Beter met of zonder bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beter met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:26

Misschien beetje raar topic en ik hoop dat ik uitgelegd krijg wat ik bedoel Clown

Allereerst even vermelden dat er dressuurmatig nog wat (lees: heel wat) schort en dat hier nog serieus aan gewerkt moet worden, dit probeer ik zo goed mogelijk tijdens het buitenrijden en we gaan ook zo snel mogelijk met echt dressuurwerk (in de weide) beginnen. Misschien dat alles dan nog verandert, ik weet het niet goed...

Maar het gaat dus om het volgende:

Sinds juli vorig jaar rijd ik zonder bit. Leek mij altijd beter en pony leek ook vrolijker, meer rondkijken tijdens het rijden (vooral in stap) en hier en daar een grassprietje of boomblaadje meepikken.

Vorige week heb ik nog eens met bit gereden, omdat het bitloos hoofdstel serieus aan vervanging toe is (had het gevoel dat het elk moment volledig kon doorbreken en dat lijkt me toch niet zo handig tijdens een buitenrit Knipoog ). Mij viel op dat hij daar meer mee liep te "klooien". Regelmatig erop knabbelen en schudden met z'n hoofd, zowel in stap, draf als galop. Als hij niet schudde met z'n hoofd dan hing z'n hoofd bijna op de grond of kroop hij (naar mijn gevoel) achter het bit. Ik had dus nooit een gewoon gelijkmatig contact zeg maar.

Nu moet ik zeggen dat het hoofdschudden misschien ook kan komen doordat het wat warmer was en hij übergevoelig is voor beestjes, die er misschien toen al teveel waren ... Dit zal blijken in de toekomst (als hij ook bitloos gaat schudden Knipoog ).

Maar waar ik nu eigenlijk naartoe wil:
Als ik met bit rij heb ik wel de indruk (ondanks al het klooien) dat hij z'n rug beter gebruikt (vooral in draf & galop). Hij loopt dan namelijk wel met het neusje naar beneden, en dit is bitloos (nog) niet het geval. Bitloos loopt hij doorgaans een stuk hoger met z'n hoofd. Naar mijn gevoel drukt hij dan niet z'n rug weg, maar hij loopt dus ook niet zo beneden als met bit.

Dus mijn vraag: wat zou beter zijn?
Als jullie me begrijpen Lachen

Ps: even voor de zekerheid: waar ik dressuurmatig mee bezig ben buiten is reactie op mijn hulpen en zorgen dat hij actief loopt. Af en toe probeer ik hem wat zijwaarts te laten lopen met wat stelling, of even stilstaan en dan eens "inbuigen" (als jullie begrijpen wat ik daarmee wil zeggen). Met de teugels ben ik niet (weinig) bezig, probeer gewoon een gelijkmatig contact te houden. Dus als ik het eerder over "naar beneden lopen heb" dan wil dat zeggen dat hij dat zelf doet en niet dat ik hem naar beneden zaag ofzo Knipoog

Tessa

Re: Beter met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:49

TAO -> RT-P

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:42

Dat hij zo zit te "klooien" met z'n bit kan ook zijn omdat hij er gewoon even opnieuw aan moet wennen, hij heeft immers al een hele tijd geen bit meer ingehad. Verder heb ik absoluut geen verstand van bitloos rijden dus daar waag ik me niet aan. Ik heb absoluut niets tegen bitloos rijden, ik doe er alleen niet zelf aan Clown . Misschien dat als je wat meer dressuurmatig gaat trainen dat het dan wel beter gaat. Kan je niet eerst wat meer gaan oefenen en als er geen verbetering is met bit gaan trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:05

Het kan natuurlijk inderdaad zijn dat het weer even wennen was, maar voor zover ik mij herinner (het is al even geleden Clown) doet hij het klooien met het bit altijd, dus ook voor het bitloos rijden begonnen is. Alleen niet zo extreem als nu denk ik, weet het niet zeker .. Maar het naar beneden gaan heeft ie wel altijd met bit gedaan (en schudden ook, maar ik kan op dit moment dus niet zeggen of dat bit-gerelateerd is of gewoon zijn gevoeligheid, moet er eens goed op gaan letten Knipoog ).

Uiteraard gaat er in de toekomst geoefend worden en misschien gaat het dan inderdaad beter Ja Maar momenteel weet ik niet goed wat "beter" is om te doen in tussentijd zeg maar (vooral naar zijn rug enzo toe) Clown

NHE_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:18

Hoi Sabine,

Ik rijd zelf ook bitloos en ben hier erg tevreden over.
Wel is het zo dat je nu dus meer op je zit en beenhulpen moet letten omdat je daar nu veel afhankelijker van bent. Mijn ervaring is dat ik mijn been er meer aanhoud en "knijp" en dat mijn paard daarop nageeft.
Probeer het eens en vertel me hoe dat werkt voor jullie?

Groetjes
Anne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:16

Ok, bedankt Lachen

Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat als het dressuurmatig beter in orde komt (waar echt nog een hele hoop werk aan is) dat het vanzelf beter gaat?

Ok, dat denk ik zelf natuurlijk ook wel, maar kan het dan in tussentijd geen kwaad om zonder bit te rijden ivm zijn rug enzo? Daar zit ik een beetje mee (alhoewel hij naar mijn gevoel dus niet z'n rug wegdrukt, maar wel minder gebruikt als met bit).