Extreme reactie op zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Extreme reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:30

ik heb een fjordje van bijna 10,
rijd hem voornamelijk recreatief, veel buiten, afentoe wat aan de dubbele longe trainen op losheid Lachen

nu is het zo dat hij onzettend agressief reageert op een zweephulp
ik heb hem met bosritten/buitenritten nooit bij hierdoor, ivm angst voor vallen (jaar geleden toen ik hem perongeluk aanraakte met de zweep bokte hij zo dat ik met mijn hoofd eerst op de weg ben geland.. was niet fijn geloof ik Nagelbijten / Gniffelen )

nu heb ik hem in de bak er wel bij, om hem net dat beetje sneller aan te kunnen pakken Lachen probleem is dat hij soms wel, soms niet ontzettend bokt als ik een tikje geef
(geen ''knal'' geluid, gewoon een rustig tikje)
dit heeft als resultaat dat ik voordat ik tik mezelf al ga schrapzetten, en hierdoor tegenstrijdige hulp ga geven (ik maak me wat zwaarder, maar verwacht dat hij sneller gaat).

ik vraag me af, óf, en hoe er iets aan te doen is Lachen
zonder zweepje kan ik hem wel rijden, maar is hij net dat beetje trager voor het been, en kan ik hem minder fijn corrigeren Lachen

creative

Re: Extreme reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:16

Wat voor soort zweepje gebruik je dan? Met zo'n leren eindstukje of met zo'n touwtje aan het eind?

Het voordeel van een touwtje aan het eind vind ik dat je daarmee even langs het paard kunt "aaien" wanneer je een reactie wilt uitlokken. Dus in plaats van een tikje geef je een "aaitje" Haha! Klinkt een beetje idioot, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:51

Doe meer met de zweep als alleen rijden, leer hem bijvoorbeeld voetje geven op aanraken met de zweep maar neem hem ook mee als je gaat voeren en gebruik hem met poetsen als soort borstel/zweetmes
en oeps soms tik je hem er iets harder mee aan, maar je bedoelde er natuurlijk niets mee. Een zweep moet bij jou horen, het is een verlengde van je arm.
De pony moet hem ook zo zien, en bokt ook niet als je hem een klopje geeft, geef deze ook eens met het zweepje in je hand, etc.
En kwa hulpen geven, nog zachter dus! hij geeft dus al snel veel reactie.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:25

Klintk alsof je paard je idd de zweep assosieert met iets onaangenaams en dat dat in het verleden dus ook is gebeurt.

Desensibiliseren dus, een zweep moet niet eng zijn voor een paard en ook niet als correctie middel worden gebruikt.

Ondertussen toch ook (ik weet hoe moeilijk dat is met een fjord) hem gevoeliger maken voor been..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:28

Ik ben het eens met lailapri. Net meer gaan werken met de zweep, alleen zo kan je het probleem oplossen. Misschien heeft hij er wel een nare ervaring mee gehad waar jij niets vanaf weet?

Verder ben ik van mening dat je in principe geen zweep zou nodig moeten hebben maar ik snap heus wel dat dit niet bij elk paard zo vanzelf sprekend is en soms ook wel handig Lachen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:06

Is dit een reacgtie uit angst of uit irritatie-aangeleerd gedrag, zweep betekend bok dan wordt ik beloont want dan stopt mijn ruiter of dan zegt zo hooo braaf rustig. Sommige pony´s kunnen dit erg overdrijven namelijk, en als ze dat beter uitkomt, maar de oplossing blijft in mijn ogen hetzelfde meer andere dingen gaan doen met de zweep.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:12

ik heb een zweepje waar het touwtje vanaf is, ivm mogelijke reden voor vreemde reacties.
een kort zweepje is het ook maar, ivm niet perongeluk aanraken.

Ik kan hem ermee aaien, zelfs tussen zijn achterbenen, kan tijdens het rijden het ding over zijn hoofd en onder zijn buik halen.

@creative; aaitjes kunnen wel, maar daar krijg ik dan weer geen noemenswaardige reactie op Bloos

@dapperdier; dit zou idd kunnen, dat hij het erg eng vindt. Gevoelig voor het been is hij genoeg, alleen afentoe probeert hij eronderuit te komen, in het geval van 'licht druk-schopje-zweepje''

vandaag was het weer prijs, ik dacht er verder niet bij na, hij ging niet draven toen ik dat wilde (al 3 schopjes verder) en ik gaf een licht tikje..
resultaat; pijnlijke rug/nek en ik hing ergens op zijn hals.. de grond was ontzettend dichtbij..
maar hierna was hij zo netjes aan het been en actief..
Verward

@fiekhe; anders blijf ik afentoe bezig met hulpen geven, en dat vind ik onnodig Lachen hij is afentoe ontzettend vervelend, in de zin van gewoon niet luisteren Knipoog

@lailapri; nee, het resultaat is dat ik hard mijn hakken in zijn buik plant en hij voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts moet. nooit dat hij stil moet staan of iets. Ik weet natuurlijk niet of dit bij vorige eigenaren wel het geval was (rijd hem nog geen 1,5 jaar) Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:25

En als je hem een tikje op zijn hals geeft? Dat heb ik een tijdje als tussenoplossing gebruikt, nu kan ik ook weer een tikje op de kont geven. Let wel.. tikje.

Mijn paard had ook vervelende associaties met de zweep. Tenminste op een net ingereden paard gaan zitten en gelijk vijf meppen verkopen voordat je nog maar iets vraag, is niet de beste associatie. Nu vier jaar verder kan ik de zweep gewoon gebruiken zoals het hoort. Lachen

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:29

ik heb ook een vriendin die heeft ook ene paard en is ook heel bang voor zwepen.
ze zou zlef ook niet weten waardoor het kom als ze met de zweep rij voelt ze zich gelijk ongemakklijk en is bang dat der paard er van door gaat.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:21

Ik zou de zweep bij het rijden voorlopig even weglaten.
Leer je pony eerst dat de zweep niet perse voor straf staat. Ga wat grondwerk met hem doen, waarbij je hem langzaam laat wennen aan de zweep als verlengstuk van je arm. Dus door hem als je er naast staat over zijn hele lichaam aan te raken met de zweep. Niet tikken, maar aaiende bewegingen om mee te beginnen.
In eerste instantie zul je best wel reactie krijgen, je pony kan ook flink gespannen zijn bij de eerste keren oefenen. Maar beloon hem voor ieder stapje in de juiste richting.

Pas als je pony de zweep accepteert als verlengstuk van jouzelf, en er dus niet meer bang voor is, kun je met rijden weer een zweepje gebruiken.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:23

lailapri schreef:
Is dit een reacgtie uit angst of uit irritatie-aangeleerd gedrag, zweep betekend bok dan wordt ik beloont want dan stopt mijn ruiter of dan zegt zo hooo braaf rustig. Sommige pony´s kunnen dit erg overdrijven namelijk, en als ze dat beter uitkomt, maar de oplossing blijft in mijn ogen hetzelfde meer andere dingen gaan doen met de zweep.

ja klopt , zie je vaak dat paarden bokken op een zweep zodat ze er dan onderuit komen omdat de ruiter dan minder of niet meer durft te rijden op dat moment.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 07:49

Yorghos schreef:
Ik zou de zweep bij het rijden voorlopig even weglaten.
Leer je pony eerst dat de zweep niet perse voor straf staat. Ga wat grondwerk met hem doen, waarbij je hem langzaam laat wennen aan de zweep als verlengstuk van je arm. Dus door hem als je er naast staat over zijn hele lichaam aan te raken met de zweep. Niet tikken, maar aaiende bewegingen om mee te beginnen.
In eerste instantie zul je best wel reactie krijgen, je pony kan ook flink gespannen zijn bij de eerste keren oefenen. Maar beloon hem voor ieder stapje in de juiste richting.

Pas als je pony de zweep accepteert als verlengstuk van jouzelf, en er dus niet meer bang voor is, kun je met rijden weer een zweepje gebruiken.

kan hem zelfs tussen zijn achterbenen kietelen ermee Nagelbijten / Gniffelen
heb ik al geprobeerd, met longeerzweep, menzweep en met rijzweep..
daar reageert hij helemaal niet overdreven gespannen op..

@juudje84; bokken is voor hem geen teken van *rust* want als ik eenmaal weer goed zit Clown (gisteren hing ik voor het zadel...) dan rijd ik gewoon (en nog strenger) door.. En dat weet hij, want hij reageert dan opeens een stuk vlotter Verward

ik weet niet wat hij met een zweepje heeft meegemaakt (baal..) het zou wel heel goed kunnen.

@indra; tikje op de hals hebben ze mij altijd van geleerd dat dat minder goed was omdat je hem dan als het ware afremde (voor de schouder= afremmen, erachter= voorwaarts)

voordat iedereen denkt dat ik hem half in elkaar ram, het is net alsof ik een vlieg dood DRUK Knipoog

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:02

Wij hebben vroeger een pony gehad welsch cob , die reageerde ook zo extreem op de zweep ...'
we hebben van alles gedaan om m vertrouwd te laten ralen met de zweep ..niets is gelukt dus uiteindelijk zijn we maar met n spoortje gaan rijden en toen hij beter voor t been werd konden we t spoortje zelfs weglaten
voor zoverw ij weten heeft twinkel nooit iets meegemaakt met de zweep , maar ja hij was bijna 3 toen hij bij de eigenaar van mijn toenmalige verzorgpony terechtkwam dus ja you never know

Haha! succes

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 08:05

een spoortje vind ik mezelf niet bekwaam voor Lachen ik heb scheve enkels, waardoor ik gauw mijn tenen naar buiten draai, wat dan met een spoortje uitloopt in constant spoor erin Lachen dat ga ik hem niet aandoen Knipoog

kon hij maar praten he.. was stuk makkelijker Nagelbijten / Gniffelen

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:07

Ik herken dit probleem wel.
Ik zou kijken hoe erop reageert als je tikje op zijn schouder geeft.
Ik rij op dit moment ook een paard.
als hem tikje geef met rijden, longeren, of mennen op zijn kont geeft hij ook bokje.
Als tikje in zijn schouder geef met mennen of rijden dan is er niks aan de hand.
Ook reageert het paard fijner op de stem dan op de zweephulp.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 08:13

heb jij daar bij diddle toen iets van gemerkt happyhorse?
in de tijd dat hij bij *** stond?
hij houdt het niet bij een bokje helaas Huilen van het lachen

ik zal het zondag eens proberen met een tikje op de schouder Ja

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:58

Nee nooit niks van gemerkt.
maar had hem ook niet met zweep gereden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:32

Misschien moet je een andere zweep gebruiken of anders wel zonder zweep gaan rijden.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:46

Het klinkt alsof je paard toch wel aardig gesensibiliseerd is voor het zweepje...

Waar tik/druk je hem aan met de zweep: op de kont of achter je kuit? Het laatste, neem ik maar even aan. Je zou eens kunnen proberen om tijdens het longeren met de longeerzweep die plek aan te raken (dus echt tijdens het werk). Als ie dan ook zo sterk reageert kun je daarmee aan de slag denk ik.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:02

Ik heb dat ook wel gehad met een pony. Ik blijf gewoon rustig door tikken, net zolang dat ie er mee stopt. Ik sla 'm niet doormidden, maar mn zweepje komt wel steeds tegen zn reed aan. Moet ie maar aan wennen vind ik. In het begin zal het een rodeo worden, maar imo moet 'ie respect krijgen voor je.
En verder gewoon met draven je zweep er tegenaan leggen. Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:06

Mijn paard heeft dit ook, en reageerd enorm heftig op de zweep.
stap en draf gaat nog wel, maar galop dan gaat ze er van tussen, en rent net zo lang totdat de zweep op de grond ligt....

Er is verder niks raars mee gebeurd
maar rijd er daardoor ook niet mee, niet dat we hem ook nodig zijn, maar het is toch wel fijn ook voor in het 'hogere' werk om hem erbij te hebben, waar nodig.

Longeerzweep vind ze dan weer helemaal niet eng
denk dat het toch een kwestie is van gewoon mee rijden, geruststellen dat er niks gebeurd.. en vooral rustig blijven.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 21:52

smeetjoew schreef:
Ik heb dat ook wel gehad met een pony. Ik blijf gewoon rustig door tikken, net zolang dat ie er mee stopt. Ik sla 'm niet doormidden, maar mn zweepje komt wel steeds tegen zn reed aan. Moet ie maar aan wennen vind ik. In het begin zal het een rodeo worden, maar imo moet 'ie respect krijgen voor je.
En verder gewoon met draven je zweep er tegenaan leggen. Lachen

dit kan ik niet
hij bokt boven de bakrand uit, en na zo'n ''huppeltje'' heb ik 2 stappen nodig om terug in balans te komen.. en daarna gaat hij als een idioot voorwaarts ook.. dus nogmaals straffen dan is te laat (te laat voor de bok, en het voorwaarts is niet nodig)

@muizenissen; als ik achter mijn kuit geen reactie krijg (meestal vrij weinig dus) is het op zijn kont ja Lachen
tijdens longeren mag ik hem gewoon kriebelen en tikken ermee...

ik vind het echt vervelend.. kan wel zonder zweepje gaan rijden, maar dan wordt hij zo lui voor mijn been, omdat hij correctie mist (hij doet het ook niet elke keer! alleen als hij op dat moment vindt ''dit verdien ik niet'' en aangezien ik nog altijd degene ben die dat bepaalt Nagelbijten / Gniffelen )

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:08

mijn paard heeft het ook, is idd heel vervelend, als ik hem ermee aai ofzo is geen probleem.
alleen met rijden Verdrietig

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:45

en is het niet te doen met evt een spoortje?ipv een zweepje?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:11

nee, een spoortje is niet eerlijk voor hem, ivm mijn teveel naar buiten staande tenen Lachen dat zou niet eerlijk zijn Lachen