Ontspanningsoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Ontspanningsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:43

Mijn jonge paard is onder behandeling bij een osteopaat voor een klacht, die ze naar alle waarschijnlijkheid al heel lang heeft. Door de behandeling 'verandert ' haar lijf. Het is een sensibele merrie. Ze bouwt bij het opstappen en rijden veel fysieke spanning op en wil graag snel. In heb besloten de training op een laag pitje te zetten en longeerwerk met haar te gaan doen en een paar keer per week nog te rijden, totdat de behandelingen allemaal plaatsgevonden hebben.
Hebben jullie nog tips om een paard fijn tot ontspanning te krijgen tijdens het rijden?

Pecco_Myrthe

Re: Ontspanningsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:46

Veel overgangen rijden heeft bij mijn paard erg veel geholpen. Die wilde ook alleen maar snel, langzaam kwam niet voor in haar woordenboek. Ook veel figuren rijden is een aanrader, zo hou je haar bezig en heeft ze geen kans om alleen maar hard te willen. Zo kun je bijvoorbeeld voltes van 10 meter rijden, zodra ze ontspant deze volte weer openen en verder rijden. Veel succes!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:00

Pecco_Myrthe schreef:
Veel overgangen rijden heeft bij mijn paard erg veel geholpen. Die wilde ook alleen maar snel, langzaam kwam niet voor in haar woordenboek. Ook veel figuren rijden is een aanrader, zo hou je haar bezig en heeft ze geen kans om alleen maar hard te willen. Zo kun je bijvoorbeeld voltes van 10 meter rijden, zodra ze ontspant deze volte weer openen en verder rijden. Veel succes!

Je geeft goede tips. Echter door haar klachten in het lendegebied heeft ze moeite met lengtebuiging, dus ook in het voltewerk moet ik haar iets ontzien. Anyway, dank voor je reactie!

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:46

Inderdaad kan je dan niet de voltes etc rijden maar wel veel overgangen is een goed idee.
Mijn paard wilde ook altijd maar hard en met hem ben ik echt alleen maar overgangen gaan rijden en dat wierp op een gegeven moment wel zijn vruchten af.
Bij mij minderde hij natuurlijk altijd al vaart met oefeningen zoals voltes want dat kan niet anders maar gewoon op de hoefslag veel overgangen rijden heeft mij echt geholpen om meer controle over zijn tempo te krijgen. Succes!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:27

Zelf heel ontspannen en rustig blijven Knipoog en genoeg ruimte geven aan de voorkant.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:57

Heel goed je eigen balanspunt zoeken(en daar blijven Clown ), en je heupbeweging soepel en klein houden, dus niet meegaan in een hoger draf tempo, maar in je eigen ritme lichtrijden.

Vooral het in balans blijven en echt zelf het tempo aangeven vind ik moeilijk, maar het werkt wel echt heel goed(vind ik zelf Bloos ).

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 16:41

jasminum schreef:
Heel goed je eigen balanspunt zoeken(en daar blijven Clown ), en je heupbeweging soepel en klein houden, dus niet meegaan in een hoger draf tempo, maar in je eigen ritme lichtrijden.

Vooral het in balans blijven en echt zelf het tempo aangeven vind ik moeilijk, maar het werkt wel echt heel goed(vind ik zelf Bloos ).

Ja, herken ik ook. In een iets lager tempo lichtrijden helpt mij ook.