Oren plat in zijn nek & Valt naar binnen in galop... Help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1978

Oren plat in zijn nek & Valt naar binnen in galop... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:24

Hi
(sorry, wordt een lange lap tekst... maar ik weet niet hoe ik het korter moet omschijven)

Ik zit met een vraagje
en ik hoop dat iemand het herkend hier...

Ik heb sinds 15 dec jl. mijn eigen pony'tje.
Hij is 3,5 jaar oud en momenteel zijn we bezig met beleren/inrijden.
Wat al zo goed gaat nu dat we sinds paar weken niet meer in een priveles aan de longe zitten
maar gewoon in de avondles zonder longeerlijnen oid meerijden.

Mijn hulpen en stem reageert hij steeds beter op en hij is tot nu toe echt een model pony...
Nog niet 1x een bok of een rare sprong gemaakt...

Nu valt het mij ineens op dat hij sinds vorige week zijn oren stijf in zijn nek legt zodra we aan het instappen zijn
en deze zo houdt tot het moment van uitstappen...
Terwijl er hiervoor niets aan de hand was.
(ik rij met hem nu 2x in de week in de avondles, en stappen wel wat meer dan de andere ruiters, om hem niet te moe te maken)
Verder rij ik hem zaterdag nog alleen, dus niet in een les. Ook dan legt hij zijn oren plat in zijn nek...

En... sinds afgelopen zaterdag gaat hij ineens tijden de galop (die voorheen niet voorbeeldig ging maar wel goed)
vanuit het niets naar het midden, en stilstaan.
Nou is dat op zich niet een probleem... als ik alleen in de bak ben
Maar gisteravond waren we dus in de les en dan staan alle ruiters netjes op het midden om mij mijn galopje te laten oefenen
(De rest rijd in groepen van 3 of 4) maar ik ga alleen...

Ook gister spurte hij vanuit het niets ineens naar het midden recht op een paard af
in volle galop en "plakte" gewoon boven op dat paard.
Gelukkig was het een koel paard waar hij ineens tegen aan geplakt stond maar ik had er niet aan moeten denken wat er had kunnen gebeuren (voor ruiter & paard trouwens) Nog een paar keer geprobeerd, maar ik vond het te gevaarlijk worden voor de mederuiters...

Niets hielp meer,
druk met mijn binnenbeen
binnen teugel tegen de hals
buiten teugel van de hals
hij liep dwars door me heen...

Ik weet niet of dit nu de "testfase/uitprobeerfase" is waar hij inzit
of dat hij het rijden gewoon echt niet leuk vind, mede door zijn oren en door die galop iedere keer af te kappen...
Hoe moet ik dit oplossen denken jullie?

Vinden jullie dat ik verder moet gaan (zelf) in de lessen
(binnekort neem ik weer prive lessen erbij)

Of moet ik een volleerd/gediplomeerde ruiter mijn paard laten doorrijden
en het "overlaten" aan een prof?

En hoe zit het met die oren in zijn nek...

Oh, 14 mrt krijg ik trouwens wel een eigen zadel (op maat)
ik rij nu nog op een leen zadel van de manege...
Zou dat het kunnen zijn?
Of er iets mee te maken hebben??

Hoop op wat goede tips/reacties...

Groetjes Wendy
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 26-02-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Re: Oren plat in zijn nek & Valt naar binnen in galop... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:30

Hoeveel weken rijd je er nu op? Die oren in de nek is niet goed, denk dat hij ergens pijn heeft. Doet hij de oren ook naar achteren tijdens het longeren? Zo ja dan zou ik iemand na zijn rug laten kijken. Als hij het alleen doet als je erop rijd dan zou het aan het zadel kunnen liggen. Het in galop naar het midden toegaan is denk ik uitproberen en omdat de anderen in het midden staat dat hij daar na toe trekt. Maar die oren in de nek is niet goed!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:31

Nee... tijdens het longeren of buiten wandelen of stapmolen of losgooien doet hij eigenlijk zijn oren niet in zijn nek... alleen sinds een week (nu dus 2 lessen en 1x zelf rijden)...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:36

oh, sinds 1 januari is hij zeg maar onder het zadel
De laatste 3 a 4 weken rij ik hem of 2 of 3x in de week...(Om en om)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:40

hmm het lijkt er op dat ie er geen plezier in heeft
probeer uit tevinden wat hem niet zind en daar een oplossing voor te vinden

trouwens erg leuk paardje Haha!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:01

rommulus schreef:
hmm het lijkt er op dat ie er geen plezier in heeft
probeer uit tevinden wat hem niet zind en daar een oplossing voor te vinden

trouwens erg leuk paardje Haha!

Dank je wel
Ben ook errug blij met hem...

alleen hij momenteel geloof ik niet zo met het rijden
en dat vind ik zo erg
dat ik niet kan achterhalen wat hij niet leuk vind...
Lijkt wel alsof hij mij op zijn rug ineens niet meer leuk vind...
Tja... dan wordt het een "ik wandel er iedere dag naast pony"
en dat was niet geheel de bedoeling Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:18

Als hij het alleen doet met een zadel op zijn rug dan zou ik er toch eens een zadelmaker bijhalen omdat te bekijken. Of wachten tot je het andere zadel hebt. Misschien heeft hij last van zijn rug heb je die al nagekeken of hij ergens gevoelig reageert?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:21

In princiepe reageert hij niet overgevoelig op zijn rug...
ook niet als ik hem borstel oid
Wel is een "schrik reactie" als ik iets te vlug ben met de borstel
maar niet van overgevoeligheid...

Ook niet als ik met mijn handen over zijn rug heen gaat...
Ik ga donderdag is even met een ander leen zadel rijden (wat groter en ruimer) misschien dat dat helpt...
En anders tot 14 maart wachten met rijden en dan de draad weer oppakken...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:16

Mooi dier is het Cool
Dit klinkt als een (spier) probleem, meestal veroorzaakt door vastliggen in de stal, uitglijden etc.
Laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl (niet duur en meteen resultaat)
Zij kijken dan ook meteen even naar (de pasvorm van) je zadel
Een maatzadel klinkt natuurlijk prima, maar het gebeurd vrij vaak dat paarden een "maatzadel" aangemeten krijgen, dat helemaal niet blijkt te passen...
Laat je daarom eerst goed informeren, voordat je met iemand in zee gaat!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:38

mocht het na dat het zadel/eventuweel rug probleem nog zo zijn ga dan varieren in dingen om te doen
ga eens een keen lichtjes vd doen
longeer hem een keer
ga een stukje wandelen
grondwerk aan de hand etc etc

hou variatie er in sommige dieren zijn erg snel verveeld (de mijne ook helaas) en door verschillende dingen te doen kun je ze actief en vrolijk houden
zelf ga ik dan ook eens voor de fun crossen door de bak om te voorkomen dat meneer niet wil aangaloperen
wees creatief probeer veel verschillede dingen je komt er uiteindelijk wel achter

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 09:13

@ Unamie... ik ga daar zeker is naar kijken
als het na 14 maart (na dat ik mijn eigen zadel heb) nog zo blijft... Altijd een keer het proberen waard
Voorkomen is beter dan genezen idd... we kopen nu ook een wat "goedkoper" zadel omdat hij nu nog in de groei is
Pas over 1,5/2 jaar ga ik voor mijn droomzadel (die heel veel centjes meer kost dan die over 2 weken aangemeten wordt)
@ Rommulus
ik varieer iedere dag, ik rij hem nu maar 2x per week (om de week 3x)
andere dagen gaan we wandelen/longeren/losgooien/stapmolen/naar strandje in de buurt/buitenritje
Omdat hij nog maar 3.5 jaar is rij ik hem nu nooit meer dan 2 of 3 x per week
Zou toch genoeg afwisseling zijn toch?
Of is het toch nog te saai denk je?
Iedere dag ben ik minimaal 3 uur met hem bezig.
Hij is dus per dag 3 uur uit zijn box
en nog voel ik me schuldig als ik hem terug zet...
Dan denk ik
Aaaah
moet je weer 21 uur wachten op mij... tot ik weer kom...
Raar hé...
Helaas geen weidemogelijkheden/paddock bij stal, anders had ik hem overdag ook nog los kunnen zetten Boos!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:31

Hou er rekening mee dat jouw paardje verschrikkelijk in de groei zit. Vergelijk het maar met een groeispurt bij tieners, veel tieners hebben last van hun spieren tijdens hun groei in de lengte. Dat kan ook heel goed het geval zijn bij jouw paard. Let wel, ik zeg niet dat dit het is, maar het kan zijn en gebeurt bovendien vaak tijdens het inrijden van een jong paard. Zeker omdat jouw paard relatief weinig beweging krijgt (21 uur p/dag op stal) zal hij moeite hebben om de stijfheid in zijn spieren kwijt te raken. Persoonlijk zou ik toch op zoek gaan naar een stal waar hij veel buiten kan lopen, dan raakt hij zijn spierpijn sneller kwijt. Daarnaast zou ik een stapje terug nemen, dan maar een tijdje wandelen en grondwerk voordat je er weer op stapt. Jouw eigen plezier staat een trede lager dan de gezondheid van je paard. De kans is natuurlijk ook groot dat het zadel er iets mee te maken heeft. Laat het nieuwe zadel ook regelmatig nakijken op pasvorm, daar voorkom je veel ellende mee en jouw paard gaat absoluut nog van vorm veranderen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:53

je zou idd denken dat het genoeg is (qua "training" dan) maar de mijne zou daar ook verveeld van raken
ik doe meestal net wat me in de kop op komt en dat kan vanalles zijn ook zijn er veel activiteiten hier op stal wat me er wel bij helpt (barrel racen, koeien werk, demo's, lange ritten etc etc)
dat je paardje niet buiten komt kan er ook veel mee temaken
je trekt je paardje eingelijk alleen uit zijn box als ie wat moet doen hij kan dus niet lekker een paar uur het lekkerste grasprietje uitzoekken op de hele weide en niet spelen met soort genootjes voor een jong dier is dit best belangrijk
ik zie dat je in rotterdam woond dus zal het niet makkelijk voor je zijn een plekkie te vinden waar ie naar buiten kan
tot die tijd geef hem ook wat te doen in de box tegen verveling en om zijn "geest brein hoe je het wild noemmen" te ontwikkelen
ik kan heel goed begrijpen dat je het niet leuk vind je paardje weer terug te moetten zetten in zijn boxje probeer het hem dan ook intresant te maken in zijn box

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:42

Als je in de les meerijdt is dat dan een uur?
Dat vind ik best lang voor een jonge pony die net onder het zadel is.
Verder is het best logisch dat hij naar de andere paarden trekt als die in het midden stil staan.

Drieenhalf vind ik ook best jong om een pony in te rijden, hij is dan nog lang niet uitgegroeid. Misschien is het nog een optie om hem van de zomer ergens op het land te gooien met een stel andere jonge paarden. Paarden moeten ook geestelijk de tijd krijgen om alles wat ze leren, te verwerken. Vooral jonge paarden die zoveel nieuwe dingen over zich heen krijgen moeten de tijd krijgen om te verwerken.

Je pony laat nu in ieder geval duidelijk merken dat hij het iig met rijden nu niet naar zijn zin heeft.

Weidegang en contact met soorgenoten vind ik erg belangrijk voor alle paarden, maar zeker voor zo'n jong paard.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:48

@Kaka, bedankt voor de tip... ik laat idd nu een "tijdelijk iets wat goedkoper zadel" aanmeten omdat ik in mijn achterhoofd hou dat hij nog gaat groeien (iets in de hoogte maar ook in de breedte) Ik rij morgen mijn laatste lesje mee (met een ander zadel) en dan wachten we idd tot 14 maart...
En wat je zegt... mijn paard staat op nummer 1 qua gezondheid, al moet ik er nog een jaar naast lopen... dat maakt me niet uit...

@rommulus, ik voel me idd ook erg schuldig ten opzichte van hem hoor... als ik hem die box weer inzet... Op zaterdag en zondag ben is hij bijna 6 tot 7 uur uit zijn box (hele weekend wordt aan hem gespendeerd) maar idd, door de weeks minimaal 3 uurtjes per dag... en er ligt idd al een bal in zijn stal, en een liksteen... ik ga toch is wat meer dingen opzoeken om zijn stal op te leuken... En idd... het valt niet mee om in Rotterdam een geschikte stal te vinden (believe me)!
Ik heb als max. 20 min. reistijd met de auto en zelfs in die buurten was er nix naar mijn zin...

@Esther
het landje is al besproken, daar gaat hij 4 maanden naar toe strakkies, met 6 andere paarden lekker dollen... Wel een stukje rijden maar dan heb je ook wat... Hij mag daar weer lekker "paard" zijn van mij...
Wij rijden wel een uur maar niet mee met de rest hoor
We stappen erg vaak in het midden op de binnenhoefslag.
Ik rij hem ook niet moe of dat hij staat te pompen ofzo, ik rij kleine stukjes en stop dan weer...
Is het te jong denk je?
Hij wordt in mei 4.
Wat is dan een mooie leeftijd om in te rijden (mij is verteld 3 jaar, dat je 3x in de week mag rijden, 4jaar 4x in de week etc.)
en dat doen wij vaak al niet, 2x en 1x in de 2 weken 3x, dus om en om...
Ik dacht juist dat we zo goed bezig waren met inrijden
blijkbaar toch niet??? Boos!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:08

Maak je niet al te druk. 3 jaar is vrij jong (hoewel volgens de meeste mensen met paarden niet), omdat het paard dan nog lang niet uitgegroeid is. Als ik in jouw profiel naar de foto's van je paard kijk, is het nog wel een baby. Op een aantal foto's lijkt hij wat overbouwd en je ziet dat hij echt nog moet groeien.
Anders dan de meeste mensen op bokt geloof ik niet dat 3 jaar te jong is, wel dat je rekening moet houden met de ontwikkeling van het paard. De stelregel 3 jaar oud, 3 x in de week rijden, enz. heb ik dan ook niet zoveel mee op. Naast lichamelijke ontwikkeling, is het ene paard in gedrag veel eerder volwassen dan het andere paard, ook daar moet je rekening mee houden. Als jouw paard nu aangeeft dat het rijden niet fijn is, of dat nu lichamelijk is of omdat het koppie het even teveel vind worden, dan kun je daar beter gehoor aan geven. Sommige mensen zullen dan stellen dat dat gedrag weer tegen je gebruikt gaat worden als er later wel weer gereden wordt (dat het gedrag zich gaat herhalen om onder het werk uit te komen), maar daar geloof ik niet zo in. De meeste paarden vinden rijden best leuk, mits het geen pijn doet. Doet het dat wel, dan zijn er genoeg andere dingen om in de tussentijd te doen om hem sterker te maken. Denk eens aan betuigen. Het trekken van dingen is een stuk minder belastend dan het dragen van gewicht, bovendien is het een leuk vervolg op lange lijnen en dubbele longewerk en bouwen ze er conditie en kracht mee op.

Zorg voor een passend zadel en laat vooral je gezonde verstand spreken. Niet teveel luisteren naar de mensen om je heen die je vertellen dat je paard niet zo moet zeuren en dat er vooral doorheen moet rijden (veel gehoorde geluiden in dit soort situaties), krijg je geen vrolijker paard van.

Fijn dat hij straks naar het weiland kan, let maar op, je krijgt te maken met een heel ander paard.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:57

@Kaka

Oh... ja, dat is wel een hele goede tip
van dat betuigen...
Daar ga ik mee aan de slag
want dat zit nu nog niet in ons "programma"

Toevallig van de week met iemand staan praten
over het beleren voor de kar
dat lijkt me ook heel erg leuk
maar stapje voor stapje... want ik wil nog zoveel
Ik wil ook western gaan rijden in de toekomst, ik wil me nog in allerlei dingen gaan verdiepen, zoals het leren "praten" met je paard etc. Sta overal voor open met hem Knipoog
Wat ik wel grappig vind
is dat ik hem zelf ook Baby noem.
Hij heet Diego maar vaak wordt het Dieggie Baby of alleen maar Baby... Leuk dat jij dat nu ook zegt... dat hij nog een beetje op een baby lijkt Knipoog

Ja, ik wil hem minimaal perse 3 maanden het land op en als het weer het toelaat 4 maanden
Lekker even voor hem om zijn koppie leeg te maken
en om met de woorden van hierboven te spreken
uren op zoek te gaan naar dat ene lekkere gras sprietje op de wei Lachen

Ik wil vooral dingen op gaan lossen met rust, rust en begrip.
Wil zo min mogelijk hoeven te werken met een zweep of harde woorden maar gewoon met alle rust van de wereld mijn paardje op een eerlijke manier behandelen.
Daarom vielen mij die oren direct op
en gingen mijn belletjes al rinkelen van...
Dit is niet goed,
geen goed signaal...

Al hoorde ik dat oren naar achter ook kan betekenen dat een paard onzeker kan zijn?
weet iemand daar iets van toevallig?

Dat naar binnen vallen in de galop doet hij ook als we alleen in de bak zijn.. dan valt hij ineens naar binnen
en staat stil, ondanks mijn hulpen... Heb besloten voorlopig even de galop achterwege te laten met rijden en me vooral op de stap en draf te gaan focussen... eerst die basis er goed in krijgen voor we verder gaan met de galop
Wat je zegt
tis ook nog maar een Baby...

Dank jullie wel voor de goede tips
Hier ga ik echt iets mee doen
(ook met dat stukje over die spieren, heb de website bekeken en ik wil daar echt iets mee gaan doen binnekort)

Dank jullie wel

Voor wie nog meer tips heeft...
ik sta voor alles open Lachen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:36

Goed dat je er op deze manier mee bezig bent, echt top.
Wat betreft het naar binnen vallen in galop: in de bak rijden is behoorlijk belastend voor een jong paard. Telkens die bochtjes vragen veel van de balans, die een jong paard eigenlijk nog niet heeft. Er loopt momenteel bij HAW een topic over iemand die meteen de eerste keer dat ze op haar jonge paard zat naar het bos was gegaan omdat ze daar lang rechtuit kan lopen. Daar kwam heel veel kritiek op omdat het onveilig zou zijn, maar persoonlijk vind ik dat ze helemaal gelijk heeft. Rechtdoor lopen is veel makkelijker dan bochtjes draaien en rekening moeten houden met de wanden en paarden die misschien op je af komen en langs je komen. Dus, het moraal van dit verhaal: ga, als je een goed zadel hebt, lekker in het bos/strand de galop oefenen. Zo kunnen ze kracht opbouwen zonder uit balans te raken. Die balans komt later wel, daar heb je trouwens die kracht die ze opbouwen door het galopperen hard bij nodig.
Dus lekker betuigen, dat kan al jong, en straks als hij van het weiland af komt, lekker naar buiten met die pony en de galop oefenen. En dan natuurlijk niet jakkeren (hoewel een rengalop op zijn tijd super is voor de conditie), maar een beetje, voorzichtig, interval training opbouwen en netjes tussen je benen rechtdoor laten lopen. Probeer hem eens het verschil wijs te maken tussen de linker en rechtergalop, sommige paarden pakken dat beter op op een rechte lijn dan in een bocht. Succes en niet teveel tobben.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 13:02

@ Kaka
Ja, dat naar buiten gaan doen we al wel
Maar idd niet in galop omdat het hier in de buurt vrijwel onmogelijk is (Woon midden in Rotterdam)
Maar... ik ga daar toch is voor kijken
wat je zegt
met de trailer naar een strand rijden of naar een bos
en het daar is te proberen
Bedankt voor je tip!
Die hou ik in mijn achterhoofd...

Moet zeggen, gisteravond met ander zadel gereden en een gelpad gekocht en er onder gelegd
Ik had een compleet ander paardje onder mijn zadeltje!
Liep helemaal ontspannen vanuit zijn rug
en werd op gegeven moment zelfs nageefelijk en ging aan de teugel lopen voor het eerst
zonder dat ik er zelf om vroeg (ik ben niet zo bezig met aan de teugel, dat vind ik vaak zo "in de krul) en dat hoeft hij van mij niet... Maar toen hij het uit zichzelf deed... was ik stomverbaast.
Klein stukje doorzitten geprobeerd, en zelfs dat lukte (voor het eerst geen stuitergevoel, maar helemaal 1 met zijn bewegingen)
direct flink beloond en lange teugel gegeven...
Die oren heb ik gister gelukkig ff niet meer in zijn nek gezien
Dit geeft toch voor mijn gevoel aan dat dat andere zadel totaal niet lekker lag op hem en dat ik dus ook vanaf nu af aan (ook met nieuwe zadel) gewoon standaard met een gelpad ga rijden...

Bedankt voor je tips
hier ga ik zeker wat mee doen
(Betuigen en buitenritten)
En idd, eerst lekker naar het land... ff rust in zijn hooffie...

Thanx!!!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 21:34

hmmm.. sjit, hoor net dat mijn wei die ik had geregeld niet door kan gaan Boos!
Meteen door aan het zoeken naar andere wei voor vd zomer nu...

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:48

Dat klinkt mij ook als last in zijn lijfje , even laten nakijken kan nooit kwaad in ieder geval

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:37

@Puzzel

Ja, moet zeggen nu met een ander zadel en een gelpad...
is het een heel ander paardje geworden
Oortjes naar voren en naar de zijkant als ik tegen hem praat... maar niet meer zo plat in zijn nek... gelukkig...
De galop... die laten we nog heel even voor wat het is,
ga die eerst is oefenen op lange rechte stukken zoals hierboven wordt beschreven...
Voorlopig doen we lekker de stap en de draf... en verders alles op zijn tijd Lachen