lessen nemen. Dan kunnen jullie samen aan deze probleem werken.

idd.

Klein sprongetje maken kan ook waarbij je tijdens de sprong je gewicht dusdanig verplaatst dat je de gewenste galop uitlokt na de landing. Wel met begeleiding doen hoor.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:56

Ik heb geleerd dat je altijd in de hoek of wending moet aanspringen. an zit die waarschijnlijk altijd goed.
Maar dit is echt een probleem wat jij heb.
Ik zou toch wat privelessen nemen, die helpen je opweg.
Of zoals de mensen hier boven zeggen kleine sprongetje maken.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:58

Ik heb al een tijdje les van een vrouwtje die ook bij mij op stal staat. Met haar heb ik al die oplossingen geprobeerd. Verder heb ik les van Lotje Schoots. Ook zei heeft me oefeningen gegeven maar men paardje schijnt het maar niet te snappen. Rechtsom springt ze wel goed aan hoe vaak ik ook aan spring daar zal ze nooit overkruisd aanspringen.

Over het balkjes lopen, dat doen we 1x per week.. Springen doen we ook af en toe maar aangezien ik een fries heb is het springen opzich al een kunst voor der.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:01

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:05

ik heb dat ook met mijn 5jarige pony alleen dan de rechtergalop. ik merkte dat haar rechterkant minder bespiert was dus minder ontwikkelt. veel stelling aan gevraagd en vooral goed de achterbenen eronder. dat ging een poos goed daarna weer niet nu heb ik een oplossing om op de kleine volte te gaan en dan haar wijkend naar buiten drukken en dan met stelling en is ze op de binnenhoefslag aanspringen. dan leert ze niet om over de buitenschouder weg te lopen en aan de kant te blijven steken met het aanspringen. maar zo heeft het bij mij heel goed gewerkt. succes er nog meer

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:09

Het maffe is eigenlijk ook dat het eerst altijd haar rechtergallop was die ze moeilijk vond. Daar ben ik toen mee gaan oefenen en binnen 2 weken zat ie erin. Nu zit die gallop erin en is de linker eruit :S
Heb kan een probleem van everwicht zijn maar daar heb je ook trucjes voor en daar trapt ze mooi niet in.
Het rare is ook eigenlijk dat ze wel wil aanspringen en dan bedenkt ze toch van ojah ik heb ook een rechterbeen laat ik die snel voorzetten.
Soms springt ze trouwens ook goed aan maar dan springt ze over na 3 passen..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:45

Moet je op het 'verkeerde been' lichtrijden, en vanuit het lichtrijden aanspringen in galop. En het werkt =D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:05

Ten eerste spring altijd in een hoek aan, op een lange zijde is het voor een paard moeilijker zijn evenwicht te vinden naar de juiste galop. Neem een extra binnenstelling en probeer dan aan te springen, springt ze verkeerd aan? gelijk naar draf en volgende hoek nog eens proberen.

Ook een 2e manier is een balkje neerleggen en daar boven op aan te galoperen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:18

op het binnenbeen gaan lichtrijden. beetje stelling en dan in de wending aanspringen, soms werkt een beetje verlichte zit ook nog erbij.