Buitenstelling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Buitenstelling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 19:09

Ik heb hier reeds een topic gezet, maar toen was het in verband met een ander 'probleem' (niet zo vlot vooruit rijden).
Nu rijdt hij veel vlotter maar op de linkerhand loopt hij vaak ietsje naar buiten, niet mooi rond mijn binnenbeen. Op de andere hand is dit niet zo...
Zijn er hier bepaalde 'tips' voor?
Ik rij nu heel veel figuren (deden we daarvoor ook al) en probeer hem wat rond mijn binnenbeen te duwen door druk uit te oefenen.

Ik hoor het graag Haha!

Stendo

Re: Buitenstelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:54

Misschien je binnenhand over de hals brengen is niet de beste manier maar om een paar keer te doen om hem de stelling bij te brengen kan het best

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:55

Waar is je paard "gewoon scheef", voel je dat? Als ik het goed begrijp loopt ze dus linksom met stelling naar rechts ipv naar links? Waarschijnlijk heb je dan ook meer druk op je rechter teugel dan op je linkerteugel. Probeer op beide teugels zowel linksom als rechtsom gelijke druk te hebben en inderdaad met je been drijven.

Voor scheve paarden werkt op de binnenhoefslag rijden goed omdat ze dan niet meer op het hek kunnen hangen. Je paard is bij de voorhand smaller als bij de achterhand, als ze tegen het hek leunt met dus zowel haar heup als haar schouder loopt ze dus scheef (niet met haar achterhoef in de afdruk van haar voorhoef). Vandaar dat het goed is om binnenhoefslag te rijden.

Zeker niet met je binnenhand over de hals gaan, gelijke druk op beide teugels krijgen dat is belangrijk, dan komt die juiste stelling vanzelf wel.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:56

je moet juist nooit je binnenhand over de hals heen doen.. dan hefet je bit helemaal geen inwerking meer..

Van de hals doen en een keer buiging vragen op de volte en leg je buitenbeen naar voren toe zodat je hem daar begrenst. Vergeet ook niet dat je een buitenteugel hebt.

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:01

les nemen van een deskundig iemand

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:02

Volte's openen en sluiten, zo moet hij buigen voor je been. Ook achtjes rijden werkt goed Lachen
Probeer ook je buitenhand (mag in een proef natuurlijk niet, maar thuis kan het wel) iets naar voren te plaatsen, vaak trek je soms onbewust meer met je buitenhand, (vaak met je schrijfhand) omdat je daar meer kracht in hebt. Of trek je onbewust omdat je (onbewust) bang bent dat je paard van de hoefslag afgaat, hierbij zou ik vooral het wijken voor de kuit meepakken zodat je het gevoel hebt dat hij makkelijker op de hoefslag te houden is. Lachen

Als je paard "scheef" is, raad ik je de tip van daan_ordeal aan. Lachen Maar vaak ligt deze fout (onbewust) bij de ruiter.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:48

antjes schreef:
les nemen van een deskundig iemand

Laat dit ook een deel van het probleem zijn, is momenteel niet mogelijk.
Toch bedankt voor je nuttig antwoord...

Bedankt voor de tips! Ik probeer zoveel mogelijk voltes te rijden en open dan ook mijn binnenhand!
Ik maak regelmatig ook de fout om mijn buitenteugel dan niet genoeg te begrenzen.
Ik ga er in ieder geval op oefenen.
Ik weet dat dit mijn fout is hoor...Juist daarom vraag ik wat tips!

Als hij op de linkerhand loopt heeft hij de neiging wat van de hoefslag te komen, maar toch in de 'foute' stelling.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:11

iig blijven oefenen , zodat het paard een beetje in de gaten krijgt wat er aan de hand is,
dat het paard scheef loopt in ik een beetje appart.,ik denk niet dat dit aan de hand is, blijf net zolang proberen , maar gaa geen uren achter elkaar aan oefenen , voor het paard is de lol er dan ook snel af !
probeer het dus langzaam op te bouwen , en as je paard vooruit gaat, moet je hem belonen met een snoepje een klopje of even lange teugel ofzo.
je paard krijgt het dan echter wel in de gaten vroeg of laat!
groetjes (B) suc6 Cool

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 10:48

Bedankt!
Volgens mij is hij niet echt 'scheef'. Het is pas de laatste week ofzo dat hij dit doet...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:06

Ieder paard is scheef en hieruit kun je verschillende problemen krijgen. Dat het nu pas deze laatste week begonnen is niet raar omdat je al andere dingen hebt verandert. Het tempo opvoeren, dit is goed, maar kan wel een andere probleem blootleggen.

Probeer gewoon van de buitenstelling recht te gaan rijden, dus geen binnenstelling, maar echt recht en dan na een paar weken steeds iets verder naar binnen. Dit ga je echt niet in 1x redden en dat zou ook niet goed zijn. Trek je hem van voren met zijn hoofd naar binnen zwaait hij toch achteren weer uit.

Les is toch wel heel belangrijk, je red het echt niet alleen, dat kan niemand.

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:19

Doordat hij nu beter voorwaarts is kan het ook een balansprobleem zijn nu hij sneller moet lopen.... veel voorwaarts neerwaarts zodat hij kan leren om ook wanneer het tempo opgevoerd word op eigen benen te lopen zonder daarbij de steun van je hand op te zoeken op die kant die hij moeilijk vind.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:45

Bedankt!
Ik weet het, les is zeker noodzakelijk, maar voorlopig is dit hier nog niet mogelijk.
Hij staat nu op een manege waar de lesgevers niet echt 'ons ding' zijn en eigen lesgever mag niet tenzij je heel veel betaald en dat lukt mij ook niet aangezien ik zijn stalling en dergelijke betaal!
Ik hoop binnen 1-2maand weer goed les te kunnen nemen!
Hij loopt ook niet heel erg naar buiten, ik voel het gewoon lichtjes!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:53

Balen is dat. En les nemen van iemand die je niet ziet zitten is ook niet echt een optie. Gewoon lekker met de tips aan de gang gaan en houdt in je achterhoofd dat als het niet goed voelt, het ook niet goed is.

VWNW rijden heeft echter weinig tot geen trainingswaarde, je kunt er wat ontspanning mee bereiken. Je loopt een groot risico dat ie op de voorhand gaat vallen en het helpt je niet bij het rechtrichten.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:15

Esperanza schreef:
Balen is dat. En les nemen van iemand die je niet ziet zitten is ook niet echt een optie. Gewoon lekker met de tips aan de gang gaan en houdt in je achterhoofd dat als het niet goed voelt, het ook niet goed is.

VWNW rijden heeft echter weinig tot geen trainingswaarde, je kunt er wat ontspanning mee bereiken. Je loopt een groot risico dat ie op de voorhand gaat vallen en het helpt je niet bij het rechtrichten.

Ok Bedankt!

Vind het ook balen. Mijn paardje is nog jong en moet nog erg veel leren, maar de lesgeefster heeft daar niet echt 'begrip' voor en is tamelijk 'hard', net het tegenover gestelde van mij en mn paardje dus Haha!

Het is ook niet dat hij de hele tijd zo loopt, maar toch soms zo eens een stukje...

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:43

VWNW weinig tot geen trainingswaarde???

Sorry maar dat zie ik toch echt anders. Om een paard goed recht te richten zal het eerst over zijn rug moeten lopen en dat bereik je toch het beste door het VWNW te rijden.
Daarbij is het ook erg goed om een paard op zijn eigen benen te leren lopen juist ipv op de voorhand te vallen of jou hand..... en je kweekt er body mee om je verdere sportdoeleinden makkelijker uit te kunnen bouwen omdat je paard de bespiering heeft om dat aan te kunnen.

Ligt misschien aan mij en de paarden die ik rij maar in mijn geval heeft het altijd goed uitgepakt....ik wil paarden die met de pinken maar vooral benen en zit te sturen zijn.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:12

Mijn merrie doet hetzelfde, eerder zat het probleem altijd rechts, maar nu kan ik juist rechts super fijn rijden, en linksom loopt ze steeds van hoefslag af.. En naar rechts te kijken...

Ik ga proberen om rechtsom veel van de hoefslag af ter rijden op de binnenhoefslag, en dan heel af en toe een korte zijde linksom mee te pakken... Op deze manier concentreer ik me er niet constant op, maar neem ik het toch mee.. Ik merk dat als ik het langer doe, ik te veel door wil buigen en dan valt ze gelijk weer naar binnen, en reageert totaal niet meer op mijn binnenbeen..

Owhjah, en mijn merrie is net helemaal door osteopaat fysio enzovoort behandeld door blessure, dus tja gewoon doorrijden is nu het enige wat de fysio en osteopaat zeiden!!
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 28-02-08 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:22

dat probleem heb ik ook, mijn vz pony is ook nog niet zo oud bijna 5, en heeft ook geen of weinig stelling op links.
maar volgens mij loopt ze ook een beetje scheef dus ik ga dat ook eens oefenen met op de binnenhoefslag rijden.